قدس آنلاین- محمود مصدق: دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش اجرای طرح تعطیلات زمستانی مدارس را زمان‌بر خواند و گفت: فعلاً در حال تهیه و بررسی این طرح هستیم.

تعطیلات تابستانی طولانی مدت آسیب‌زا است/سه مدل برای تعطیلات زمستانی ارائه شده است

مهدی نوید ادهم در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به این که وزارت آموزش و پرورش به تعطیلات اعم از زمستانی و تابستانی به عنوان یک مؤلفه تعلیم و تربیت نگاه می‌کند، افزود: ما کل سال را یک سال تحصیلی می‌دانیم که در بخشی از آن دانش آموزان در مدرسه حضور دارند و در بخشی دیگر در خارج مدرسه هستند. آموزش و پرورش معتقد است نظام آموزشی باید برای هر دو بخش - چه  در زمانی  که دانش‌آموزان در درون مدرسه هستند وچه روزهایی که دربیرون مدرسه هستند – برنامه‌ریزی داشته باشد.

وی با بیان این که وزارت آموزش و پرورش  به‌شدت با تعطیلات طولانی مدت مدارس مخالف است، گفت:هیچ توجیه علمی‌و کارشناسی برای این که دانش آموزان به مدت سه ماه از کلاس‌ها دور باشند وجود ندارد بر این اساس بدنبال این بودیم که تعطیلات تابستانی کوتاه شود اما الان مشکلی که داریم این است که  طبق مصوبه مجلس، آغاز سال تحصیلی اول مهرو پایان آن اردیبهشت ماه است بنابراین شرط کوتاه شدن تعطیلات تابستانی این است که مصوبه موجود  مجلس لغو شود تا بتوانیم به‎جای اول مهردرشهریورماه مدارس را بازکنیم وبخشی ازتعطیلات مدارس درزمستان باشد.

به گفته وی وزارت آموزش و پرورش با طرح تعطیلات تابستانی درواقع به سمت تغییرمصوبه فعلی مجلس در خصوص شروع و پایان مدارس در اول مهرماه و آخراردیبهشت ماه پیش می‌رود یعنی اگر قرار باشد مثل گذشته اول مهر آغازسال تحصیلی و آخراردیبهشت پایان سال تحصیلی باشد این وزارتخانه به هیچ وجه با تعطیلات زمستانی موافقت نمی‌کند چون باعث کوتاه شدن زمان آموزش می‌شود.

نوید ادهم با اشاره به این که در گذشته پیشنهادهایی درباره تعطیلات زمستانی مطرح شده است، تصریح کرد: البته این پیشنهادها هیچ وقت به طرح تبدیل نشد و به تصویب مجلس شورای اسلامی‌ نرسید تا عملیاتی شود برهمین اساس از مدتی پیش دوستان ما در وزارت آموزش درحال تهیه و بررسی طرح تعطیلات تابستانی هستند.

دبیرکل شورای آموزش و پرورش با اشاره به این که مسئولان به‎ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌  ‌باید بپذیرند که تعطیلات تابستانی طولانی مدت آسیب‌زا است، گفت: برای توزیع این تعطیلات در زمستان باید کاری انجام دهیم.

وی توسعه گردشگری وکاهش آلودگی هوای تهران و برخی از کلانشهرها تنها بخشی از محاسن طرح تعطیلات زمستانی خواند و گفت:  دراین طرح تعداد روزهای تعطیلات مدارس در طول سال کاهش نمی‌یابد بلکه تنها بخشی ازتعطیلات به زمستان انتقال می‌ یابد.

وی  اجرای طرح یاد شده را زمان‌بر دانست و گفت: باید روی این طرح تأمل کنیم و زوایای مختلف آن را بررسی  نمائیم.

وی نگاه مجلس شورای اسلامی‌ به طرح تعطیلات زمستانی مدارس را درمجموع مثبت ارزیابی کرد و گفت: درحال مذاکره با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ‌هستیم که امیدواریم  درارتباط با توزیع بخشی ازتعطیلات تابستانی به زمستان به توافق برسیم.

به گفته نوید ادهم  سه مدل درارتباط با تعطیلات زمستانی ازسوی وزارت آموزش و پرورش ارائه شده که هنوزهیچ کدام از آن‌ها به نتیجه قطعی نرسیده است، گفت: اولین مدل براساس شرایط آب وهوایی است یعنی برای این که همه مدارس در یک زمان شروع و پایان نیابند، می‌توانیم کشور به دو تا 4  منطقه تقسیم کنیم  تا درهر منطقه  یک شروع و یک پایان سال تحصیلی داشته باشیم. چون تحصیل درزمستان‌های سرد در مدارس استان اردبیل به همان مقدار آسیب‌زا است که تحصیل درگرمای تابستان در بندرعباس است. وی درخاتمه در خصوص مشکل برگزاری امتحانات به صورت همزمان در مدارس کل کشور در صورت اجرای طرح یاد شده هم گفت: در این خصوص مذاکراتی با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی‌ داشتیم و به صراحت گفتیم که این وزارتخانه آمادگی برگزاری امتحانات هماهنگ و همزمان در چند منطقه را دارد واز این لحاظ مشکلی پیش نمی‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.