دکتر قطب‌الدین صادقی کارگردان و استاد تئاتر دانشگاه گفت: امروزه نه تنها تماشاخانه‌های خصوصی بلکه تماشاخانه های دولتی هم به سمت گیشه و تجارت رفته اند که من آن را نوعی بیشعوری دسته جمعی می‌نامم. این افراد با این کار می خواهند تیشه به ریشه فرهنگ زده و تئاتر را از تفکر خارج کنند.

شوخی‌های جنسی، رقص و آواز دلیل فروش تئاتر شده است

قطب الدین صادقی نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر گفت: من به هیچ وجه نخواسته و نمی‌خواهم که وارد چرخه تئاتر تجاری این روزها شوم. زیرا وضعیت فعلی تئاتر تجاری امروز توهین به تئاتر است.

وی در همین راستا افزود: یک عده دلال سودجو به نام تهیه کننده و تولید کننده تئاتر آمده و مردم را فریب می‌دهند تا جیب‌هایشان پر پول شود. من طرفدار تئاتر فرهنگی هنری هستم و به همین دلیل خودم را آلوده تئاتر تجاری نمی‌کنم. متأسفانه تئاتر تجاری از وقتی جان گرفت که حمایت های مرکز هنرهای نمایشی از سر تئاتر برداشته شد. آنها توپ را به زمین تئاتر خصوصی انداختند و بعد از آن یک عده دلال آمدند و این هنر را به تجارت خانه تبدیل کردند.

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه تئاتر امروز در دستان عده‌ای تازه به دوران رسیده و خودشیفته است که در تئاتر به دنبال تفریح و تفنن هستند و متأسفانه این نگاه مسموم را به تماشاگران نیز انتقال داده‌اند.

این پژوهشگر تئاتر با نقد صریح تماشاخانه دولتی اذعان کرد: امروزه نه تنها تماشاخانه‌های خصوصی بلکه تماشاخانه های دولتی هم به سمت گیشه و تجارت رفته اند که من آن را نوعی سطحی نگری دسته جمعی می‌نامم. این افراد با این کار می خواهند تیشه به ریشه فرهنگ زده و تئاتر را از تفکر ایرانی اسلامی خارج کنند.

وی درباره هزینه های اداره یک تماشاخانه و تاثیر آن بر تجاری شدن تئاتر اضافه کرد: از نظر من اداره یک تماشاخانه هزینه دارد اما این دلیلی نیست که تماشاخانه‌ها هم به تئاتر تجاری دامن بزنند. از نظر من این تنها دلیل نیست و آنها برای تئاتر کیسه دوخته‌اند تا از این وضعیت نابسامان پولی به جیب بزنند.

صادقی با گلایه از آثار روی صحنه تئاتر خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از تماشاخانه‌ها به شکل گاراژ در آمده و هر اجرایی را روی صحنه می برند. برای اینها محتوا هیچ اهمیتی ندارد. تئاتر امروز ایران پر از شوخی جنسی، رقص و آواز شده تا به هر قیمتی بلیت فروخته شود. متأسفانه تعریف فرهنگ و هنر در دستان این افراد افتاده و همین بزرگترین ضربه تاریخی به تئاتر کشور است.

منبع: خبرگزاری میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.