قدس انلاین : رئیس اداره استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با اشاره به آغاز ثبت نام «سنجش هوش» داوطلبان پایه هفتم مدارس تیزهوشان گفت: سؤالات این سنجش بر اساس هوش تحصیلی نیست بلکه بر اساس هوش تحلیلی است و هوش تحلیلی هم براساس هوش ذاتی افراد است.

کدام دانش آموزان درخراسان رضوی به  مدارس «سمپاد» میروند؟
محمدمهدی مؤمنی ، در خصوص ضوابط پذیرش مدارس استعدادهای درخشان اظهار کرد: ثبت‌نام دانش‌آموزان برای شرکت در سنجش ورودی پایه هفتم مدارس دوره اول استعدادهای درخشان  از 19 خرداد تا 24 خرداد از طریق سامانه hoosh.medu.ir  انجام می‌شود. 
وی با بیان اینکه «شرط ثبت‌نام و شرکت در سنجش این است که دانش‌آموز باید در تمام دروس پایه پنجم و ششم نمره توصیفی «خیلی خوب» را کسب کرده باشد»، ادامه داد: بر اساس ضوابط، مدارس هیچ نقشی در ثبت نام ندارند و خانواده‌ها باید ثبت‌نام را انجام دهند. هزینه ثبت‌نام 15 هزارتومان است. توصیه می‌کنیم متقاضیان در اسرع وقت ثبت‌نام را انجام دهند و به روزهای آخر موکول نکنند.
رئیس اداره استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سنجش ورودی پایه هفتم مدارس دوره اول استعدادهای درخشان در تاریخ 5 مردادماه و ساعت 9 صبح به صورت هماهنگ در سراسر کشور برگزار و نتایج آن در نیمه دوم شهریورماه اعلام می‌شود. 
دانش‌آموزان ذاتا باهوش «سمپادی» می‌شوند
مؤمنی تصریح کرد: سؤالات این سنجش بر اساس هوش تحصیلی نیست بلکه بر اساس هوش تحلیلی است و صرفا هوش، استعداد و خلاقیت دانش‌آموزان سنجیده می‌شود و از محتوای کتاب‌های درسی پرسشی طرح نمی‌شود. هوش تحلیلی براساس هوش ذاتی افراد است، بنابراین دانش‌آموزان نیاز به استفاده از کتاب درسی و کمک درسی، شرکت در همایش‌ها و کلاس‌ها و... ندارند. همچنین لازم نیست خانواده‌ها استرس و اضطرابی در این زمینه داشته باشند. مزیت این سنجش این است که می‌خواهد استرس دانش‌آموزان گرفته شود و آنها نیاز به  مطالعه کتب سنگین و... نداشته باشند. همچنین به همین دلیل نام آن را سنجش و نه آزمون گذاشته‌اند.
وی با اشاره به اینکه «تعداد پذیرش مدارس استعدادهای درخشان استان در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش و کاهش نداشته است»، گفت: پس از برگزاری سنجش، در نهایت حدود 1450 نفر برای پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان استان پذیرفته می‌شوند.  پذیرش دانش‌آموزان در مدارس استعدادهای درخشان «ملاکی» نیست بلکه «هنجاری» است و  براساس ظرفیت مدرسه‌ای که دانش‌آموز آن را انتخاب کرده است از بالاترین امتیاز انتخاب می‌شوند نه اینکه دانش‌آموزان حد نصاب نمره را کسب کنند. دانش‌آموزان مشهدی می‌توانند سه مدرسه را به ترتیب اولویت خود انتخاب کنند و با توجه به اینکه در شهرستان‌ها صرفا یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه استعداد درخشان در نوبت اول متوسطه داریم، دانش‌آموزان یک اولویت دارند.
رئیس اداره استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی در خصوص تعداد مدارس استعدادهای درخشان در خراسان رضوی عنوان کرد: در استان حدود 42 مدرسه استعداد درخشان در دوره‌های اول و دوم متوسطه داریم. در 12 منطقه  و شهرستان خراسان رضوی مدرسه استعدادهای درخشان وجود دارد. در مشهد 4 مدرسه پسرانه و 3 مدرسه دخترانه در دوره اول متوسطه و5 مدرسه دخترانه و4 مدرسه  پسرانه در دوره دوم متوسطه  فعالیت می‌کنند. همچنین در هر کدام از مناطق گناباد، نیشابور، کاشمر، تربت حیدریه، سبزوار، قوچان و تربت جام  یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه در هرکدام از دوره‌های اول و دوم متوسطه داریم. در مدارس استعدادهای درخشان استان بالغ بر 10 هزار دانش‌آموز تحصیل می‌کنند.
مؤمنی یادآور شد: با توجه به اینکه نتایج سنجش در شهریورماه اعلام می‌شود و ممکن است  درصورت قبول نشدن دانش‌آموزان در مدارس استعدادهای درخشان، برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس دیگر مشکلی ایجاد شود؛ به طور مثال مدارس مورد نظر آنها ظزفیت نداشته باشد و...، بنا به اعلام وزارت آموزش‌وپرورش، اولیاء، دانش‌آموزان را در مدارس موردنظر خود  ثبت‌نام کنند و به محض اینکه نتایج اعلام شود در صورت قبولی در سنجش ورودی پایه هفتم سرایط انتقال از سایر مدارس اعم از دولتی و غیر دولتی به مدارس استعدادهای درخشان محل قبولی فراهم خواهد شد.
وی در خصوص آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان دوره دوم متوسطه اظهار کرد: طبق اساس نامه مدارس استعدادهای درخشان، دانش‌آموزانی که دوره اول متوسطه را در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل می‌کنند برای ورود به مدارس استعدادهای درخشان دوره دوم متوسطه نیاز به آزمون ندارند اما در مشهد صرفا آزمون تعیین مرکز(مدرسه) برای این دانش‌آموزان برگزار می‌شود. همچنین آزمون تکمیل ظرفیت مدارس استعدادهای درخشان دوره دوم متوسطه در 11 خرداد ماه جاری برگزار شد. در این آزمون حدود 450 نفر پذیرفته می‌شوند. نتایج این آزمون در نیمه دوم تیر اعلام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.