هنگامه طاهری: هر سال با شروع ثبت نام مدارس، دریافت شهریه می‌شود معضل خانواده ها. هر چند در مطلبی که در همین صفحه و در نوزدهم خرداد نیز به چاپ رساندیم از قول دبیر ستاد ثبت نام هم نوشتیم که دریافت هرگونه وجه برای ثبت نام دانش آموزان ممنوع است، اما طی یک گزارش میدانی به این نتیجه رسیدیم که آموزش و پرورش حرف خودش را می‌زند و مدارس هم کار خودشان را می‌کنند.

مدارس حرف آموزش و پرورش را نمی‌خوانند

اجبار در دریافت وجوه به هر طریقی از ثبت نام گرفته تا گروکشی برای ارائه کارنامه در آخر سال و سایر مبالغی که بین سال دریافت می‌کنند، همچنان در پرده‌ای از ابهام برای خانواده‌ها مانده که بالاخره این وجوه قانونی است یا غیرقانونی؟

*ثبت نام در برابر فیش پرداخت شهریه

در این خصوص دغدغه اولیا از همین روزهای پیش از تابستان آغاز شده به طوری که «مصطفی عرفانیان» که پدر یک دانش آموز کلاس اولی است، می‌گوید: با اینکه سمت عدل خمینی اسکان داریم و شامل مناطق پر درآمد نمی‌شویم، اما مدرسه محدوده منزل ما برای ثبت نام دخترم ۳۰۰ هزار تومان شهریه تعیین کرده است.

 وی ادامه می‌دهد: اگر فیش پرداختی را ببریم، ثبت نام می‌کنند در غیر این صورت خیلی راحت می‌گویند، جا نداریم.

ناصر فردوسی، پدر یکی دیگر از دانش آموزان دوره اول متوسطه است. به گفته او شهریه مدرسه محله آن‌ها در بلوار سجاد ۶۰۰ هزار تومان است در حالی که این مدرسه دولتی است و هزینه‌ای برای پرداخت حقوق معلمان ندارد.

او که امیدوار است فرزندش در مدرسه دولتی تیزهوشان پذیرفته شود، بیان می‌کند: مدرسه تیزهوشان برای بچه‌های تیزهوش رایگان است در حالی که رسیدگی کافی به تحصیل دانش آموزان هم دارند، اما هزینه تحصیل در دبیرستان محدوده منزل ما با هزینه سرویس و لباس فرم و سایر مبالغی که مدیر برای اولیا تعریف می‌کند، حدود یک میلیون تومان تمام می‌شود.

در خصوص ثبت نام در مدرسه تیزهوشان البته پدر یکی دیگر از دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه از پرداخت شهریه ۵/۲ میلیونی خبر می‌دهد.

مادر یکی از دانش آموزان در مدرسه‌ای دخترانه در خیابان مطهری از مطالبه شهریه ۲۰۰ هزار تومانی در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ می‌گوید و می‌افزاید: مدیر مدرسه به من گفت پرداخت این شهریه الزامی است، اما اگر قادر به پرداخت آن نیستید، ماهیانه ۲۰ هزار تومان بپردازید.

پدر یکی از دانش آموزان یکی از دبستان‌های احمد آباد هم در مورد هزینه‌های دریافتی در بین سال تحصیلی به خبرنگار قدس بیان می‌دارد: مدرسه پسرم از دانش آموزان نفری ۱۵۰ هزار تومان به بهانه نوسازی دریافت کردند و آخر سال هم از هر خانواده دو بسته برگه مطالبه کردند.

وی جمعیت کلاس فرزند خودش را ۳۰ نفر بیان و خاطرنشان می‌کند که فقط از کلاس پسر خودم ۴۵۰ هزار تومان هزینه نوسازی گرفتند.

«زهرا. م» هم تصریح می‌کند: پارسال پول کتاب‌ها را ندادم. امسال گفته‌اند هزینه‌ها را پرداخت کن تا دخترت را ثبت نام کنیم.

یکی دیگر از والدین از منطقه محروم توس مشهد هم می‌گوید که مدیر مدرسه هزینه ثبت نام نگرفته، اما حالا که موقع ارائه کارنامه‌ها شده، کارنامه‌ها را گرو نگه داشته و اعلام کرده خانواده‌ها باید برای دریافت کارنامه فرزندانشان نفری ۵۰ هزار تومان پرداخت کنند.

فرد دیگری هم اذعان می‌دارد: مدیر مدرسه قبوض آب و برق و گاز را گذاشت جلوی من و گفت هزینه این‌ها را نداریم پرداخت کنیم. اگر می‌خواهی به آموزش و پرورش هم شکایت کن. جواب شان را خودم می‌دهم!

 

مدارس، بدهکاران آب و برق و گاز

در مورد هزینه‌های قبوض آب، برق و گاز همیشه مدارس با مشکل روبه رو بوده‌اند. این در حالی است که همواره این انتظار می‌رود در کنار تحصیل رایگان یا دریافت هزینه شهریه ثبت نام لااقل مدارس در مورد پرداخت قبوض دچار مشکل نباشند.

با یک حساب سر انگشتی از هزینه دریافتی یک دبستان پسرانه در سجاد که هزینه ثبت نام را در سال تحصیلی جدید بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرده است با در نظر گرفتن تعداد ۴۰۰ دانش آموز که ادعای یک از والدین دانش آموز همان مدرسه است، می‌توان به رقم ۲۸۰ میلیون تومانی برای یک سال تحصیلی رسید. حال اگر دانش آموزان حتی ۱۰ ماه هم به مدرسه بروند – که معمولاً کمتر از ۹ ماه می‌روند - می‌توان به این محاسبه رسید که مدرسه مذکور در ماه یک میلیون تومان هزینه دارد. در حالی که این مدرسه هیئت امنایی اداره می‌شود و دولتی است. بنابراین معلمان هم حقوق خود را از دولت می‌گیرند پس واقعاً این مبلغ کجا هزینه می‌شود؟

حالا شما حساب کنید یک دبستان دخترانه دولتی در منطقه مرفه شهر با هزینه ۵۰۰ هزار تومان، یک دبیرستان دوره دوم متوسطه در همین منطقه با ۷۰۰ هزار تومان شهریه و متوسطه دوره اول با شهریه ۴۰۰ هزار تومان چقدر هزینه ثبت نام دریافت می‌کنند و این پول‌ها کجا می‌رود؟

 هنوز آب و برق و گاز مدارس رایگان نشده

مصوبه رایگان شدن آب و برق و گاز مدارس از زبان نماینده قم در اوایل اسفند ماه سال گذشته بر روی خروجی‌های شبکه‌های خبری رفت.

امیرآبادی با اشاره به اقدام‌های انجام‌شده در آموزش و پرورش گفت: آب، برق و گاز مدارس در بودجه ۹۷ رایگان شده که امیدواریم در سالیان دیگر نیز این امر روی دهد.

اما واقعیت این است که این مصوبه هنوز به دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام نشده و تا ابلاغ نشود، اجرایی هم نخواهد شد.

در این زمینه معاون فروش خدمات مشترکین شرکت توزیع برق مشهد بیان می‌دارد:در قانون نوشته در سال ۹۷ کلیه مدارس ازپرداخت هزینه مصرفی آب، برق، گاز تا سقف ۱۰۰۰ میلیارد ریال و با رعایت الگوی مصرف معافند.

حمید رضا شریعت داوودی می‌افزاید: با توجه با اینکه هنوز بخشنامه‌ای از وزارت نیرو در این خصوص ابلاغ نشده، حتی اگر به مرحله اجرا هم برسد، باید ابتدا آن «الگوی مصرف» مشخص شود بعد در این الگو سقف مصرف را تا ۱۰۰۰ میلیارد ریال مشخص کنند تا قادر به پیاده کردن آن باشیم، اما چون این موضوع زمان بر است، پیشنهاد داده‌ایم این معافیت را از ابتدای امسال لحاظ کنند تا زمانی که الگوی مصرف مشخص شود. سپس مازاد مصرف آن را محاسبه و به مدارس اعلام کرده و دریافت کنیم.

او علاوه بر این تأکید می‌کند که اگر مدارس شهریه دریافتی خود را بر حسب مبالغ قبوض می‌بستند، دیگر به شرکت‌های مذکور بدهکار نبودند در حالی که هر ساله مبالغ قابل توجهی بدهی دارند.

*بدهی ۱۸ میلیاردی مدارس به آب و فاضلاب

در مورد بدهی‌ها فقط یک نمونه آن بدهی مدارس به شرکت آب و فاضلاب مشهد است که به گفته مدیر روابط عمومی این شرکت، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان معادل ۱۸ میلیارد ریال است.

محمدزاده هم عنوان می‌دارد که هنوز مصوبه مجلس به وزارت نیرو ابلاغ نشده.

وی البته خاطرنشان می‌کند که معمولاً بخشنامه‌ها آخر خرداد ماه هر سال ابلاغ می‌شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.