قدس انلاین : رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد گفت: دشت مشهد سالانه با 88 میلیون مترمکعب کسری آب مواجه است و این وضعیت موجب شده که برخی از مناطق دشت نظیر غرب این کلانشهر سالانه بیش از یک متر افت آب داشته باشد.

دشت مشهد با کسری 88 میلیون مترمکعب آب مواجه است

محمد حاجیان شهری، دوشنبه در نطق پیش از دستور جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: دشت مشهد در حوضه آبریز کشف‌ رود، در پهنه ای به‌ طول 100 کیلومتر، عرض 25 کیلومتر با وسعت 2500 کیلومترمربع قرار دارد.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی هم اکنون بحرانی ترین منابع آبی زیرزمینی کشور را داراست، بیان کرد : میزان افت سطح آبهای زیرزمینی در این استان به یک متر رسیده است.
حاجیان ادامه داد: از مجموع 37 دشت استان، 34 دشت در وضعیت ممنوعه است و دشت مشهد نیز سالهاست با بحران خشکسالی و کم آبی دست و پنجه نرم می کند.
وی خاطرنشان کرد : سالانه بطور متوسط 2.5 میلیارد مترمکعب بارش در دشت مشهد رخ می دهد که حدود 80 درصد آن تبخیر می شود و حدود 500 میلیون مترمکعب آب باقی می ماند که میزان آب تجدیدپذیر سالانه دشت مشهد است.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: میزان برداشت سالانه از دشت مشهد بیش از یک میلیارد مترمکعب است و اگر وضعیت اضافه برداشت آب از این دشت به همین نحو ادامه یابد متوسط شوری آب در 20 سال آینده به حدی می رسد که حتی به درد کشاورزی هم نخواهد خورد.
حاجیان خاطرنشان کرد : بر اساس استانداردهای جهانی در شرایط مطلوب میزان برداشت از منابع آب تجدیدپذیر 40 درصد است اما این میزان در ایران 70 درصد و در خراسان رضوی 130 درصد است.
وی با بیان اینکه مشهد از جمله کلانشهرهای دچار تنش آبی است، افزود: فرصت کمی برای مدیریت این وضعیت در اختیار است.
وی ادامه داد: به طور معمول برای تامین سالانه آب مشهد نیاز به انتقال 150 میلیون مترمکعب آب از محل سد دوستی است اما به دلیل کاهش بارشها و مشکلات ناشی از کاهش ورودی آب به این سد امسال حداکثر امکان انتقال 60 میلیون مترمکعب آب آن به مشهد وجود دارد که حدود 22 درصد نیاز آبی شهر مشهد را در سال جاری تامین می کند.
حاجیان گفت : بر اساس پیش بینی صورت گرفته میزان مصرف آب مشهد در سال جاری حدود 269 میلیون مترمکعب برآورد شده که 60 میلیون مترمکعب آن از سد دوستی، 9 میلیون متر مکعب از سد ارداک، 11 میلیون مترمکعب از سد طرق، 9 میلیون مترمکعب از سد کارده و مابقی از 458 حلقه چاه آب در حال بهره برداری تامین می‌شود.
وی افزود : در مجموع از محل این منابع 218 میلیون مترمکعب آب تامین می شود لذا برای تابستان امسال با 17 درصد کمبود آب مواجه هستیم.
100 درصد جمعیت 3.5 میلیون نفری مشهد زیر پوشش خدمات آبرسانی و 65 درصد زیر پوشش خدمات فاضلاب قرار دارند. این کلانشهر علاوه بر جمعیت ثابت همه ساله پذیرای 28 میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط ایران و جهان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.