قدس انلاین : در جلسه امروز شورای اسلامی شهر مشهد مصوبه «دستورالعمل نحوه تعیین بهای خدمات جمع‌آوری، حمل و دفع زباله‌های شهری» اصلاح شد و بهای این خدمات افزایش یافت.

افزایش بهای خدمات جمع‌آوری زباله‌ در مشهد
 بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورا در بیست‌وششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد که امروز در تالار شهر برگزار شد، در خصوص  لایحه اصلاح «مصوبه دستورالعمل نحوه تعیین بهای خدمات جمع‌آوری، حمل و دفع زباله‌های شهری»، اظهار کرد: در این لایحه برخی از مصوبات نحوه تعیین بهای خدمات جمع‌آوری، حمل و دفع زباله‌های شهری که مصوب سال 1389 بوده اصلاح شد. البته این مصوبه در سال 1393 نیز مورد بازنگری قرار گرفته است. هم‌چنین شهرداری مشهد در سال 1395 نیز لایحه دیگری در این زمینه به شورا ارائه می‌دهد که به شهرداری بازگشت داده می‌شود و حالا دوباره این لایحه به شورا ارسال شده و ما برخی از موارد آن را اصلاح کرده‌ایم.
وی ادامه داد: با اصلاحات انجام شده و دسته‌بندی صنوف به پُرزباله نوع اول، دوم وسوم و هم‌چنین دسته‌بندی بیمارستان‌ها، هتل‌ها و... نحوه محاسبه بهای جمع‌آوری زباله‌های آن‌ها کاملاً مشخص شده است.
یکی از تبصره‌های این لایحه مبنی بر این‌که «شهرداری مشهد مقدس مکلف است از زمان ابلاغ قانونی  این مصوبه  بهای خدمات پسماندهای عادی  واحدهای مسکونی  تولیدی صنعتی  را به منظور  جبران بهای خدمات واقعی و تمام شده از ماخذ سال 1396 هر ساله به میزان 15درصد نسبت به سال قبل اضافه کند. بدیهی است این افزایش حداکثر تا سقف برابری قیمت تمام شده این فعالیت معتبر خواهد بود»، مورد اعتراض خلیل‌الله کاظمی، معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد قرار گرفت و وی در این خصوص اظهار کرد: در این تبصره پیشنهاد شهرداری این است که میزان افزایش بها، هر سال به اندازه تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی به اضافه 10 درصد  باشد تا ما خود را به بهای تمام شده جمع‌آوری زباله برسانیم.
وی ادامه داد: در سال گذشته به طور میانگین  حدود 40هزار تومان از هر واحد مسکونی برای بهای خدمات جمع‌آوری زباله دریافت کرده‌ایم و با نزخ افزایش 15درصد عملاً ما نمی‌توانیم به بهای تمام شده خدمات در شهر برسیم. بهای تمام شده خدمات ما برای هر خانواده 183هزار تومان است. این 15درصد فقط هزینه تورمی شهرداری در هر سال را جبران خواهد کرد. بر اساس قانون باید در افق چند ساله به بهای تمام شده خود برسیم. میزان افزایش بها را را بیش‌تر کنید تا در افق حداکثر 10ساله به بهای تمام شده خدمات برسیم.
کاظمی عنوان کرد: بودجه ما برای جمع‌آوری زباله در سال حدود 50میلیارد تومان است، درحالی که هزینه‌کرد ما در جمع‌آوری زباله در سال گذشته 106میلیارتومان بوده است. بهای خدمات ما از سال 1393 هیچ‌گونه تغییری نکرده، در حالی که در مصوبه وزارت کشور آمده است که باید با شیب ملایم به سمتی برویم که حداکثر در یک افق 5ساله به بهای خدمات واقعی برسیم.
احمد نوروزی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز در خصوص این لایحه، گفت: به جای این که از ساخت‌وساز هزینه دریافت کنیم، باید به این سمت برویم که از کسی که زباله تولید می‌کند هزینه دریافت کنیم.
وی هم‌چنین در موافقت با پیشنهاد شهرداری، بیان کرد: هنگامی که بحث هزینه می‌شود همه فکر می‌کنیم باید جانب کم‌تر گرفته شدن هزینه را بگیریم. انتقاد می‌کنیم که چرا شهرداری تراکم می‌فروشد. باید این واقعیت را بپذیریم کسی که در شهر زندگی می‌کند باید هزینه آن را پرداخت کند. ما درحقیقت از شهرسازی  برای زندگی در شهر، یارانه می‌دهیم.
در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر به این تبصره رای ندادند و سپس بر سر پیشنهاد شهرداری بحث و رأی‌گیری انجام شد که در نهایت پیشنهاد شهرداری به تصویب رسید. بر اساس این مصوبه «شهرداری مشهد می‌تواند از ابتدای سال 1396 بهای خدمات  پسماندهای عادی واحدهای مسکونی را به منظور نزدیک شدن به بهای خدمات واقعی وتمام شده هر ساله به میزان حداکثر 10درصد مازاد بر نرخ تورم سال قبل اضافه کند. بدیهی است این افزایش تا حداکثر سقف برابری قیمت تمام شده این فعالیت معتبر خواهد بود».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.