زاهدان- مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: هفته محیط زیست امسال با شعار « حذف آلودگی پلاستیک » نامگذاری شده است.

«حذف آلودگی پلاستیک»  شعار محوری هفته محیط زیست

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، نیره پورملایی در کنفرانس خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، با بیان اینکه اصحاب رسانه می‌توانند اطلاع رسانی دقیق در خصوص محیط زیست که در حال حاضر مهمترین مسئله در جامعه است ، داشته باشند. اظهار داشت: هفته محیط زیست امسال با شعار « حذف آلودگی پلاستیک » نامگذاری شده است.

وی با تاکید براینکه حال محیط زیست خیلی خوب نیست، افزود: درحال حاضر بحران آب و از بین رفتن تالاب های سیستان و بلوچستان بویژه تالاب بین‌المللی هامون به عنوان مسئله ای مهم مطرح است که باید تلاش کنیم تا اثرات منفی این مسائل کاهش یابد .

پورملایی خاطرنشان کرد: بیشترین مسئله محیط زیست در شمال استان بویژه سیستان مطرح است.

وی عنوان کرد: تفاوت تالاب هامون با دیگر تالاب های کشور بین‌المللی بودن و وابستگی معیشت مردم بویژه در بخش های کشاورزی و دامداری به این تالاب است.

وی ادامه داد: تالاب بین‌المللی هامون صرفاً مکان آبی نبوده است و خشک شدن این تالاب به بحران اجتماعی برای مردم این منطقه تبدیل شده است.

وی تصریح کرد : ۹۰ درصد حوزه آبریز تالاب بین‌المللی هامون در دست کشور افغانستان است که عدم ورود آب کافی اتفاق افتاده ، نیاز این تالاب ۱۰ میلیارد مکعب است و اگر هرسال این مقدار آب وارد شود می‌توان کارکرد خوبی را شاهد باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره بر اینکه سیستان و بلوچستان دارای تنوع اقلیمی خاصی است، افزود: اقدامات خوبی از سوی اداره کل محیط زیست استان انجام گرفته از جمله ثبت شدن تالاب هامون در یونسکو که این اقدام توانست توجه جوامع بین‌المللی را به این تالاب جلب کند.

وی گفت: در هامون هیرمند مرکز بازدیدکنندگان با هدف توسعه بوم گردی در حال احداث است که تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم به زودی شاهد افتتاح این مرکز باشیم.

پورملایی تصریح کرد: برای اولین بار کشت نهال بومی در تالاب انجام گرفته که در بلندمدت نتیجه می‌دهد و آبیاری این نهال ها از طریق تصفیه فاضلاب انجام می‌گیرد.

وی بیان کرد: برای کنترل ریز گردها و گرد و غبار باید از تجربه موفق کشورهای دیگر بهره ببریم .

وی در خصوص قاچاق گونه های حیاتی و پرندگان نیز اذعان داشت: مهمترین مسئله ای که سبب قاچاق پرندگان و گونه های حیاتی در سیستان و بلوچستان می‌شود مرزی بودن استان است که خوشبختانه در تفاهم نامه ای که با پلیس فتا انجام‌ داده ایم توانستیم بخش عظیمی در بخش قاچاق را از طریق فضای مجازی پیگیری کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در پایان در خصوص ویژه برنامه های هفته محیط زیست گفت: هفته محیط زیست با شعار محوری حذف پلاستیک ، از ۱۶ خرداد آغاز شده و تا ۲۲ ادامه دارد و برنامه های مختلفی را در بر داشته است.

پورملایی افزود: ساماندهی زباله ها با محوریت زباله پلاستیک، برگزاری بزرگترین مانور اطفاع حریق، برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه از جمله برنامه های هفته محیط زیست بوده که در کنار ویژه برنامه های دیگر این هفته برگزار شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.