جامعه: سال گذشته ۱۹۰هزار نفر از بانوان شاغل از کمک هزینه ایام مرخصی زایمان استفاده کردند.

چگونگی بهره‌مندی بانوان شاغل از کمک هزینه‌های بارداری

جامعه- مریم آزاد:‌ سال گذشته ۱۹۰هزار نفر از بانوان شاغل از کمک هزینه ایام مرخصی زایمان استفاده کردند.

رئیس گروه محاسبات بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی با بیان این مطلب گفت: بانوان شاغل در سازمان تأمین اجتماعی در حوزه باروری از مساعدت‌های مختلفی برخوردارند که از این موارد می‌توان به تخصیص کمک هزینه بارداری اشاره کرد که درراستای حمایت از مادران شاغل صورت می‌گیرد. به این‌ترتیب بانوان یاد شده مشروط بر اینکه در زمان مورد نظر شاغل بوده و۶۰ روز یا دوماه سابقه کار داشته باشند؛ می‌توانند به میزان دو سوم آخرین دستمزد خود از مزایای این قانون برخوردار شوند.

بنفشه محمودیان همچنین افزود: این کمک هزینه برای فرزندان یک تا دو قلو ۶ماه و برای بالاتر از سه قلو به مدت یک سال پرداخت می‌شود. نکته دیگر اینکه مدت زمان استفاده از کمک هزینه بارداری شامل سوابق اشتغال بوده و بیمه شده

می‌تواند از تمامی خدمات درمانی نیز استفاده کند.

محمودیان خاطرنشان کرد:‌ بنابر آمارهای رسمی ۲/۱۶ درصد بانوان کشورشاغلند که این رقم در افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی به ۱۹ درصد می‌رسد.به عبارت‌ دیگر بنابر سرشماری سال۹۵ آمار بانوان شاغل ۳ میلیون و ۸۸۰ هزارنفر می‌باشند که ۲میلیون ۶۲۰ هزار نفر از بانوان یادشده تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند و این رقم حکایت از تحت پوشش بودن ۶۸ درصد جمعیت شاغل زنان از سوی این سازمان دارد.

وی درخصوص وضعیت نظارت بر اجرای چنین طرح‌های حمایتی گفت: سازمان ‌تأمین‌ اجتماعی نقشی در ارائه خدمات و حمایت‌ها همانند ایجاد مهدکودک در مراکز اشتغال ندارد و این به رابطه میان کارگر و کارفرما مربوط می‌شود که چه ظرفیت هایی را برای نیروهای خود درنظر بگیرند. البته به طور کلی سازمان تأمین اجتماعی در حوزه‌های مختلف همانند عرصه سلامت و درمان تابع سیاست‌گذاری‌های کلان جامعه بوده و نقش مجری را داراست.

رئیس گروه محاسبات بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی با تشریح خدمات حمایتی این سازمان از دیگر اقشار بانوان افزود:طی توافق به عمل آمده با سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها حدود ۱۴۰ هزار نفر از این بانوان که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بوده‌اند، مشمول خدمات سازمان تأمین اجتماعی شدند که ۱۰ درصد حق بیمه این افراد توسط دولت پرداخت می‌شود.همچنین از این پس مربیان مهد کودک نیز می‌توانند با پرداخت بخشی از کمک هزینه بیمه از سوی دولت از خدمات این سازمان استفاده کنند. بانوان قالیباف نیز پیش از این تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی بوده‌اند و دولت نیز ۲۰ درصد از کمک هزینه بیمه این افراد را متقبل شده که البته در این زمینه نیز بدهی هایی به سازمان دارد که بنابر قانون روند وصول آن‌ها در حال طی شدن است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.