رشت- رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه از امضاء تفاهم‌نامه همکاری بازرگانی و اقتصادی بین اتاق‌های بازرگانی گیلان و استان کراسنودار روسیه خبر داد.

اتاقهای بازرگانی گیلان و روسیه تفاهم‌نامه همکاری‌ امضاء کردند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاوری گیلان، هادی تیزهوش تابان با اشاره به اینکه روسیه پهناورترین کشور جهان در شمال اوراسیا با ۱۴ کشور آسیایی و اروپایی دارای مرز زمینی است، افزود: روسیه با کشورهای پیرامون دریای برینگ، دریای ژاپن، دریای خزر، دریای سیاه و دریای بالتیک ارتباط دریایی دارد و در زمینه‌های صنعتی و کشاورزی از قابلیت‌های بالایی برخوردار است.
وی ادامه داد: روسیه به دلیل فشارهای خارجی از جمله تحریم غرب باوجود تاکید بر تامین نیازهای خود از بازار داخل در پی افزایش تجارت با کشورهای آسیایی و خاورمیانه است که این مهم فرصتهایی را برای کشورهای همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران فراهم می‌کند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان با تاکید بر اینکه تهران و مسکو با وجود تعاملات زیاد سیاسی ، مبادلات تجاری ناچیزی با یکدیگر دارند اقلام عمده صادراتی ایران به روسیه را میوه‌ ،‌خشکبار، سبزیجات،‌پسته و انگور خشک و عمده محصولات وارداتی از روسیه را نیز غلات، چوب، کاغذ، ماشین‌آلات و فلزات عنوان کرد.
به گفته هادی تیزهوش تابان؛ استان کراسنودار به دلیل جمعیت بالا، بندری بودن و ارتباط با دریای سیاه و دریای آزوف و همچنین ظرفیتهای صنعتی، فولادی و کشاورزی از قابلیت‌های بالایی در زمینه‌ی توسعه تجارت برای فعالان اقتصادی و تجاری ایرانی برخوردار است.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه تاکید کرد: اجرایی شدن عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تاثیر بسزایی در روان سازی تجارت منطقه ای بر جای می گذارد و با کاهش تعرفه های گمرکی به توسعه مبادلات تجاری بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا کمک زیادی می کند.
وی خاطرنشان کرد: با وجود استان‌هایی همچون کراسنودار زمینه لازم برای حضور فعالان اقتصادی و بازرگانان ایرانی به این استان مهیا است و ایجاد تفاهم‌نامه همکاری بازرگانی قطعا می‌تواند شرایط اقتصادی و فعالیت‌های بازرگانی بین گیلان و کراسنودار را از این پس تسهیل کند.
تیزهوش تابان در ادامه از برپایی نمایشگاه توانمندی های تولیدی جمهوری اسلامی ایران در کراسنودار روسیه اشاره و اظهار کرد: نمایشگاه توانمندی های تولیدی جمهوری اسلامی ایران از ۲۷ تا ۲۹ تیر ماه سال جاری در کراسنودار روسیه برگزار می شود.
تفاهم‌نامه همکاری بازرگانی و اقتصادی بین اتاق‌های بازرگانی گیلان و اتاق بازرگانی استان کراسنودار روسیه با حضور هادی تیزهوش تابان، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه و الکساندر تکاچنکو، رییس اتاق بازرگانی کراسنودار و با حضور مدیران اقتصادی استانداری گیلان و با هماهنگی و حضور رایزن بازرگانی در خرداد ماه جاری در راستای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو کشور و تقویت همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی منعقد شد.
گیلان با حدود ۰.۹ درصد مساحت کل ایران، ۹۲.۱ درصد چای، ۳۷.۶ درصد برنج، ۷۶.۲ درصد فندق، ۸۵.۱درصد ابریشم، ۶۰ درصد بادام زمینی، ۲۱.۴ درصد زیتون، ۲.۷درصد مرکبات، ۱۳.۴ درصد گوشت ماهی خاویاری، ۴ درصد گوشت مرغ، ۵.۱ درصد گوشت قرمز، ۲۲.۴ درصد آبزیان پرورشی و ۱۵ درصد خاویار کشور را تولید می کند.
این استان دارای بندری برای بارگیری و تخلیه کالا به ظرفیت ۶ میلیون تن در سال می باشد و نیز با دارا بودن یک منطقه آزاد تجاری با شش نوع کاربری مختلف و فرودگاه بین المللی و سه گمرک منطقه ای فعال و همچنین در دست احداث بودن ۲۰۰ کیلومتر راه آهن بین قزوین- رشت- انزلی جهت تکمیل مسیر کریدور شمال- جنوب، مزیت ویژه ای داراست و در کلیه بخشهای اقتصادی، قابلیت سرمایه گذاری داخلی و خارجی را دارد و بستر برای فعالیتهای اقتصادی، آماده و مهیا است.
همچنین ۱۰ شرکت بزرگ دولتی در زمینه صنعت، معدن، فناوری و انرژی فعال هستند و کارخانه فلزات رنگی کراسنویارسک با ایران همکاری داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.