۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 605170

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس شورای شهر مشهد گفت: سند راهبردی احیای توس که وظایف و اقدامات هر دستگاه را با زمان‌بندی مشخص بیان می‌کند، تهیه شده و به تصویب شورای اسلامی شهر مشهد رسیده است.

سند راهبردی احیای توس تصویب شد

به گزارش قدس آنلاین، سید مسعود ریاضی  در نشستی خبری که در اتاق جلسات تالار شهر مشهد برگزار شد، اظهار داشت: کمیسیون توس در ابتدای شورای پنجم با هدف توجه بیشتر به فردوسی و مقوله توس با توجه به فرموده مقام معظم رهبری راه‌اندازی شد و فعالیت خود را از روزهای اول آغاز کرد.

وی افزود: زمانی که این کمیسیون را  پیشنهاد کردیم در بدنه شهرداری کار تخصصی در مورد توس انجام نشده بود و بنابراین کار متفاوتی است چون همه چیز را از اساس ما باید آغاز کنیم و کمیسیون باید شهرداری را به جلو هُل دهد لذا تلاش ما بر این بوده که بدنه شهرداری را نسبت به این موضوع حساس و علاقه‌مند کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه تهیه طرح‌های شهری در این منطقه امری ضروری است، تصریح کرد: برای تحقق این امر نیاز به همکاری و پیگیری اداره راه و شهرسازی داریم که خوشبختانه به محض شروع به کار شورای پنجم قرارداد طراحی شهری با همکاری راه و شهرسازی امضا شد در این راستا پس از تهیه طرح راهبردی باید طرح‌های موضعی آماده شود که بدانیم در هر ناحیه چه کاری می‌توان انجام داد.

ریاضی با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی ارگان دیگری است که با آن در منطقه توس مشارکت داریم، گفت:  مساحت منطقه توس 3500 هکتار است از این  میزان حدود 350 هکتار محدوده تاریکه است که با یک دیوار باستانی جدا شده و یک شهر تاریخی در آن منطقه واقع شده بنابراین عمده اقداماتی که آنجا انجام می‌شود باید زیر نظر میراث فرهنگی باشد که در این زمینه نیز درصدد همکاری با میراث هستیم علاوه بر این استانداری، وزارت کشور، آب و فاضلاب و غیره از دیگر دستگاه‌های تاثیرگذار در این منطقه است. 

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: بیشترین اقدامات انجام شده در زمینه تولید زیرساخت بوده است همچنین پیشنهاد ایجاد ساختار اجرایی برای توس در شهرداری را مطرح کردیم تا تعیین و در شورا تصویب شود که اخیرا منجر به تشکیل یک شرکت شد و اساسنامه آن تهیه شده است.

ریاضی ادامه داد: نخستین برنامه انجام شده در کمیسیون ما این است که سند راهبردی احیای توس که وظایف و اقدامات هر دستگاه را با زمان‌بندی مشخص بیان می‌کند، تهیه و به تصویب شورا رسید.

وی درباره بودجه اختصاص یافته به منطقه توس گفت: پیش از این توس بودجه مشخص و واضحی نداشت اما هم‌اکنون بودجه تعیین شده برای احیای منطقه توس در قالب عملیات مشخص در سال آینده به صورت نقدی و غیرنقدی حدود 15 میلیارد تومان تعیین است که در سال‌های گذشته این رقم را نداشتیم. 

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: البته قبل از بودجه، باید بدانیم چه کار می‌توانیم در این منطقه انجام دهیم زیرا هنوز بستری برای صرف این پول در توس فراهم نشده است و باید طراحی شود بنابراین تا امروز اگر پول بود بستری برای چگونگی مصرف آن تهیه نشده بود.

ریاضی درباره برنامه‌ریزی در مورد جذب سرمایه‌گذاری خارجی تصریح کرد:  برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی نیز ابتدا بستر باید فراهم شود زیرا اگر اکنون سرمایه هنگفتی در اختیار ما وجود داشته باشد باید بدانیم کجای منطقه فرهنگسرا یا موزه احداث شود یا هر برنامه دیگری. بنابراین به محض اینکه طرح شهری تهیه شود روابط ما با میراث روشن و تعریف شده و باید بوروکراسی‌ها را حذف کنیم تا احیای توس محقق شود زیرا وقتی توس زنده باشد سرمایه‌گذار را جذب می‌کند بنابراین بزرگترین کمک به جذب سرمایه‌گذاری در توس احیای منطقه است. 

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه هنرمندان در مورد توس بیکار هستند گفت: خدمات ابتدایی مانند نقاشی‌های میدان فردوسی را می‌توان انجام داد اما برای آنچه شایسته و درخور است شرایط فراهم نبود لذا ما درصدد هستیم این ظرفیت عظیم را مهار نکنیم و یک مسیر برای بروز آثار هنری به وجود بیاوریم بنابراین پیشنهاد کردیم شهرداری نمایشگاهی به صورت فصلی و به طور رایگان در اختیار هنرمندان قرار دهد و هر فصل به یکی از قهرمانان شاهنامه اختصاص داشته باشد و در این میان آثار برجسته توسط شهرداری خریداری شود و پس از فراهم سازی شرایط، امکان نصب آن مهیا شود.

ریاضی افزود:  ارتباط مناسبی با دانشگاه‌ها داریم و اکثر اعضای کمیسیون دانشگاهی هستند علاوه بر آن مرکز پژوهشهای شورا نیز برای مسائل مختلف کمک می‌کند در این زمینه در 25 اردیبهشت و بزرگداشت فردوسی با کمک دانشگاه توانستیم مدارس منطقه توس را با موضوع شاهنامه نقاشی کنیم.

وی با بیان اینکه با دو چشم به توس و احیای آن نگاه می‌شود، تصریح کرد: یک نگاهِ مردم ایران و اهمیت فردوسی برای تمام فارسی‌زبانان است و دیگری از چشم مردم ساکن در منطقه. در این راستا نظر مشاورین نیز بر این است که هر طرحی که قرار است  انجام شود با حفظ شرایط بومی و بافت منطقه بوده و البته اولویت با نظر مردم باشد. بنابراین درمورد ساکنان منطقه مصوباتی در کمیسیون ماده 5 در زمینه ساخت‌وساز با شرایط خاصی فراهم شده چرا که اگر توس قرار است به قطب گردشگری تبدیل شود ساکنان اهمیت ویژه دارند و ویترین کار محسوب می‌شوند. 

وی ادامه داد: کهن‌دژ ثروتی عظیمی در منطقه توس است که می‌تواند مرجع جذب گردشگر باشد اما رها شده، اکثر مردم ما نمی‌دانند یک شهر تاریخی در منطقه توس خفته است و با فردوسی آشنا نیستند بنابراین نیازمند توجهی جدی در این مقوله هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.