افزایش حقوق بازنشستگی به تناسب میزان مابه التفاوت پرداختی از سوی خود رانندگان، برقراری بیمه تکمیلی و قرار گرفتن در شمول مشاغل سخت و زیان آور، مطالبات رانندگان در حوزه وزارت کار است که در جلسات متعدد بررسی می شود.

بررسی مشکلات کامیون‌داران در وزارت کار/ کامیون داران از وزارت کار چه می‌خواهند؟

به گزارش قدس آنلاین،پس از دستور علی ربیعی مبنی بر تشکیل کمیته های تخصصی جهت پیگیری مطالبات کامیون داران و رانندگان ، هفته گذشته اولین جلسه با حضور احمد مشیریان معاون وزیر کار ، نمایندکان کانون انجمن های صنفی رانندگان سازمان حمل و نقل کالای جاده ای کشور ، نمایندگان کانون انجمن های صنفی رانندگان سازمان حمل و نقل مسافر کشور و نماینده کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور برگزار شد.

در این جلسه نمایندگان کامیون داران با بیان اینکه ما به طور کلی هیچ درخواستی نداریم جز اینکه مسئولین به قوانین عمل کنند؛ عنوان کردند تمام مشکلات ما با عمل به قوانین و نظارت دستگاه های دولتی بر نحوه اجرای قوانین توسط سازمان حمل و نقل بر طرف خواهد شد.

در ادامه جلسه نمایندگان کامیون داران به مطرح کردن چند نمونه از مطالبات و مشکلات خود پرداختند و گفتند به طور مثال شرکت حمل و نقل موظف است بارنامه ها را به صورت آنلاین صادر کنند ولی برخلاف قوانین بارنامه ها به صورت آفلاین صادر می شوند و در هنگام صدور بارنامه به صورت آنلاین قیمت ها را تغییر می دهند.

قوانین توسط مسئولین اجرایی تفسیر به رای می شود و هر ارگان و سازمانی براساس تفسیر خود از قوانین آنها را اجرا می کند.از دیگر مطالبات نمایندگان می توان به درخواست اصلاح آیین نامه ها و درخواست افزایش  قدرت اجرایی تشکل ها، امکان عضویت در تشکل های جهانی اشاره کرد.

نمایندگان کامیون داران با اعلام اینکه ما اراده ای در سازمان راهداری برای اصلاح امور و مشکلات در بازه زمانی معین و مشخص نمی بینیم بیان کردند: مشکلات اصلی با در ارتباط با وزارت راه و شهرسازی است. قوانین بیمه تامین اجتماعی از نکات مثبت و امیدوار کننده برای رانندگان است.

* برگزاری جلسه مجدد برای مشکلات کامیون داران

اما پس از برگزاری آن جلسه بود که احمدمشیریان،معاون وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی از تشکیل دومین جلسه کمیته بررسی مشکلات کامیون داران طی چند روز آینده و بررسی راهکارهای قانونی تحقق مطالبات این صنف خبرداد. در این نشست نمایندگان تشکل ها و انجمن های صنفی رانندگان حضور داشتند و گزارشی از مطالبات خود را ارائه دادند.

وی با تاکید بر اینکه دو کمیته برای پیگیری مشکلات کامیون داران در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شده است، ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته دومین نشست بررسی مشکلات این صنف طی چند روز آینده و به احتمال زیاد طی هفته جاری در کمیته روابط کار برگزار می شود و مطالبات مشخص کامیون داران در حوزه های مرتبط با شرح وظایف وزارت کار مطرح خواهد شد.

معاون روابط کار وزیر کار افزود: مشکلات قانونی کامیون داران در وزارت کار قطعاً پیگیری خواهد شد و راهکارهای قانونی برای آن پیش بینی می شود اما واقعیت این است که عمده مشکلات این صنف مربوط به سایر دستگاه ها است که توسط وزارتخانه های مربوطه پیگیری می شود. افزایش حقوق بازنشستگی به تناسب میزان مابه التفاوت پرداختی از سوی خود رانندگان، برقراری بیمه تکمیلی و قرار گرفتن در شمول مشاغل سخت و زیان آور، مطالبات رانندگان در حوزه وزارت کار است.

وی تاکید کرد: تلاش می شود برای تحقق خواسته های کامیون داران راهکارهای قانونی پیش بینی شود و آیین نامه های مورد نیاز تدوین شوند.

 معاون وزیر کار در مورد وضعیت رسیدگی به مشکلات کامیون داران برای استفاده از مزایای مشاغل سخت و زیان آور گفت: در حال حاضر اگر این رانندگان به صورت فردی درخواست بدهند در صورت احراز شرایط، مشمول مشاغل سخت و زیان آور می‌شوند اما مطالبه مشخص آنها این است که این موضوع به صورت یک قانون برای تمام رانندگان کامیون و برون شهری اجرایی شود. در این زمینه با درخواست رانندگان طرحی در سال ۹۵ از سوی نمایندگان مجلس در حال تهیه بود اما ظاهرا مسکوت مانده است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.