قدس انلاین : رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس در شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اکثر مردم کهن‌دژ توس را ندیدند و نسبت به آن بی‌اطلاعند.

کهن‌دژ توس برای اکثر مردم ناشناخته است
 مسعود ریاضی امروز 22 خردادماه در نشست خبری که در سالن جلسات تالار شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: این کهن‌دژ شبیه ارگ بم است که در طول زمان بر اثر باد و باران آسیب زیادی دیده است، در زیر شهر تاریخی توس قرار گرفته است و اکثر مردم از آن اطلاعی ندارند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا در طی سال‌های متمادی، توس مورد بی‌توجهی مسئولان قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: تاکنون کمیته‌ها و نشست‌هایی در این زمینه تشکیل شده، اما به دلیل بروکراسی حاکم به نتیجه نرسیده است. در واقع همتی نیز برای شکستن این بروکراسی وجود نداشته است.
این عضو شورای اسلامی شهر مشهد درباره این سوال که آیا مقبره مهدی اخوان ثالث که در جوار آرامگاه فردوسی واقع شده است توسعه می‌یابد، گفت: در حال حاضر برنامه‌ای برای توسعه مقبره این شاعر وجود ندارد، باید اشاره کرد که هنگام فوت اخوان مقرر شد که پیکر وی در هارونیه دفن شود، اما یکی از برکات این تصمیم آن بود که هنگام حفر مقبره، مسجد جامعی در عمق نیم متری زمین کشف شد و بالاخره تصمیم گرفته شد تا در محل فعلی دفن شود.
وی ادامه داد: 12 تن در مقبرة‌الشعرای در محل پیشخوان آرامگاه فردوسی دفن شدند و میراث فرهنگی تمایل ندارد که آرامگاه فردوسی تحت الشعاع قرار گیرد و این مقبرة الشعرا گشترش یابد.
رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس در شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به پرسشی در خصوص ساخت مقبره برای امام محمد غزالی گفت: بعد از اینکه مقبره غزالی در دهه هفتاد کشف شد، مقام معظم رهبری به این موضوع توجه ویژه‌ای داشتند، از این رو طرحی برای مقبره تهیه شد و اکنون سند مناقصه این طرح آماده اجرایی شدن است.  
ریاضی درخصوص جذب سرمایه‌گذار خارجی در توس، بیان کرد: اگر در حال حاضر سرمایه هنگفتی نیز وجود داشته باشد نمی‎دانیم که باید با آن چه کنیم، لذا ابتدا باید توس احیا و طرحی برای آن تهیه شود، بعد از آن سرمایه‎گذار جذب کنیم، زیرا اگر ما به آبادانی توس فکر می‎کنیم تفاوتی ندارد که سرمایه‎گذار داخلی یا خارجی باشد.
وی یادآور شد: مدیریت شهری مشهد به دنبال برگزاری نمایشگاه فصلی با موضوع شخصیت‌های شاهنامه است، تا در هر فصل آثار مرتبط با یکی از شخصیت‌های شاهنامه نمایش داده شود، در این بین آثار هنری برجسته که امکان نصب آن در شهر فراهم باشد خریداری خواهد شد.
رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس در شورای اسلامی شهر مشهد درباره مصوبات کمیته نجات توس گفت: یکی از اقدامات این کمیته جمع‌آوری معادن غیرمجاز بود، که البته درپی شکایت مالکان اعلام شد که این معادن مجازند اما تردد آن‌ها باید کنترل شود و کامیون‌های معادن این منطقه تغییر مسیر دادند.
وی درخصوص ساخت و سازهای غیرمجاز در توس تاکید کرد: توس را باید به دو چشم نگاه کرد، یک بار از دید ساکنان این منطقه و یکبار از نگاه مردم ایران به این منطقه نگریست، تازمانی که طرحی برای آن تهیه نشده است سعی می‌کنیم این ساخت و سازها را کنترل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.