قدس آنلاین: محمد باقر نوبخت می‌گوید رئیس جمهور در مقابل افزایش لجام گسیخته قیمت‌ها در حوزه مسکن، خودرو، لوازم خانگی و... و. در بازار به دستگاه‌های نظارتی متوسل شده است، اما اظهارات او در پاسخ به پرسش‌های قدس بیانگر آنست که دولت هیچ برنامه خاصی برای مهار این وضعیت نابسامان ندارد و دست‌هایش خالی است.

در حالی که سخنگوی دولت در نشست خبری امروز سه شنبه خود با اشاره به گزارش بانک جهانی درباره رشد اقتصادی ایران، وضعیت آشفته بازار را نتیجه جنگ و عملیات روانی دشمن عنوان کرده و آنرا عامل کاهش ارزش پول ملی ظرف چند روز معرفی کرد، اما در پاسخ به چند سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره نارضایتی مردم از انفجار قیمت‌ها در بازار، توپ را در زمین منتقدان دولت و مخالفان برجام انداخت و گفت: کسانی که معتقدند دولت باید از برجام خارج شود، باید در مقابل آثار آن هم صبور باشند.

خبرنگار ما به سخنگوی دولت گفت: زمانی فردی مدیریت کشور را در دست داشت که وقتی از او سوال شد چرا گرانی شده، اظهار داشت: بیایید از محله ما خرید کنید. این موضوع هم ما را عصبانی کرد و هم آن جمله به مضحکه گرفته شد. امروز هم وقتی همان سوال را از دولت دوازدهم می‌پرسیم، می‌گوید ما سامانه نیما را ایجاد کرده‌ایم و برای تأمین نیازهای کشور ارز با نرخ مصوب دولتی تخصیص می‌دهیم، اما مردم چقدر آثار آنرا حس می‌کنند؟ چرا در کمتر از دو ماه قیمت خودروهای داخلی بین ۳۰ تا ۸۰ در صد گران  شده است؟، چرا نرخ سکه به نزدیک ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است؟ نقش بانک مرکزی در این مورد چیست و چرا کاهش ارزش پول ملی را کنترل نمی‌کند؟

خبرنگار ما افزود: تأمین ارز یک بخش کار است و پیگری و نظارت بر اینکه کالای وارد شده با این ارز در بازار به دست مردم برسد بخش دیگر کار است که انجام نمی‌شود. اگر عده‌ای دلال می‌توانند وضعیت اقتصاد کشور را تا این حد آشفته و متأثر کنند، تأثیر مدیریت دولت چرا دیده نمی‌شود؟ چنین دولتی به چه کار مردم می‌آید؟.

خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به اظهارات سخنگوی دولت در همین نشست که گفته بود دولت وظیفه خود نمی‌داند برای افرادی که در پس کوچه‌های شهر حاضرند ۱۰۰ دلار را به هر نرخی بخرند و به سفر بروند ارز تأمین کند، اضافه کرد: حجم ارزی که در کوچه و پس کوچه مبادله می‌شود چند صد دلار نیست! مردمی که  به هر دلیل نیاز به دلار دارند مجبورند در بازار سیاه دلار ۷ هزار تومانی بخرد. دولت با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات ثبت سفارش شده بخشی از مشکلات را حل کرده، اما روی بخش دیگری از مشکلات لحاف کشیده است. مردمی که به هر دلیل باید به سفر خارجی بروند نیاز به ارز دارند. حتی آنها که برای سفر تفریحی به خارج می‌روند هم حق دارند که بتوانند ارز تهیه کنند. خبرنگاری که برای پوشش جام جهانی به روسیه می‌رود آیا می‌تواند با ۵۰۰ یورو مأموریت خود را انجام دهد؟. او مجبور است ارز سیاه بخرد؟

خبرنگار قدس آنلاین در ادامه سوال خود از سخنگوی دولت گفت: مردم به جبر باید از معدود خودروساز داخلی خرید کنند. شرکت‌های خودرو ساز هم ارز دولتی برای واردات قطعات و مواد اولیه خود می‌گیرند اما در حالی که انبارهایشان مملو از خودروهای دپو شده است از فروش خودرو امتناع می‌کنند؟   کارخانه‌های تولید لوازم خانگی، برقی و الکترونیکی هم علی رغم برخورداری از ارز دولتی تولیداتشان را نمی‌فروشند. حتی برای خرید باتری موبایل برخی نمایندگی‌ها از مردم ثبت نام می‌کنند تا وقتی مجوز فروش گرفتند و قیمت‌ها تثبیت شد  کالا را به آنها تحویل دهند. دولت می‌گوید دستگاه‌های نظارتی باید کاری بکنند، اما در این میان وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت چیست؟   مگر ۲ تا از دستگاه‌های مهم نظارتی در اختیار دولت نیست؟

نوبخت اما در پاسخ با بیان اینکه چه کسی گفته مشکلی نیست و دولت کجا مدعی شده که همه مشکلات را رفع کرده است اظهار داشت: ما وقتی از سامانه نیما حرف می‌زنیم برای اینست که وقتی سوال می‌شود دولت چه کرده است بتوانیم گزارش بدهیم. وقتی شاخص‌ها هم تغییر می کند با عدد و رقم توضیح می دهم و در گزارش‌ها از رئیس بانک مرکزی هم امضا می گیرم.

وی تأکید کرد آفتاب آمد دلیل آفتاب و ادامه داد: کسانی که معترضند چرا دولت از برجام خارج نمی‌شود، یک ماه که کشور با آثار تحریم‌ها مواجه می‌شود می‌گویند چرا فلان چیز گران شده و مثلاً باتری موبایل  پیدا نمی‌شود؟.

نوبخت افزود: باید واقعیت های کشور را درک کنیم. من سوالم اینست؟ مگر مردم تا قبل از مشکل ارزی در تهیه و انتقال ارز مشکلی داشتند؟ ما می‌دانیم محدود کردن ارز برای مردم می تواند نارضایتی ایجاد کند. ما به دلایلی که همه می‌دانند و شاهد بودند چه تکان‌های اقتصادی و خارجی به ما وارد شد در شرایط اضطرار قرار گرفتیم. همان‌هایی که می‌گویند یک ماه فرصت صرف شده برای مذاکره با اروپا برای حفظ برجام زیاد است و باید زودتر این کار صورت گیرد وقتی این تکان‌ها رخ می‌دهد، و یک عده از بیرون این چنین عربده می‌کشند و گروهی هم در داخل مردم را به ترس و لرز واردار می‌کنند، صدای اعتراضشان بلند است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: ما در چنین شرایطی برای کنترل  بازار فعلا محدودیت ایجاد کرده‌ایم و می‌گوییم فعلاً اولویت با نیازهای اساسی است. اینکه قطعات خوردو و کالاهای اساسی و دارو وارد شود. اما اینکه باز کنیم و بگوییم هر کس می‌خواهد به سفر برود ارز نامحدود بگیرد، الان شرایطش را نداریم.

وی خاطرنشان کرد: در برخی کشورها که افراد به اندازه یک استان ما هم نیستند و آبادانی ندارند، یک دلال و بنگاه معاملاتی می‌تواند یک اطلاعیه بدهد و هزاران یا میلیون‌ها دلار ارز از کشور ما جذب کند، حتماً باید مراقبت داشته باشیم. حال حاشیه‌ای به زحمت می‌افتند اما ما به ۸۰ میلیون نفر کمک می‌کنیم.

نوبخت ادامه داد: کل خبرنگارانی که می‌خواهند به خارج بروند و کار مهم اطلاع رسانی را انجام دهند چند نفر هستند؟ ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری که برای واردات ثبت سفارش شده پرداخت شده برای ۸۰ میلیون نفر مردم است و ما با شرمندگی باید خواسته‌های برخی اقشار را تأمین نکنیم.

سخنگوی دولت گفت: رئیس جمهور روئسای دو دستگاه نظارتی مهم کشور یعنی سازمان حمایت از تولید کنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی را دعوت کردند و از آنها خواستند که از مردم حمایت کنند و وظیه نظارتی خود را در مورد قیمت‌ها و عرضه کالا انجام دهند و برخورد قانونی داشته باشند و اقتدار دولت همین جاست.

نوبخت افزود: غیر منصفانه است که ما را با کسی که می‌گفت بروید در محله ما ارزان خرید کنید مقایسه کنید. ما تمام تلاشمان را می‌کنیم. هرچند روال و رویه دولت از این دست کنترل و نظارت در بازار نیست ولی با همه مبانی نظری نمی‌توانیم جامعه را بی دفاع بگذاریم. از آنسو هم باید کمک شود. بالاخره شما پنجه در پنجه کشورهای بزرگ انداخته‌اید و آنها هم می‌گویند ما به شکل فلج کننده و شدید تحریم‌ها را اعمال می‌کنیم خوب آثار آنرا در اقتصاد می‌بینینم. انتظار ما از کسانی که می‌گویند یک ماه از مهلت اروپا گذشته اینست که اینجا هم بگویند تحمل می‌کنیم.

نوبخت اظهار داشت: علت اینکه ما مذاکرات را انجام می دهیم برای همین است که هزینه کمتری به مردم وارد آید یا اگر یک بنگاه اقتصادی اجحاف می‌کند جلوی آن گرفته شود.

نوبخت با طرح این سوال که آیا سال پیش هفته به هفته قیمت ها بالا می‌رفت؟ گفت: اینکه ما شرایط را تحمل کردیم و زیر بار مذاکرات سخت رفتیم برای همین بود که هفته به هفته قیمت ها اضافه نشود و حالا هم اگر مذاکره می‌کنیم برای اینست که هزینه کمتری به مردم وارد آید.

نوبخت درباره افزایش قیمت خودرو، مسکن و طلا، اظهار داشت: یک حجم نقدینگی در کشور وجود دارد که می‌تواند در بانک‌ها قرار گیرد و واسطه سرمایه‌گذاری شود. این ارامش می‌تواند در بازار باشد، اما اگر در برخی از بازارها سود بیشتری از نظام بانکی بدست ‌آید و عده‌ای تصمیمی می‌گیرند پولشان را به آنجا منتقل کنند. گاهی در بازارهای پولی هم دام‌هایی گذاشته می‌شود و دیدیم که بانک مرکزی مجبور شد ۲۲ هزار میلیارد تومان برای پرداخت دیون مؤسسات مالی و اعتباری غیر مجاز بدهد. این وظیفه دستگاه‌های نظارتی است که ببینند چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.