قدس انلاین : مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: هم اینک میزان ذخایر خونی این استان برای تمامی گروههای خونی افزون بر 30 درصد کاهش یافته است.

ذخایر خونی خراسان رضوی 30 درصد کاهش یافت

حمیدرضا اسلامی، سه شنبه  افزود: گرمای هوا و روزه داری از علل کاهش مراجعه مردم برای اهدای خون و در نتیجه افت میزان ذخایر خونی در هفته های اخیر شده است.

وی از داوطلبان اهدای خون خواست که برای کمک به بیماران نیازمند هر چه سریعتر نسبت به امر اهدای خون مبادرت کنند.
وی افزایش اهداکنندگان مستمر را از برنامه های در حال اجرای انتقال خون عنوان و اظهار کرد: هم اکنون 53 درصد اهداکنندگان خون در استان به صورت مستمر و سالانه سه تا چهار نوبت خون اهدا می کنند.
اسلامی افزود: میزان اهداکنندگان مستمر خون در خراسان رضوی در سالهای اخیر از 51 به 53 درصد افزایش یافته که ارتقای این رقم با جدیت دنبال می شود.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی بیان کرد: سالانه به طور میانگین 180 هزار داوطلب اهدای خون در مشهد و دیگر شهرستان های استان به پایگاههای انتقال خون مراجعه می کنند که 140 هزار نفر از این تعداد شرایط اهدا را دارند.
به گفته وی، سالانه 352 هزار کیسه خون و فراورده های خونی در خراسان رضوی تولید می شود.
وی همچنین گفت: در سالهای گذشته یک هزار و 400 تخت بیمارستانی به تعداد تخت های بیمارستانی در استان خراسان رضوی اضافه شده است و بر این اساس نیازهای خونی افزایش یافته اما هیچ رشدی در میزان بودجه و پرسنل انتقال خون نداشته ایم.
استان خراسان رضوی سومین استان تولید کننده خون در کشور پس از استان ‌های تهران و فارس است.
اداره کل انتقال خون خراسان رضوی وظیفه تامین خون مورد نیاز 59 بیمارستان مستقر در این استان را برعهده دارد.
هم اکنون 10 پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی فعالند که از این تعداد پنج پایگاه در مشهد و پنج پایگاه در نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه، قوچان و گناباد فعالیت دارند.
چند شهرستان استان نظیر تربت‌جام، خواف، درگز و کاشمر نیز به مراکز خونگیری مجهز شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.