​ایلام­- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با اشاره به اینکه قدمت صنایع دستی در ایلام به هزاره ششم قبل از میلاد بر می گردد گفت: در حال حاضر ۷ هزار نفر در حوزه صنایع دستی استان فعال هستند.

قدمت ۸ هزار ساله صنایع دستی در ایلام / ۷ هزار نفر در حوزه صنایع دستی استان فعالیت می کنند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، عبدالمالک شنبه زاده عصر سه شنبه در دیدار صنعتگران صنایع دستی با استاندار به مناسبت روز جهانی صنایع دستی با بیان اینکه در تپه علی کش دهلران که قدمت ۸ هزار ساله دارد نشانه های حصیربافی بدست آمده است، اظهارداشت: سازگاری با محیط زیست، دسترسی آسان به مواد اولیه و استفاده همگانی، از مهمترین ویژگی های بارز صنایع دستی است که این صنعت را از دیگر صنایع متمایز ساخته است.

وی با اشاره به اینکه صنایع دستی به اقتصاد خانواده ها کمک شایانی می کند، افزود: این صنعت که نشان دهنده ذوق هنری فعالان آن است، می تواند در کنار صنعت گردشگری اقتصاد استان را بیش از پیش شکوفا کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام تعداد رشته های صنایع دستی استان را ۳۳ رشته عنوان و تصریح کرد: خوشبختانه در سال های اخیر توانسته ایم سه رشته قدیمی چیت بافی، حصیربافی و گلیم بافی را که در حال فراموشی بوده، احیا کنیم.

عبدالمالک شنبه زاده با اشاره به فعالیت ۱۱۹ کارگاه صنایع دستی در رشته های مختلف، بیان کرد: در حال حاضر ۷ هزار نفر در حوزه صنایع دستی استان فعال هستند که از این تعداد تنها ۵۲۸ نفر بیمه شده هستند.

وی به اخذ نشان های بین المللی توسط هنرمندان صنایع دستی ایلام اشاره کرد و افزود: برای ارتقای سطح کمی و کیفی فعالان این حوزه در سال گذشته ۴۱۹ نفر آموزش های لازم را گذرانده و مشغول به کار شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با اشاره به مشکلات متعدد صنایع دستی استان گفت: عمده مشکل فعالان صنایع دستی استان موضوع تأمین اجتماعی و هزینه بالای حق بیمه و همچنین بازار فروش است که خود فعالان مجبورند در کنار تولید، اقدام به بازاریابی کرده و از آنجا که بازاریابی حرفه ای تخصصی است، فروش محصولات صنایع دستی استان ایلام با مشکل روبروست.

شنبه زاده به اقدامات این دستگاه اجرایی برای فروش محصولات صنایع دستی فعالان این حوزه اشاره کرد و ادامه داد: برپایی نمایشگاه های مختلف، ایجاد بازارچه موقت و احداث بازارچه دائم، چهارشنبه بازار و همچنین فراهم کردن فروش اینترنتی با همکاری شرکت زودل برای فروش محصولات تولیدی در خارج از کشور از مهمترین اقدامات این دستگاه اجرایی بوده اما با وجود این اقدامات، کماکان فروش محصولات با مشکل مواجه است.

گفتنی است در پایان این مراسم از فعالان حوزه صنایع دستی استان با اهداء لوح و جوایزی تقدیر بعمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.