همدان- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با بیان اینکه سالانه ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی در سطح شهرستان همدان تولید می‌شود، گفت: اراضی مستعد کشاورزی شهرستان ۹۰ هزار هکتار است که سالانه ۸۰ هزار هکتار آن زیر کشت می‌رود.

تولید سالانه ۵۰۰هزار تن محصولات زراعی در شهرستان همدان

به گزارش خبرنگار قدس، حسین فضلی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته جهادکشاورزی با بیان اینکه سالانه در سطح شهرستان ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی تولید می‌شود، اظهار کرد: سالانه ۹۱ هزار تن تولیدات دامی و ۸۵ هزار تن تولیدات باغی شهرستان است.

وی با اشاره به اینکه ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات کشت دائمی شهرستان است، افزود: در حوزه تولیدات گیاهی سال گذشته ۵ هزار و ۵۰۰ تن کود بین کشاورزان توزیع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان اضافه کرد: سال گذشته ۶۱ هزار تن گندم در سطح شهرستان تولید شد که امسال با توجه به بارش‌های خوب بهاره افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی تولید گندم در سالجاری پیش بینی می‌شود.

وی به عملکرد در حوزه آب و خاک اشاره کرد و یادآور شد: ۲۶ هزار هکتار از اراضی زیر کشت شهرستان آبی است که ۱۹ هزار هکتار آبیاری تحت فشار نوین اجرایی شده که معادل ۸۰ درصد اراضی زیر پوشش آبی شهرستان است.

فضلی ادامه داد: توسعه کشاورزی حفاظتی و خاکورزی به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های جهاد کشاورزی شهرستان در راستای حفظ منابع آب و خاک که باعث حفظ رطوبت بیشتر خاک می‌شود در حال انجام است.

وی بیان کرد: در راستای کاهش مصرف سموم و مبارزه بیولوژیک با آفت کرم خراط که به درختان گردو آسیب وارد می‌کند بیش از ۳۲ هزار عدد فرمون مبارزه بیولوژیک بین کشاورزان و باغداران شهرستان توزیع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان از اصلاح نژاد گوسفند مهربان با نژاد رومانف خبر داد و گفت: در این راستا نژاد گوسفند مهربان به صورت تلقیح مصنوعی با نژاد رومانف اصلاح می‌شود که به تولید دوقلو و چندقلو زایی می‌انجامد.

فضلی با بیان اینکه سالانه ۲ هزار و ۹۷۰ تن گوشت قرمز در سطح شهرستان تولید می‌شود، عنوان کرد: سالانه بیش از ۱۰ هزار و ۹۸۸ تن گوشت مرغ، ۳ هزار و ۷۷۱ تن تخم مرغ، ۳۸ هزار و ۹۳۷ تن شیر، ۱۷۷ تن عسل و ۷۲۰ تن ماهی توسط بهره‌بردان بخش کشاورزی در سطح شهرستان تولید می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه تغییر الگوی کشت و کشت‌های جایگزین یکی از برنامه‌های اصلی وزرات جهاد کشاورزی است، گفت: در راستای حفظ منابع آب و خاک تغییر الگوی کشت در سطح شهرستان در حال پیگیری بوده و از سنوات گذشته بحث کشت کلزا، زعفران و محصولات باغی پیوندی و همچنین سیر و موسیر که میزان مصرف آب کمتری دارند در دستور کار قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.