هنگامه طاهری: تولید بستنی در کارگاه‌های غیرمجاز باعث شد روز گذشته، معاون دادستان در امور پیشگیری از وقوع جرم خراسان رضوی رئیس اتحادیه شیرینی سازان و بستنی سازان مشهد را احضار کند.

تولید زیرزمینی و غیربهداشتی بستنی در کارگاه‌های غیر مجاز در مشهد

 رئیس اتحادیه شیرینی سازان و بستنی سازان مشهد در این خصوص گفت:احضار من توسط قاضی بخشی محبی به دلیل پیگیری بستنی هایی بی نام و نشان یا برندهای ناشناخته بود که حتی شناسه سیب سلامت آن‌ها نیز غیر واقعی است.

محمد فرزانه بیان داشت: برخی سود جویان همزمان با شروع فصل گرما اقدام به تولید بستنی کرده و با اتمام فصل گرما کار آن‌ها هم تمام می‌شود. این‌ها ضمن مداخله در کار ما دور از چشم نظارت کنندگان بر تولید مجاز بستنی اقدام به تولید می‌کنند.

او علاوه بر این گفت: قرار شد از یکشنبه هفته آینده کمیته‌ای متشکل از سازمان غذا و دارو به عنوان مرجع سلامت، واحد بهداشت محیط در راستای واحدهای تولید صنفی و سازمان صنعت و معدن و اتاق اصناف بازدید از تمام مراکز تولید کننده بستنی‌های مجاز و غیرمجاز بخصوص سردخانه هایی که اقدام به دپوی بستنی کرده‌اند، صورت بگیرد.

او ضمن تأکید بر تهیه بستنی از قنادی‌ها و مراکز مجاز، در مورد بستنی‌های زغالی با تردید صحبت و تأکید کرد که مردم به جای بستنی زغالی از بستنی سنتی استفاده کنند.

رئیس‌ اتحادیه آبمیوه، بستنی و کافی شاپ نیز بیان داشت:با اینکه اتحادیه ما حدود ۱۸ سال پیش از دل اتحادیه قنادان بیرون آمد، اما تا وقتی کارگاه‌های بستنی حدود ۷-۶ سال پیش تحت نظارت اتحادیه ما بود، شناخته شده بودند و اگر همچنان تحت نظارت اتحادیه آبمیوه فروشان بود، ما اشراف، اطلاعات و پیگیری‌های بیشتری داشتیم.

سعید شریف زاده افزود: در حال حاضر دو نوع کارگاه تولید بستنی داریم؛ یکی واحدهایی که جواز صنفی تولید دارند که خودشان هم پخش کننده بوده و مورد تأیید ما نیز هستند، اما اداره بهداشت تأکید بر صنعتی شدن آن‌ها دارد.

او ادامه داد: نوع دیگر همان کارگاه‌های غیرمجاز هستند که شرایط کارگاه‌های صنفی را هم نداشته و نظارتی هم بر آن‌ها صورت نمی‌گیرد و این دسته از کارگاه‌ها دارای بیشترین آلودگی هستند.

وی بیان داشت: الته کارگاه‌های سنتی همه دچار مشکل آلودگی نیستند چرا که این‌ها همان کارگاه هایی هستند که سابقه کار دارند و مورد تایید ما هم هستند و قبلا هم از طرف غذا و دارو مورد تأیید بودند، اما الان تأکید، بر صنعتی شدن آن‌ها می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: الان با توجه به اینکه در مقطع زمانی هستیم که یک سری کارگاه‌ها باید تولید و پخش بیشتری داشته باشند، اما با این رویه تا چند سال دیگر ما بستنی سنتی نخواهیم داشت، بلکه بستنی هایی صنعتی داریم با شمایل سنتی، ولی با بهداشت بالاتر.

شریف زاده همچنین از تعطیلی یک کارگاه تولید فالوده در روستای اسماعیل آباد پشت الماس شرق خبر داد که رشته‌های فالوده را به همان شکل سنتی تولید می‌کرد.

البته او اذعان داشت: کار این کارگاه مثل سال‌های قبل بود، اما با توجه به تأکید، بر صنعتی شدن، مورد تایید بهداشت قرار نگرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.