سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین گفت: روندی که خودروسازان در پیش گرفته‌اند غیرقابل قبول است و چنانچه طرح بازگشت قیمت‌ها به سال 96 که در مجلس کلید خورده به قانون تبدیل شود، باید از این قانون تمکین کنند.

روندی که خودروسازان در پیش گرفته‌اند، غیرقابل قبول است/افزایش اخیر قیمت خودرو قابل دفاع نیست

سعید باستانی با بیان اینکه باید با افسارگسیختگی بازار خودرو برخورد جدی شود، ادامه داد: بازار به شوک قیمتی نیاز دارد و حتی اعلام خبر بررسی طرح کاهش قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان به سال گذشته می‌تواند خودروسازان را به متعادل سازی قیمت‌ها وادار کند چرا که وضعیت فعلی، فریاد اعتراض مردم را درآورده است.

به گفته وی اظهارات وزیر صنعت مبنی بر اینکه وجود نقدینگی زیاد در بازار باعث تلاطم در بازارهای مختلف از جمله خودرو شده را غیرمنطقی توصیف کرد و ادامه داد: شنیده‌ایم خودروسازان بخشی از تولیدات خود را به بازار عرضه نمی‌کنند تا قیمت‌ها بالاتر برود این شنیده‌ها هنوز تأیید نشده اما خودروساز علی القاعده باید برای عرضه و مبتنی بر سفارش، تولید کند و اینکه مدتی برای تعیین تکلیف قیمت‌ها فروش را متوقف کرده بودند، نباید احتکار دانست.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر طرح بازگشت قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان به سال گذشته، قانونی شود، تکلیف مصوبه اخیر شورای رقابت مبنی بر افزایش 7 تا 8 درصدی قیمت چیست؟ اظهار داشت: طبعاً قانون مجلس مافوق همه این مصوبات است و اگر چه شورای رقابت مبتنی بر آنالیزهای ارائه شده از سوی خودروسازان، مجوز افزایش قیمت می‌دهد، چنانچه قانون جدید تصویب شود، مجوز شورای رقابت از درجه اعتبار ساقط خواهد شد.

وی همچنین در خصوص خودروهای بالای 45 میلیون تومان که قیمت‌گذاری آن در حیطه اختیارات شورای رقابت نیست، گفت: قیمت این خودروها تابع عرضه و تقاضاست اما افزایش قیمت اخیر این خودروها هم غیرقابل دفاع است و اگر لازم باشد باید تعرفه وارداتشان را پایین آورد تا رقابتی در بازار شکل گیرد.

باستانی تأکید کرد: نمی‌توان به مردم سخت گرفت و گرانی بیش از این را تحمیل کرد.

به گفته سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از آن جایی که فرایند قانون‌گذاری در مجلس، طولانی است ممکن است بررسی و تصویب این طرح سه چهار ماه طول بکشد و تا آن زمان شاید تب وتاب بازار فروکش کرده و گرانی‌هایی تازه بر مردم تحمیل شده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.