قدس آنلاین-محمد رضایی: گرچه زایمان طبیعی در تمام بیمارستان های دولتی خراسان رضوی رایگان است، اما نبود فرهنگ سازی برای باور پذیر بودن اهمیت این نوع زایمان باعث نگرانی و روی آوردن خانواده ها به سزارین شده است.

۳۵ درصد زایمان ها درخراسان رضوی به شکل سزارین است/ زایمان طبیعی هرگزمشکل ساز نخواهد بود

به گزارش قدس آنلاین؛ دکتر طالبی مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهدبا بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت:هم اکنون ۳۵ درصد زایمان ها در خراسان رضوی به شکل سزارین است که بر اساس برنامه بهداشتی و درمانی مصوب دانشگاه علوم پزشکی باید به جای ۳۵ درصد در سال جاری به ۳۰ درصدکاهش یابد.

وی افزود: با همه مشکلات ونارساییها  با همکاری خوبی که در معاونت های درمان، بهداشت، مدیریت گروه زنان، توسعه، آموزش، متخصصین، مامایی و کادر بهداشتی و درمانی صورت گرفته این دانشگاه موفق به کسب رتبه برتر از لحاظ کنترل میزان سزارین و ترویج زایمان طبیعی از سوی وزارت بهداشت شده است.

دکتر مرتضی طالبی دلوئی با بیان اینکه هر فعالیتی که در راستای زایمان طبیعی و روند بارداری انجام شود سرمایه گذاری مهمی برای نسل آینده و تامین سلامت اعضای خانواده و در نهایت جامعه است، بیان کرد:ایجاد زیرساختها وشرایط ارائه خدمت سلامت محور، وجود کادر درمانی شامل ماما، پزشک و پرستارورزیده، تهیه امکانات بعد از به تولد نوزاد، فضای NICU، فضای بخش نوزادان، استاندارد بودن وضعیت زایشگاه های دانشگاه، تهیه وسایل و تجهیزات مانیتورینگ و ارزیابی سلامت جنین و مادراز جمله پیش نیازهای لازم در امر فرهنگ سازی برای زایمان طبیعی است.

این مقام بهداشت و درمان همچنین همچنین به قدس آنلاین تاکید کرد:برای مادری است که در شرایط زایمان قرار دارد ارائه آموزشهای لازم در بحث اثربخشی زایمان طبیعی برای سلامت خود و نوزادش ضرورت داردتا در آینده بتوانیم به سطح بالایی از مقبولیت زایمان طبیعی درجامعه برسیم.

مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهددر ادامه یاد آور شد:هم اکنون متاسفانه بیشتر نگاهها به سمت سزارین متوجه است اما صبر وگذر زمان به موازات آموزش واطلاع رسانی در این میان دارای اهمیت است تا بتوانیم این وضعیت رابه نفع زایمان طبیعی مثبت نماییم.

وی در باره برخی باورهای برخی خانواده ها و مادران جوان و اینکه زمانبندی برای تولد نوزاد را مد نظر دارند، افزود: انجام زایمان طبیعی مشکلی فرهنگی در مسیر حرکت خود دارد و آن تغییر اعتقادات و باورهای مردم است که نمیتوانیم انتظار داشته باشیم در کوتاه مدت به سرانجام برسدولی داشگاه علوم پزشکی با همکاری نخبگان و پژوهشگران در این زمینه تلاش می کند.

دکتر طالبی بهترین زمان بارداری را از نظر سیستم درمانی بین ۲۰ الی ۳۵ سال عنوان کرد وگفت: گرچه هدف دانشگاه بر اساس تکلیف وزارت بهداشت کاهش پنج درصدی سزارین نسبت به سال گذشته در خراسان رضوی است. -به دیگر معنا باید به جای ۳۵ درصد در سال جاری ۳۰ درصد زایمان ها به شکل سزارین باشد-اما با توجه به روند کاهشی آمار سزارین در سطح دانشگاه اکنون در وضعیت مناسبی دربین استانها قرار داریم.

مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان خطاب به مادرانی که منتظر تولد نوزادشان هستند بیان کرد: زایمان یک پروسه فیزیولوژیک و بخشی از رفتارهای طبیعی همه مادران محسوب میشود  و تجربه نشان داده در موارد بسیار کم و ناچیزی مخاطراتی را برای مادر و فرزندان به همراه داردبنا براین زایمان طبیعی هرگزمشکل ساز نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.