قدس انلاین : عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد که یکی از استادان دعوت شده برای دیدار با رهبر انقلاب بود، در این دیدار هشدارهایی درخصوص کمبود آب در کشور و به خصوص مشهد بیان کرد.

هشدارهای آبی استاد دانشگاه فردوسی در محضر رهبر انقلاب
کامران داوری که در دیدار اخیر رهبر انقلاب با استادان دانشگاه، حضور داشته و بخشی از دغدغه‌های مجموعه دانشگاهی مشهد درخصوص مشکلات آبی خراسان رضوی را در محضر ایشان مطرح کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد برگزاری این نشست‌های صمیمی با رهبر انقلاب را اقدامی مناسب برای نزدیک شدن استادان دانشگاه به‌فضاهای راهبردی کشور دانست و اظهار کرد: این جلسات می‌تواند فرصتی باشد که استادان دانشگاه درباره امور اساسی کشور نظرات خود را مطرح کنند.

وی استقبال مقام معظم رهبری از دیدار با استادان و شنیدن دغدغه‌های جامعه دانشگاهی را مایه دلگرمی این قشر فرهیخته جامعه دانست و افزود: سخنان رهبری که پس از جلسه گفتند، اشاره داشت به اینکه دانشگاه باید به‌سمت حل مسائل کشور حرکت کند.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: برگزاری این‌گونه نشست‌ها کمک می‌کند که استادان دانشگاه از جنبه صرفا علمی و مقاله نوشتن خارج شده و به‌جنبه‌های اجرایی کشور و حل مشکلات هم توجه کنند.

وی با بیان اینکه وظیفه اصلی دانشگاه حل مشکلات است، افزود: این موضوع یا به‌صورت تولید علم در عرصه جهانی رخ می‌دهد یا به‌صورت اجرایی و حل مشکلات داخلی کشور صورت می‌گیرد.

داوری به سخنان خود در محضر رهبر انقلاب هم اشاره کرد و گفت: بحث‌های آب کشور نیازمند یک نگاه مجدد به ساختار مدیریتی و اجرایی است.

وی با بیان اینکه در سخنانم در محضر رهبری علاوه بر موضوع آب، به‌موضوع خاک و منابع طبیعی هم پرداختم، افزود: مردم در بهره‌برداری از این منابع مداخله دارند و رویکردی که باید در این امر دخالت کند، این نیست که یک نظام دولتی فقط از بالا همراه با احکام سراسری اثرگذار باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با تأکید براینکه با وجود تغییرات فرهنگی، اقلیمی و آب و هوایی باید جوامع محلی در این امور درگیر شوند، افزود: باید مردم هر منطقه خود مسئولیت را بپذیرند، به‌شکلی که مسئولیت‌های حاکمیتی در اختیار دولت باشد، اما بهره‌برداری و امورات اجرایی به‌خود مردم واگذار شود.

وی ادامه داد: من از طریق وزارت نیرو و جهاد کشاورزی چه در سطح ملی و چه در سطح استانی در حال پیگیری بودم و هستم و به طور کلی این بلوغ در سیستم و وزارت نیرو ایجاد شده است.

داوری تغییرات در وزارت نیرو را برشمرد و گفت: دفتری برای ارتباط مردم برای آب و انرژی ایجاد کردند و این تغییرات نشان‌دهنده این است که نگاه‌ها به‌سمت مردمی کردن موضوعاتی مانند آب و دیگر منابع طبیعی کشیده می‌شود.

وی افزود: با این حال به‌نظر من باید سرعت پیشرفت در این رویکرد را بیشتر کنیم، چون زمان ما برای حفاظت از منابع آبی بسیار اندک است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی در دیدار استادان دانشگاه با رهبر انقلاب چهار هشدار درباره وضعیت بحرانی آب ارائه کرده که موضوعاتی مانند شور شدن آب‌های زیرزمینی، تغییر اقلیم، افزایش مصرف آب در صنایع و کاهش پساب‌ها را شامل می‌شود.

وی در این خصوص گفت: اولین هشدار درباره شور شدن تدریجی آب‌های زیرزمینی بود که منحنی‌های مربوطه نشان می‌دهد، این اتفاق بسیار خزنده در حال پیشروی است.

داوری تأکید کرد: وضعیت شوری آب به‌حدی می‌رسد که حتی برای کشاورزی هم مناسب نخواهد بود و این امر در دشت‌های مشهد و نیشابور تا 15 تا 20 سال آینده رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه نگرانی دیگر ما درباره افزایش بهره‌وری آب است، گفت: قبلا این اتفاق در آبیاری تحت فشار افتاد که سبب افزایش بهره‌وری آب در کشاورزی شد، اما این مسئله در نهایت سبب افزایش مصرف آب شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: بهره‌وری آب باید بیشتر شود، اما مقدار آبی که صرفه‌جویی می‌شود، باید رها شود تا حوزه به تعادل برسد.

وی ادامه داد: این امر در شهرها و صنایع رخ می‌دهد و ما نسبت به آن بی‌توجهیم، علت هم این است که پروانه‌های صادر شده برای استفاده از آب، فقط مقدار برداشت آب را معین می‌کند و مقدار برگشت آب را تعیین نمی‌کند.

داوری توضیح داد: در صنعتی که معمولا 100 واحد آب دریافت می‌کرده و 70 واحد آب آلوده پس می‌داده، نباید به این‌گونه باشد که پس از مدتی پساب را کم کند و مصرفش را بالا ببرد، این روند حوزه را دچار مشکل می‌کند.

وی سومین هشدار را مربوط به‌پساب‌ها عنوان کرد و گفت: پساب‌ها زمانی تأمین‌کننده آب زیرزمینی بودند.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه در برنامه سوم توسعه صراحتا به بحث تخصیص پساب اشاره شده بود، افزود: این توجه به‌پساب‌ها امروزه فراموش شده و پساب‌ها برای مصارف جدید مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند که در دشتی که روند کاهش آب در آن سریع است، سبب افزایش مصرف آب می‌شود.

وی تغییر اقلیم در ایران را چهارمین هشدار درباره کاهش آب عنوان کرد و گفت: اثر تغییر اقلیم در ایران همین الان مشهود است و رواناب‌ها را حدود 40درصد کاهش داده و این یعنی آب‌های زیرزمینی هم کاهش پیدا کرده است.

داوری گفت: به‌نظر می‌رسد، فوری باید یک مطالعه در سطح ملی انجام شود و سناریوهای تغییر اقلیم را بررسی شود و همه مردم و دستگاه‌های مختلف را ملزم کنیم که اگر برنامه‌ای برای استفاده از آب دارند، به آن تحقیقات توجه کنند.

وی ادامه داد: در مهندسی آب در گذشته، آینده را براساس روند گذشته پیش ‌ینی می‌کردیم، اما اکنون به‌نظر می‌رسد که آینده، ادامه روند گذشته نیست و تغییراتی مانند گرم شدن هوا، احتمال کاهش باران، تبخیر آب و مانند این تغییرات در حال افزایش پیدا کردن است و مصرف آب باید بر این مبنای جدید برنامه‌ریزی شود.

داوری گفت: موضوعاتی که در محضر رهبری برای ارائه آماده کرده بودم، بیشتر از زمان اختصاص یافته به‌استادان بود و به‌همین دلیل این موضوعات را در اختیار مسئولان دفتر رهبری گذاشتم تا مورد بررسی قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.