خاش- نشست اعضای کارگروه کشاورزی آب ومنابع طبیعی درسالن اجتماعات فرمانداری شهرستان خاش برگزارشد.

نشست اعضای کارگروه  کشاورزی آب ومنابع طبیعی شهرستان خاش

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، در این نشست فرماندار خاش بر ضرورت تدوین سند توسعه کشاورزی این شهرستان تاکید کرد.
فرماندار خاش با آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان و لزوم رسیدن به تقوا و اخلاص در عمل و رفتار و کردار و کسب نمره قبولی در انجام عبادت و دور شدن از غفلت و گناه و بازگشت به فطرت پاک انسانی گفت: تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باید تقوای الهی را مدنظر قرار دهند تا در آزمون های پروردگار سربلند بیرون بیایند.
حمیدالدین یوسفی بیان کرد: دولت و تشکل ها و متولیان امور مختلف باید برای تغییر دادن شاخص ها تلاش کنند و شوق و رغبت را برای کشاورزان و تولیدکنندگان ایجاد کرده و از منابع در اختیار برای حل مشکلات درست استفاده نمایند تا دغدغه های مردم و جامعه رفع شود.
یوسفی ادامه داد: تلاش برای ترویج معروفات از منکرات پیشگیری می کند و طی کردن طریق درست مسیر خدمت و فرهنگ درست استفاده از دانش و امکانات به روز و شبکه های اجتماعی بسیاری از معضلات را مرتفع می سازد.
فرماندار خاش اظهار داشت: این شهرستان با داشتن حدود چهل هزار هکتار اراضی کشاورزی در سال افزون بر سیصد هزار تن محصول تولید کرده و به بازار مصرف خاش و استان و کشور عرضه می کند، لذا فرصت و نعمت است.

خشکسالی های پی در پی و  خسارت به بخش کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی خاش با برشمردن پتانسیل های ارزشمند کشاورزی و منابع طبیعی در این شهرستان و گزارش آماری از فعالیت های این بخش ها گفت: خشکسالی های پی در پی که وارد بیست و یکمین سال خود شده، خسارتهای فراوانی را به بخش کشاورزی و منابع طبیعی وارد کرده است.
امان الله طوقی افزود: هفت هزار نفر شتر و بخش دام و طیور و فعالیتهای زراعی و باغی و شیلاتی در خاش تحت تاثیر خشکسالی های مداوم خسارت فراوان دیده اند.
وی اظهار داشت: مبارزه با آفات کشاورزی در دستور کار جهاد کشاورزی خاش قرار گرفته، ولی به لحاظ خشکسالی ها و خشک شدن چاهها و قنوات و چشمه سارها جبران خسارتها بسیار دشوار بوده است.
 طوقی ادامه داد: افزون بر پنج هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در خاش اجرا شده و چند هزار هکتار نیز تهیه طرح شده و تلاش کرده ایم الگو های کشت را تغییر بدهیم و گونه های گیاهی با نیاز آبی کم مورد توجه قرار گرفته اند.
مدیر جهاد کشاورزی خاش محدودیت مالی و مشکلات اعتباری را از عوامل تاثیرگذار در اجرای پروژه ها عنوان و تاکید کرد: اسناد خزانه مقداری در کارها اختلال ایجاد کرده که امیدواریم با حمایتهای ویژه و نگاه بلند دولت بتوانیم خدمات شایسته ای را به جامعه هدف ارائه بدهیم.
 طوقی تاکید کرد: به همت ادارات تعاون روستایی و غله خاش افزون بر یکهزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان خاش خریداری شده است.
وی گزارشی از اجرای طرحهای کشاورزی با همکاری دهیاران و نیز اجرای طرحها در روستاهای فاقد دهیاری با حمایت های فرمانداری، تامین علوفه یارانه ای برای پانصد هزار واحد دامی، طرح ضیافت رمضان و تامین کالاهای اساسی مردم ویژه این ماه ارائه داد.

محمدرضا بهادرزهی مدیر منابع طبیعی خاش هم اهمیت اجرای طرحهای آبخیزداری و مهار آبهای سطحی و کمک به ذخیره آب های ناشی از سیلاب را یادآور شد.
فرهاد هاشمزهی مدیر آب و فاضلاب روستایی خاش هم با اشاره به اینکه بسیاری از روستاهای شهرستان با مشکل کم آبی و بی آبی مواجه هستند، اهمیت مصرف بهینه آب را متذکر شد، زیرا تولید آب و آبرسانی به مردم برای دولت هزینه های گزافی به دنبال دارد.
وی شاخص بهره مندی آب در روستاها را ۷۸ درصد عنوان کرد و گفت: با اجرای سه پروژه مهم آبرسانی تلاش می کنیم این شاخص به۸۵ درصد برسد.
وی ضرورت تامین آب شرب مورد نیاز روستاهای و آبرسانی سیار را خواستار شد.
مدیران ادارات حفاظت محیط زیست، هواشناسی، امور عشایری، کار و تعاون و رفاه اجتماعی، مسئول خانه کشاورز گزارشهایی از حوزه عملکردی و اقدامات انجام شده و در دستور کار و اولویت دار حوزه فعالیت خود ارائه دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.