محمد رضا رضایی کوچی اظهار داشت: تا زمانیکه باور نداشته باشیم کشور در شرایط کنونی به تولید مسکن نیاز دارد و فهم صحیحی از نیاز جامعه به مسکن نباشد بحث ارز و تقاضای مسکن مطرح می شود و اگر به همین روال پیش بریم قابل پیش بینی است که قیمت مسکن افزایش پیدا کند. وظیفه اصلی دولت، سیاست گذاری، حمایت از تولید مسکن، ارائه تسهیلات ارزان قیمت و متناسب با درآمد مردم و کمک برای کاهش قیمت تمام شده مسکن است.

 هیچ ضابطه‌ای در قیمت مسکن وجود ندارد

قدس آنلاین / مینا افرازه: محمدرضا رضایی کوچی نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگار قدس آنلاین درباره گرانی سرسام آور بازار مسکن و برنامه های کمیسیون عمران برای ساماندهی به وضعیت مسکن، گفت: متأسفانه قابل پیش بینی بود بازار مسکن دچار چنین نابسامانی‌هایی شود، زیرا با این روند سیاست گذاری که دولت در حال انجام آن بود انتظار چنین افزایش قیمتی ر ا داشتیم.
رییس کمیسیون همچنین تصریح کرد: با توجه به بررسی هایی که دولت انجام داد، به این جمع بندی رسید که در کشور نیاز به تولید مسکن نیست و مسکن به لحاظ تعداد واحدها اشباع شده است، درحالیکه مرکز پژوهش های مجلس چنین مسأله‌ای را صریحاً رد می‌کند. با توجه به گزارش‌هایی که تیم دولت به کمیسیون ارایه داده و براساس آن مسأله کمبود مسکن را رد می‌کند، باید گفت تا زمانیکه باور نداشته باشیم کشور در شرایط کنونی به تولید مسکن نیاز دارد و فهم صحیحی از نیاز جامعه به مسکن نباشد بحث ارز و تقاضای مسکن مطرح می‌شود و اگر به همین روال پیش بریم قابل پیش‌بینی است که قیمت مسکن افزایش پیدا کند.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به دیگر دلایل افزایش قیمت مسکن، افزود: در حال حاضر مسکن به کالایی تبدیل شده که مالکان و بنگاه های خرید و فروش املاک بی محابا با اعمال سلیقه شخصی در حال افزایش قیمت آن هستند و هیچ دستگاهی خود را مسئول نابسامانی های حوزه مسکن و نظارت بر آن نمی داند. متاسفانه در فصل تابستان نیز قیمت ها سرسام آور افزایش پیدا می کند. گرچه بخشی از افزایش قیمت‌ها تابعی از افزایش تورم است اما به نظرم مهمترین علت آن به عدم تناسب عرضه و تقاضا و عدم نظارت کافی و صحیح در بخش مسکن برمی‌گردد.
وی تاکید کرد: طبیعی است که دولت نباید در این عرصه به تولید مسکن بپردازد اما وظیفه اصلی دولت، سیاست گذاری، حمایت از تولید مسکن، ارائه تسهیلات ارزان قیمت و متناسب با درآمد مردم و کمک برای کاهش قیمت تمام شده مسکن است. در حال حاضر نه تنها قیمت مسکن بلکه قیمت زمین، مصالح ساختمانی و عوارض شهرداری ها بسیار بالاست، بدین ترتیب مسکن کالایی فوق العاده گران است و متاسفانه در این شرایط بسیاری از مردم به خصوص دهک‌های پایین قدرت خرید و اجاره مسکن را ندارند.
رضایی با اشاره به اقدامات کمیسیون عمران در این باره، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون، با وزیر شهرسازی درباره وضعیت مسکن دو جلسه برگزار کرده ایم که در آن بحث کنترل قیمت‌ها و تولید مسکن مطرح شد. جلسه سوم نیز قرار است این هفته برگزار شود و موضوعات مدنظر کمیسیون درباره مسکن بطور جدی  مورد پیگیری قرار گیرد و البته تلاش خواهیم کرد با جلسات بیشتر و کارشناسی شده برای کنترل قیمت ها و تولید مسکن راه حل‌هایی ارائه دهیم.
رییس کمیسیون عمران بیان کرد: اینکه در ماه های آتی نیز قیمت مسکن افزایش یابد یا نه، به دولت بستگی دارد که تا چه حد تمایل داشته باشد برای حل این مشکل ورود کند و اقدامات کنترل بازار انجام دهد. البته بنده پیشنهاد دادم سامانه‌ای در شهرها ایجاد شود که بر اساس این سامانه بتوان در نقاط مختلف تهران و مراکز استان ها، مسکن را قیمت گذاری کرد. متأسفانه هیچ ضابطه‌ای در این زمینه وجود ندارد و قیمت گذاری‌ها سلیقه‌ای صورت می‌گیرد. من پیش‌بینی می‌کنم اگر این روند ادامه داشته باشد همچنان شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود و سیر صعودی قیمت مسکن ادامه پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.