جوین_ فرماندار شهرستان جویناعلام کرد: فرماندار شهرستان جوین وضعیت آبهای زیرزمینی شهرستان جوین را بسیار بحرانی اعلام کرد و گفت: دشت های جوین به عنوان یکی از ۳ دشتبحرانی کشوربا ۱۶۳ میلیون متر مکعب کسری مخازن آب در ردیف اول از نظر تراز منفی در سطح کشور قرار دارد.

وضعیت بحرانی آب های زیرزمینی شهرستان جوین

به گزارش خبر نگار قدس آنلاین، فرماندار شهرستان جوین وضعیت آب های زیر زمینی شهرستان جوین را بسیار یحرانی اعلام کرد و گفت: دشت جوین به عنوان یکی از ۳ دشت بحرانی کشور با ۱۶۳ میلیون متر مکعب کسری مخزن آب در ردیف اول از نظر تراز منفی کسری مخزن آب در کشور قرار گرفته است.  

حسین جمشیدی خاطر نشان کرد: برداشت سالانه بین ۵۶۰ تا ۵۷۰ میلیون متر مکعب آب از دبی های آبی دشت جوین نگرانی مردم و مسئولین را به وجود آورده است.  

وی تصر یح کرد: دشت جوین سالانه شاهد افت بیش از ۹۰ سانتیمتر آبهای زیر زمینی است که افت این مقدار آب در طول یک سال با معیارها هم خوانی ندارد.  

جمشیدی تاکید کرد: در بعضی از شهرستان های استان خراسان رضوی مصرف آب کارتی است و ما نگرانیم که این وضعیت در آینده نزدیک گریبان مارا هم بگیرد.  

نماینده عالی دولت به مسئولان آبی استان توصیه کرد: با توجه به وجود تعداد بی شماری چاههای دستی غیر مجاز در سطح شهرستان جوین نسبت به برخورد قانونی اقدام عاجل به عمل آورند.  

یک دانشجوی دکترای جامعه شناسی به خبر نگار ما گفت: تخریب و نابودی تدریجی منابع آب زیرزمینی در دشت جوین با وجود اینکه به مرحله نگران کننده ای رسیده، زیاد جدی گرفته نمی شود و تحولات آب زیرزمینی در جوین از حالت کندرو و نامشهود خارج شده و از این به بعد کم کم آن را به چشم می‌بینیم و خطراتش را درک می‌کنیم و خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی لایه‌های زمین را به آرامی به سمت زلزله‌ای مهیب حرکت می‌ دهد، ولی انگار قرار نیست، صدای‌شان را تا لحظه وحشتناک و دیرهنگام زلزله بشنویم.

مهدی سپهر خاطر نشان کرد: آب‌ها را به مدد پمپ‌ها در بیش از  ۱۰۰۰  چاه عمیق و نیمه عمیق سرخوش و مستانه از زمین بیرون می‌کشیم، زمین می‌خشکد، صدای ناله‌اش را نمی‌شنویم، اما مادر زمین پرحوصله و صبور است، اندک اندک می‌خشکد و کمرش می‌شکند، تاب نمی‌آورد و فرومی‌نشیند، و درست زمانی صدایش را می‌شنویم که زیر پای‌مان خالی می‌شود.  

وی تاکید کرد: زمین می‌خشکد و بیابان می‌شود، ریزگرد به پا می‌خیزد و همه سال‌های سکوت زمین را به رخ‌مان می‌کشد، انتقام می‌گیرد،  استخوان آب‌خوان‌های زمین که بشکند، استخوان‌های ما را هم خواهد شکست و چشمه‌های زمین که بخشکد، چشم‌های ما را هم خواهد خشکاند.

سپهری اظهار داشت: تصور نکنیم با چند بارش زخمی که طی چند دهه بر پیکر آبخوان‌ها و منابع آب زیرزمینی وارد کرده‌ایم مرهمی است،  بایدچشم‌ها را از ابرهای آسمان به لایه‌های زیرین زمین بدوزیم. فاجعه از جایی می‌آید که اصلا نمی‌بینیم. بیشتر بیندیشیم، شاید قبل از اینکه خیلی خیلی دیر شود چاره ای بکنیم.  

یکی از شهر وندان جوینی گفت: موضوع استفاده غیر مجاز در شهرستان جوین از طرف مسئولین جدی گرفته نمی شود، چون تا به حال گزارش های متعددی انجام گرفته ولی عکس العملی مشاهده نشده است.  

محمد میمری اظهار داشت: به جرات می توان اعلام کرد، که به تعداد چاههای دارای پروانه چاههای غیر مجاز در شهرستان جوین وجود دارد، ولی پیگیری در برخورو با چاههای غیر مجاز جدی گرفته نمی شود.  

وی اضافه کرد: اگر روند استفاده غیر مجاز از آب های زیر زمینی ادامه یابد، فاجعه ای بزرگ در انتظار شهرستان جوین خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.