رسانه‌های اتریشی اعلام کردند که آلمان از موسسات اتریشی و سازمان‌های بزرگ جهانی که مقر آنها در وین است، به صورت گسترده‌ جاسوسی کرده‌ است.

به گزارش قدس آنلاین، اتریش خواستار روشنگری آلمان درباره اتهام جاسوسی گسترده سرویس اطلاعات این کشور در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی شد.

رسانه‌های اتریشی اعلام کردند که «سباستین کورتس» صدراعظم اتریش در جریان کنفرانس خبری ویژه‌ای در وین با اشاره به این موضوع گفت: «نباید چنین مسایلی میان کشورهای دوست وجود داشته باشد».

نشریه پروفیل روز جمعه در این مورد نوشت که از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۰۶ سرویس امنیت ملی آلمان عملیات‌های نظارتی بر روی حدود دو هزار هدف انتخاب شده بر اساس اسامی، شماره‌های تماس، پست الکترونیکی و مواردی از این دست صورت داده است.

کورتس اعلام کرد که مقامات اتریشی از برلین خواهند خواست تا اطلاعات کاملی درباره این اقدام در اختیار قرار دهد. وی افزود: «هدف ما این است که بدانیم چه کسی تحت نظارت قرار گرفته است و این نظارت کی پایان یافته است و البته ما می‌خواهیم مطمئن شویم که این اقدام تمام شده است.»

نشریه پروفیل اعلام کرده است که فهرست اهدافی که مورد جاسوسی قرار گرفته‌اند، تقریبا طولانی است. موسسات ارشد اتریشی شامل دفتر صدراعظم، وزارت خانه‌های دفاع و خارجه و اتاق اقتصاد اتریش از جمله مواردی هستند که گفته می‌شود، آلمانی‌ها از آنها جاسوسی کرده‌اند. سرویس اطلاعات آلمان هم دست‌کم از ۷۵ سفارت خارجی و منابع دیپلماتیک جاسوسی کرده است.

علاوه بر همه این موارد، سازمان‌های مهم جهانی که مقر اصلی آنها در وین است از دیگر اهداف این جاسوسی بوده‌اند. سازمان امنیت و همکاری اروپا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد از جمله این موارد هستند. شرکت‌های خصوصی مانند بانک‌ها و شرکت‌های دفاعی هم بر طبق گزارش پروفیل هدف جاسوسی سرویس امنیت ملی آلمان بوده‌اند.

صدراعظم اتریش اعلام کرد که این برنامه جاسوسی احتمالا تمام شده است و شواهدی مبنی بر اینکه این اقدامات از سال ۲۰۰۶ هم ادامه داشته‌اند، در دست نیست. کورتس گفت: «ما مطمئن هستیم که آلمان می‌خواهد درباره این اتهامات روشنگری کند.»

پیش از این هم اخباری در زمینه جاسوسی گسترده آلمان از اهداف آمریکایی از جمله کاخ‌سفید، وزارت خارجه به مدت حدود یک سال منتشر شده بود.

منبع: فارس

انتهای‌پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.