معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌رضوی گفت: برگزاری مسابقات شاهنامه‌خوانی در مدارس موجب زنده نگه‌داشتن فرهنگ اصیل ایرانی در میان دانش‌آموزان می‌شود.

مسابقات شاهنامه‌خوانی در مدارس، فرهنگ ایرانی را زنده نگه می‌دارد

علی‌رضا مالک‌اشرفی، در رابطه با برنامه‌های پرورشی در مدارس اظهار کرد: بایستی در مدارس شادی مباح ایجاد کرد. درواقع منظور از شادی مباح، شادی‌هایی بوده که در حوزه دانش‌آموزی می‌توان داشت و فارغ از لهو است. همچنین نوع شادی در محیط دانش‌آموزی به فراخور جنسیت و سن دانش‎‌آموزان متفاوت است.

 وی افزود: بایستی توجه داشت که برخی از شادی‌ها در مدرسه‌های ابتدایی تأثیرگذار است، حال آنکه در مقاطع تحصیلی دیگر اثری ندارد. از این برنامه‌های شاد می‌توان به فوق‌برنامه‌ها، برگزاری جُنگ‌ها، شادتر برگزارکردن اعیاد مذهبی، بهره‌برداری از ظرفیت‌های دانش‌آموزان و واگذاری برنامه‌ها به دانش‌آموزان اشاره کرد. دانش‌آموزان استعداد و توانایی این را دارند که این برنامه‌ها را به خوبی پوشش دهند و نیاز به افرادی بیرون از حوزه مدرسه نباشد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌رضوی تصریح کرد: نکته این‌جاست که ما هیچ اعتقادی به ایجاد غم و فراهم‌کردن چهره‌ای غم‌آلود در مدارس نداریم و در هر کاری افراط اشتباه است. برای نمونه مدام دانش‌آموزان را در صف نماز نگه‌داشتن کاری اشتباه بوده و از آن‌سو برگزارنکردن نماز نیز نادرست است. شعار معاونت پرورشی در مدارس این است که بایستی فضا را هم شاد نگه داشت و هم روزهای عزاداری را با احترام برگزار کرد.

 وی ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که به وسیله آن دانش‌آموزان را می‌توان با فرهنگ اصیل ایرانی آگاه کرد، برگزاری مسابقه‌های شاهنامه‌خوانی در قالب نقالی است. دانش‌آموزان در این مسابقات حضور پررنگی داشته‌اند.

 مالک‌اشرفی توضیح داد: 90 نفر از آن‌ها در مسابقات نقالی شرکت کرده و پس از آن وارد مسابقه استانی می‌شوند. نکته این‌جاست که در این مسابقه‌ها دختران دانش‌آموزان بسیار خوش درخشیدند. مسابقه‌های شاهنامه‌خوانی بیشتر در مقطع متوسطه‌ یک و دو برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.