قدس انلاین : مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی از سرمایه‌گذاری 44.5 میلیون دلاری افغانستانی‌ها در این استان تا پایان سال 96 خبر داد.

سرمایه‌گذاری 44 میلیون دلاری افغانستانی‌ها در خراسان رضوی
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی‌فر در جلسه با هیات مدیره انجمن سرمایه‌گذاران افغانستان در ایران و جمعی از سرمایه‌گذاران افغانستانی از سرمایه‌گذاری 44.5 میلیون دلاری افغانستانی‌ها در این استان تا پایان سال 96 خبر داد و گفت: در میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری خارجی از جمله افغانستانی‌ها وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به‌آمار سرمایه‌گذاری سال گذشته در این استان، اظهار کرد: سرمایه‌گذاران خارجی دارای مجوز که با نرخ مبادله‌ای ارز وارد کشور کرده‌اند تا پایان سال 96 در قالب 25 طرح گردشگری حجم سرمایه‌ای معادل 74 میلیون دلار  سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران کشور دوست و برادر افغانستان بیشترین سرمایه‌گذاری را در خراسان رضوی داشته‌اند، تصریح کرد: از 25 طرح گردشگری این استان، 18 طرح مربوط به‌سرمایه‌گذاران افغانستانی بوده است.

مکرمی‌فر ادامه داد: از این 74 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان رضوی، 44.5 میلیون دلار مربوط به‌افغانستانی‌ها بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی از سرمایه‌گذاری افغانستانی‌ها در منطقه گلشهر مشهد، قدردانی کرد و گفت: این اداره کل آمادگی دارد، در چارچوب قوانین حداکثر همکاری را با سرمایه‌گذاران افغانستان داشته باشد.

وی درباره درخواست برخی تسهیلات برای سرمایه‌گذاران افغانستانی در ایران اظهار کرد: امتیازاتی برای سرمایه‌گذار در قانون پیش‌بینی شده این است که سرمایه‌گذاران افغانستانی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

5 پیشنهاد برای سرمایه‌گذاران افغانستانی

مکرمی‌فر 5 پیشنهاد را نیز در این جلسه با سرمایه‌گذاران مطرح کرد و گفت: با توجه به‌پیشینه تاریخی، روابط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منطقه هرات با خراسان رضوی به‌ویژه مشهد مقدس، ایجاد اتوبان مشهد– هرات می‌تواند تبادلات بین این دوشهر را توسعه و گسترش دهد.

وی ادامه داد: با توجه به‌برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای احداث و راه‌اندازی مرکز ملی گوهرسنگ‌ها در مشهد و ظرفیت‌های اقتصادی که در این زمینه وجود دارد و افغانستان نیز در این زمینه استعدادهای خوبی دارد، سرمایه‌گذاران افغانستانی می‌توانند در این زمینه ورود پیدا کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به اشتراکات فرهنگی- تاریخی ایران و افغانستان؛ اضافه کرد: این آمادگی را داریم، در صورت تمایل افغانستانی‌ها به‌ویژه بخشی از افغانستان که در حوزه تمدنی خراسان بوده، آثار این کشور در موزه خراسان بزرگ به‌نمایش گذاشته شود.

مکرمی‌فر با اشاره به‌برخی فرصت‌های اقتصادی مشهد برای افغانستانی‌ها،  پیشنهاد کرد: رستوران افغانستانی‌های مقیم مشهد یکی از فرصت‌های مهم اقتصادی است که با سرمایه‌گذاری افغانستانی‌ها می‌تواند انجام شود.

وی ادامه داد: با توجه به در پیش‌رو بودن نمایشگاه بین‌المللی جهانگردی مشهد، به‌افغانستانی‌ها نیز پیشنهاد و درخواست می‌کنیم در این نمایشگاه شرکت کنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.