قدس آنلاین-سید حبیب قاآنی: ایران از جمله کشورهایی است که با سیر روز افزون مهاجرت روستانشینان به شهرها مواجه است و با مشکلات و پیامدهای ناشی از این مهاجرت، دست و پنجه نرم می کند بنحویکه آمار هشدار دهنده ایی از خالی شدن روستاها و افزایش حاشیه نشینی در شهرها دیده می شود.

بیش از 4 هزار روستای خراسان رضوی خالی از سکنه/۳۵ درصد جمعیت مشهد را حاشیه نشینان تشکیل داده‌اند/تا وقتی آب داشتیم به فکر آموزش کشاورزان نبودیم!

به گزارش قدس آنلاین، متاسفانه در سال‌های اخیر زندگی شهری تاثیر بسیار زیادی بر زندگی روستایی گذاشته به نحوی که به دلیل وجود جاذبه‌های شهری و کمبود امکانات در روستاها مهاجرت از روستاها به طرز بسیار چشمگیری افزایش داشته و به تبع آن حاشیه نشینی در کلانشهرهای کشور روز به روز در حال افزایش است که این موضوع زنگ خطری جدی برای جامعه شهری و کلان شهرهای ما محسوب می شود.

بر اساس آمارهای اعلام شده ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین در کشور سکونت دارند که طبق اظهارات نمایندگان از این تعداد نزدیک به یک میلیون ۲۰۰ هزار نفر در شهر مشهدسکونت دارند که علاوه بر این دیگر کلان شهرهای کشور  مانند تهران، اصفهان و اهواز هم به سهم خود از معضل حاشیه نشینی رنج می برند.

*دیر به فکر افتادیم

در حال حاضر ۷۰ درصد جمعیت ایران در شهرها زندگی می کنند که این آمار، آمار مناسبی نیست. از سوی دیگر تولیدات کشاورزی، اساس و پایه پیشرفت کشور هستند که این تولیدات نیز نتیجه تلاش روستاییان هستند و راه آبادانی شهرها این است که روستاها آباد شوند اگرچه پیشانی کشور شهرها هستند، نباید از روستاها نیز غافل شد.

در حال حاضر موضوع آموزش کشاورزان با هدف حفظ آنها در روستاها آغاز شده آنهم در شرایطی که بیش از ۴ هزار روستا در خراسان رضوی خالی از سکنه شده اند. در همین باره نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه زمانی شروع به آموزش کشاورزان در بخش‌های مختلف کرده‌ایم که بسیاری از روستاها خالی شده است.

بهروز بنیادی  بیان کرد: اگر به روستائیان توجه نشود تا ۱۰ سال آینده بسیاری از آن‌ها خالی خواهد شد و شاهد افزایش حاشیه نشینی خواهیم بود.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اکنون ۹۰ درصد جمعیت منطقه ترشیز که شامل شهرهای کاشمر، خلیل آباد و بردسکن می‌شود در بخش کشاورزی مشغول هستند، افزود: تا وقتی آب داشتیم کسی به فکر آموزش و ارتقاء کشاورزان نبوده است و اکنون زمانی آموزش را آغاز کرده‌ایم که بسیاری از روستاها خالی شده و تنها کشاورزان سنتی باقی مانده و مکانیزاسیون ندارند و بذر مناسب داده نشده است.

*مهاجرت جوانان روستا به حاشیه شهر مشهد

همچنین در این ارتباط، عضو شورای اسلامی روستا مغان اظهارکرد: تا چند سال پیش، بیش از ۱۵۰۰ خانوار در مغان ساکن بودند اما نبود امکانات باعث مهاجرت اهالی روستا به حاشیه شهر مشهد شده است.

«غلامرضا عباسی» افزود: در حال حاضر کمتر از ۳۰۰ خانوار در این روستا ساکن هستند که اغلب آنها نیز سالمندند و جوان‌ترها مهاجرت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه دلیل مهاجرت بالای اهالی مغان به مشهد نبود امکانات است اظهارکرد: مهم‌ترین نیاز روستا، امکانات آموزشی است. اکنون فقط یک دبستان در روستا داریم که ۲۰ دانش‌آموز پسر و ۱۲ دانش‌آموز دختر در آن مشغول به تحصیل هستند و پس از اتمام دوره دبستان برای ادامه تحصیل باید به مشهد بروند.

*حاشیه‌نشینان ۳۵ درصد جمعیت مشهد را تشکیل داده‌اند

رضا شیران خراسانی، عضوکمیسیون اجتماعی مجلس دهم هم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از شیوع معضل حاشیه‌نشینی این معضل را نتیجه و محصول سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و تصویب مصوبات اشتباه در حوزه توزیع درآمد عمومی کشور دانست و تصریح کرد: متاسفانه نبود نگاه عدالت محور در توزیع درآمد عمومی کشور موجب توجه بیشتر مسئولان به توسعه مناطق برخوردار از ثروت و قدرت شده که این موضوع نامتوازن شدن توسعه کشور و در نهایت شیوع حاشیه نشینی را  به همراه داشته است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه توزیع عادلانه درآمد و بودجه عمومی کشور منجربه توزیع عادلانه فرصت‌های شغلی می شود، یادآور شد: نتیجه توزیع نامتوازن امکانات و فرصت های شغلی مهاجرت افراد از روستاها و روی آوردن به حاشیه شهرها و مشاغل کاذب در شرایط سخت غیربهداشتی است که به دلیل مخلوط شدن خرده فرهنگ های مختلف آسیب های اجتماعی زیادی را برای کشور به دنبال دارد.

شیران خراسانی از وجود یک میلیون و دویست هزار نفر حاشیه نشین در مشهد انتقاد کرد و افزود: حاشیه نشینان حدود ۳۵ درصد جمعیت مشهد را تشکیل داده و به طور عمده از افراد مستضعف، تهیدست و اقشار محروم جامعه هستند که به دلیل فقر حاشیه شهرها را برای زندگی انتخاب کرده اند در حالی که بر حسب آمایش سرزمینی باید نگاه جدی به رفع محرومیت در نقاط محروم جامعه داشته و در جهت تامین رفاه آنها گام برداریم اما متاسفانه با سیاستگذاری های اشتباه آنها را به فراموشی سپرده ایم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه مسئولان اگر به دنبال مدیریت حاشیه نشینی هستند باید در توزیع بودجه و درآمدهای کشور نگاهی عدالت محور داشته باشند نه مساوی، گفت: نگاه عدالت محور موجب توسعه متوازن کشور و کاهش و رفع فاصله طبقاتی خواهد شد.

وی با انتقاد از اینکه توزیع درآمد و بودجه عمومی بر اساس سرانه غیرمنطقی است، یادآور شد: به عنوان مثال از مالیات بر ارزش افزوده که ۹ درصد است سه درصد متعلق به شهرداری و در صورت نبود شهرداری ها به دهیاری اختصاص می یابد اما در تقسیم سرانه شهرداری های تهران و مشهد به ترتیب سه هزار میلیارد و هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص می دهند در حالی که به یک روستای محروم تنها دو میلیون از این سرانه اختصاص می یابد و این روند به همین شکل ادامه دارد به گونه ای که جمعیت مناطق برخوردار روز به روز افزایش و روستاها و مناطق محروم روز به روز مخروبه تر و خالی از سکنه می شوند.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس دهم با بیان اینکه سهم روستاها و مناطق محروم از سرانه باید بیشتر و فاصله های تبعیض آمیز برداشته شود، افزود: برای مدیریت و رفع معضل حاشیه نشینی باید توسعه کشور از مرزها شروع و به مرکز کشور منتهی شود، با این روش آسیب های اجتماعی با گسترش نگاه عدالت محور در کشور کاهش می یابد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه ایجاد اشتغال پایدار در روستاها راهکاری موثر برای جلوگیری از مهاجرت و حاشیه نشینی است، یادآور شد: اشتغال پایدار هم با آمایش سرزمینی و هم با توجه به توانمندی های روستاییان می‌تواند شکل بگیرد به این شکل که با ایجاد اشتغال پایدار روستاییان در روستاها ماندگار و مولد شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.