رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: بی توجهی به بازار مسکن و ساختمان و عدم سیاست گذاری بهینه در سال‌های اخیر، گرانی‌های بی ضابطه را رقم زده و طبقات ضعیف و متوسط را از خانه دار شدن مأیوس کرده است.

دولت به مسکن نگاه راهبردی ندارد/ طبقه متوسط از خانه دار شدن مأیوس شده‌اند

قدس آنلاین/ فرزانه غلامی: فرج الله رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، رشد ناگهانی قیمت‌ها در بازار مسکن را نتیجه شیوع بورس بازی و هجوم نقدینگی به این بازار دانست و ادامه داد: نقش وام ۶۰ میلیونی یا ۸۰ میلیونی در خانه دار شدن اقشار ضعیف روز به روز کمتر می‌شود.

وی افزود: در راستای افزایش توجه و حساسیت مسؤولان از شهریور گذشته تاکنون با معاون اول رئیس جمهور، رئیس مجلس و وزارت راه و شهرسازی مکاتبه و تأکید کرده‌ام به مسکن نگاه راهبردی داشته باشند چرا که صنعت ساختمان در خروج از رکود و اشتغال‌زایی نقش پررنگی دارد و با صنایع مختلف گره خورده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد: سیاستهای بخش مسکن، خرده سیاست نیست که تنها به وزارت راه محدود شود بلکه این حوزه موتور محرک اقتصاد است و علاوه بر وزیر راه و شهرسازی، وزرای اقتصاد، بانک مرکزی و به عبارتی کل دولت در آن دخیل و مسؤول هستند و باید سیاستهای کلان در برای این حوزه تدوین شود.

رجبی گفت: دولت متأسفانه با توجه به اینکه آخرین سرشماری در سال ۹۵ مشخص کرده ۲۷ میلیون سرپناه و ۲۴ میلیون خانوار در کشور وجود دارد، باور دارد که به تولید مسکن جدید نیازی نیست و باید بر مقاوم سازی تمرکز کرد حال آن که معلوم نیست این خانه ها تا چه حد قابل سکونت هستند، تا چه حد مردم توانایی خرید دارند و تا چه حد لوکس و متناسب با قدرت خرید مرفهان جامعه است!

به باور وی ثبت نام ۳۵۰ هزار نفر برای مسکن اجتماعی در سال گذشته، مؤید این است که تقاضای واقعی مسکن  هنوز پاسخ داده نشده است.

رجبی ادامه داد: اینکه دولت نگاه ویژه به نوسازی بافتهای فرسوده دارد بسیار ارزشمند است اما این نگاه نباید بدل از سیاست‌های کلی مسکن باشد. ضعیف ترین عملکرد در تولید مسکن ظرف ۱۵ سال گذشته به سال ۹۵ بر می‌گردد و بر همین اساس رکود شدید صنایع مرتبط با مسکن را هم فرا گرفته است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: تورم اقلام مصرفی که به سفره مردم مربوط است، دو رقمی است اما نباید از ترس اینکه تورم یکی دو درصد رشد کند، مانع تحریک تقاضا و رونق بخش مسکن شد چرا که با بازگشت رونق به مسکن بخش زیادی از بیکاری از بین خواهد رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.