قدس انلاین : دبیر کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: استاندار خراسان رضوی اعلام کرده ارزش ریالی بازار سوغات خراسان رضوی 30 هزار میلیارد ریال می باشد اما بیشتر آن در اختیار کالاهای خارجی است.

ارزش بازار سوغات خراسان رضوی 30 هزار میلیارد ریال است

مژگان ثابت تیموری روز یکشنبه  افزود: براین اساس و نظر به برنامه ریزی و روح حاکم بر قانون بودجه 97 همه نمایندگیهای عرضه کننده برندهای خارجی فعال در خراسان رضوی باید 20 درصد میزان فروش خود را از واحدهای تولیدی داخل استان تامین کنند.

وی ادامه داد: در صورت تحقق این موضوع ظرفیت مطلوبی در بخش تولید به ویژه تولیدات کارگاههای کوچک، تولیدات خانگی و تولیدات روستایی رقم خواهد خورد.
دبیر کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: ارقام متفاوتی که مسئولان مختلف طی سالهای اخیر به عنوان گردش مالی سوغات زائر در مشهد اعلام کرده اند و تفاوت آشکار این آمار ناشی از نبود رویکردهای علمی و مطالعات مستند در این حوزه است.
وی افزود: در دوره ای بیان شد سهمی کمتر از 30 درصد بازار سوغات مشهد نصیب هنرمندان و تولیدات کارگاههای تولیدی می شود اما نظر به بالا بودن گردش مالی بازار سوغات مشهد باید تدبیری صورت گیرد تا این ظرفیت بیشتر از گذشته نصیب تولیدکننده داخلی شود.
او بر اهمیت طراحی بسته های سوغات در حوزه های مختلف تاکید و بیان کرد: این بسته ها می تواند بر اساس جامعه مخاطب متفاوت طراحی و از محتوای فرهنگی تا کالاهای لوکس، سنگهای قیمتی و کالای متبرک را شامل شود.
دبیر کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: حتی متولیان برگزاری تورهای زیارتی به مقصد مشهد نیز می توانند در چارچوب برنامه ریزی سفرهای کاروانی این بسته ها را نیز به خدمات خود اضافه کنند.
وی با انتقاد از ضعف آماری در حوزه زائر و زیارت افزود: شاهدیم مسئولان در اعلام هرچه بیشتر آمار زائران باهم رقابت دارند و این رویکرد بطور قطع برای برنامه ریزیهای آینده نگران کننده خواهد بود.
او گفت: در تدوین نقشه راه توسعه کمی و کیفی سوغات فرهنگی زائر موضوع 'ایجاد نظام صنفی فعالان سوغات' مورد تاکید قرار گرفته بود اما تاکنون اقدامی برای راه اندازی آن انجام نشده است.
ثابت تیموری افزود: یکی دیگر از موضوعات مورد تاکید در این نقشه راه 'ارائه فرصتهای مطالعاتی خارجی به هنرمندان برتر' بود که این امر نیز مورد بی توجهی واقع شده اما هر دوی این موضوعات در این عرصه بسیار حائز اهمیت هستند.
وی ادامه داد: از سال 91 تاکنون در خصوص ساماندهی بازار سوغات مشهد تلاشهایی انجام گرفته که مطالعه موضوع سوغات زیارت در چارچوب طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع)، ایجاد دبیرخانه سوغات زیارت و راه اندازی کارگروه ویژه سوغات زیارت شماری از این اقدامات بوده که در این سالها انجام گرفته یا همچنان در حال پیگیری است.
دبیر کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: دبیرخانه سوغات زائر نیز از میان اهداف و وظایف خود بر موضوعات مهمی چون دانش بنیان کردن تولید، بازاررسانی و عرضه صنایع دستی و سوغات زیارتی، ایجاد بانک اطلاعاتی منسجم از تولیدکنندگان و عرضه کنندگان صنایع دستی، تحقیق و پژوهش در زمینه بازار و بازاریابی سوغات تاکید کرده ولی همین مقولات نیز راه به جایی نبرده اند.
وی افزود: هم اینک هر کالایی با عنوان سوغات عرضه می شود و این در حالی است که این تحفه باید نمادی از مقصد سفر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.