انتخاب پنجمین عضو هیات مدیره باشگاه استقلال بی ارتباط به تعیین ضرب الاجل AFC به باشگاه استقلال و خطر حذف این تیم از لیگ قهرمانان آسیا نیست.

پشت پرده عجیب اضافه شدن عضو جدید هیات مدیره استقلال

به گزارش قدس آنلاین،در بحبوحه تعطیلی آخر هفته و عید سعید فطر، وزارت ورزش از امیر حسین فتحی بعنوان پنجمین عضو هیات مدیره استقلال و جانشین محمدحسین قریب در هیات مدیره استقلال نام برد. این اتفاق پس از ملاقات سیدرضا افتخاری مدیرعامل باشگاه استقلال با مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان افتاد.

امیر حسین فتحی با سابقه ریاست کمیته انضباطی در زمان مدیریت داریوش مصطفوی در فدراسیون و مدیریت باشگاه عقاب تهران از بازنشستگان شهرداری و از نزدیکان به افتخاری مدیرعامل استقلال و سلطانی فر وزیر ورزش می باشد.

و اما این که چرا بعد از گذشت ماه ها از استعفای قریب، وزارت ورزش در این مقطع به فکر زوج بودن تعداد اعضای هیات مدیره استقلال افتاد و دست به این انتخاب زد، سئوالی است که پاسخ آن می تواند زوایای تاریک این انتخاب را هم روشن کند.

باشگاه استقلال در سالهای میانی دهه هشتاد هم به دلیل انباشته شدن بدهی ها با خطری مشابه مواجه بود و از سوی AFC به شدت تحت فشار قرار داشت. سازمان تربیت بدنی با مدیریت محمد علی‌آبادی در آن مقطع و برای حل مشکلات این باشگاه به صورت موقت راهکاری من درآوردی ارائه داد به این ترتیب که محمدسعید نفریه معاون وقت شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی که از نزدیکان خودش بود را بعنوان عضو هیات مدیره باشگاه استقلال انتخاب و معرفی کرد.

حضور معاون ذی‌نفوذ شرکت توسعه در هیات مدیره استقلال باعث شد تا مبالغی از سوی سازمان تربیت بدنی بعنوان بودجه عمرانی با هدف واگذاری به استقلال به شرکت توسعه تخصیص داده شود تا عملا بحث کمک مستقیم سازمان تربیت بدنی به این باشگاه منتفی باشد.

به این ترتیب بودجه (به ظاهر) عمرانی از شرکت توسعه به باشگاه استقلال منتقل می شد تا این باشگاه بتواند انبوهی از بدهی های خود را پرداخت کرده و خطرهای پیش رو را (به صورت کاملا موقت) پشت سر بگذارد. اما این راهکار نه تنها نتوانست مشکل بدهی های استقلال را حل کند، بلکه آن را از دوره ای به دوره ای دیگر منتقل کرد.

بعدها ساختار ورزش ایران دچار تغییر کلی شد و سازمان تربیت بدنی نیز به وزارت ورزش تغییر کرد و مدیریت هم در سطح کلان ورزش و شرکت توسعه تغییر کرد. مدیران جدید شرکت توسعه که از واگذاری مبالغی که تحت عنوان بودجه عمرانی در اختیار باشگاه استقلال گذاشته شده بود مطلع شده بودند آن را به حساب مطالبات خود از باشگاه استقلال گذاشته و همه اهرم های فشار را نیز برای باز پس گیری این مطالبات به کار گرفتند.

آنها سرانجام در سال ۹۵ توانستند با بلوکه کردن حساب های باشگاه استقلال بخشی از مطالبات خود را به میزان 2 میلیارد تومان از حساب این باشگاه خارج نمایند. شرکت توسعه این کار را با حکم قضایی و پس از پیگیری های مستمر و چند ماهه اش انجام داد.

حال که یکبار دیگر باشگاه استقلال به دلیل عدم اجرای تعهدات مالی اش و اطلاع  AFC از انبوه بدهی های این باشگاه با خطر حذف از آسیا مواجه است و با ضرب الاجل شدید کنفدراسیون فوتبال آسیا مواجه شده و باید برای رفع خطر حذف از آسیا بدهی های خود را پرداخت کرده و دست به شفاف سازی اسناد مالی‌اش بزند، ظاهرا تصمیم سازان در این باشگاه بار دیگر راهکار شکست خورده یک دهه پیش را برای فرار از بحران در نظر گرفته اند؛ آن هم با علم به این که با دست زدن به این کار مشکلات مالی استقلال حل نمی شود وتنها به آیندگان منتقل می شود به خصوص با دردسر های فراوان.

امیرحسین فتحی فرد نزدیک به وزیر ورزش و مدیرعامل استقلال اخیرا با حکم حسن کریمی مدیرعامل جدید شرکت توسعه بعنوان معاون این شرکت انتخاب شد و بعد از آن به عضویت هیات مدیره استقلال در آمد. وی در اولین واکنش خود پس از انتخاب بعنوان عضو پنجم هیات مدیره علت اصلی انتخابش را حل و فصل مشکلات مالی این باشگاه دانست. چنین به نظر می رسد که احتمال این که امیرحسین فتحی نقش یک دهه گذشته محمدسعید نفریه را ایفا کند وجود دارد که در این صورت باید منتظر بود که مشکلات مالی استقلال حل که نه، فقط به صورت موقت پنهان شود تا در آینده با شدت بیشتر گریبان مدیران این باشگاه را بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.