رشت- رئیس موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر گفت: ارزش هرکیلو صادرات خاویار برابر با ۳۲ بشکه نفت خام است.

ارزش صادرات هرکیلو خاویار برابر با ۳۲ بشکه نفت خام است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی ،دکتر مریم فلاحی در حاشیه بازدید استاندار گیلان از موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر گفت: ماهیان خاویاری ۲۰۰میلیون سال قدمت دارند و به عنوان فسیل زنده محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: در جهان ۲۷ گونه مختلف ماهیان خاویاری وجود دارد که ۵ گونه در دریای خزر است و باتوجه به کاهش ذخایر ماهیان در دریای خزر هر ساله میزان صید رو به کاهش است .

فلاحی خاطرنشان کرد: عوامل انسانی شامل برداشت غیر اصولی و صید غیر مجاز،آلودگی های نفتی و صنعتی،تخریب زیستگاهها،تخریب مناطق نوزادگاهی ،افزایش جمعیت و بیکاری باعث کاهش ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر شده است که علاوه بر آن عوامل طبیعی از جمله خشکسالی، بیماریها،مزاحمان اکولوژیک و عوامل تهدید کننده بیولوژیک بومی از مهمترین دلایل این کاهش است.

وی ادامه داد:ارزش هرکیلو صادرات خاویار در سال ۹۵برابر با ۱۸۱۳ دلار بوده که با احتساب قیمت هر بشکه نفت بر اساس قانون بودجه  ۱۳۹۷(۵۸-۵۴) ارزش صادرات هرکیلو خاویار برابر با ۳۲ بشکه نفت خام است.

فلاحتی اضافه کرد:طی سالهای اخیر هرچند که برداشت ماهیان خاویاری از دریا کاسته شده است اما پرورش ماهیان خاویاری رو به افزایش است و گیلان و مازندران بیشترین مزارع پرورش ماهی کشور را دارند.

وی متذکر شد: موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر تنها مرکز تحقیقاتی ماهیان خاویاری کشور و جزء ۳ موسسه مهم دنیا است.

رئیس موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر تاکید کرد: بیش از ۶ سال است که وضعیت ذخایر دریای خزر بررسی نشده است و ما شناور تحقیقاتی نداریم و برای هر مرحله گشت زنی در دریای خزر برای بررسی ذخایره نیاز است.

فلاحی اذعان کرد: باتوجه به روند نزولی ذخایر تاسماهیان در دریای خزر، یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال و تولید پروتئین،پرورش ماهیان خاویاری است که با توجه به بیش از ۴۰ سال سابقه تکثیر و پرورش و وجود گونه‌های مناسب و همچنین شرایط آب هوایی مستعد در استانهای مختلف کشور و صدور موافقت های اصولی پرورش تاسماهیان کشور ایران از پتانسیل مناسبی جهت پرورش ماهیان خاویاری برخوردار است.

وی ادامه داد:افق برنامه سازمان شیلات تا سال ۱۴۰۴ تولید ۲۰ هزار تن گوشت و ۲۰ تن خاویار است و استان گیلان از استانهای توانمند در این زمینه محسوب می‌شود که ما میتوانیم با تکیه بر این پتاسیل در راستای اشتغال و ایجاد درآمد پایدار گام برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.