ساری- رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری سطح دخالت دانش در کشاورزی را اندک می داند و تاکید می کند: دانشگاه باید به سمتی برود که بتواند کشاورزی را هدایت کند.

نقش دانش در کشاورزی اندک است / مازندران برای توسعه، راهی جز کشاورزی ندارد

قدس آنلاین - گروه استانها - حسین احمدی:کشاورزی در سال های اخیر به دلیل وجود خشکسالی های اخیر و کمبود بارش ها به کارشناسی دقیق تر و ویژه ای نیاز دارد. رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در گفتگوی اختصاصی با قدس آنلاین اظهار می کند: متاسفانه وارد مباحث کلیدی و راهبردی نشدیم و راهبردهای اساسی را در بدنه سازمان جهادکشاورزی مشاهده نکردیم.

دکتر اسدالله تیموری با اعلام اینکه نقش کارشناسان دخیل در کشاورزی، کم است، یادآور می شود: در استان مازندران ۱۴ هزار فارغ التحصیل بخش کشاورزی و منابع طبیعی داریم درحالیکه پرورش این نیروها ضمانتی برای اینکه کشاورزِ آینده ساخته شود، نیست.

کشاورزان مسن اند

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری سن کشاورزان را بالا و بیش از ۶۰ سال اعلام و یادآور می شود: تنها ۳ درصد کشاورزان باسواد هستند!

 تیموری خاطرنشان می کند: یکی از دغدغه های اصلی دانشگاه حرکت به سمت دانشگاه ماموریت محور در راستای حل مشکلات منطقه و استان است تا بتوانیم کمک کار حوزه کشاورزی باشیم.

وی اولین اقدام در این زمینه را نگاه جدی به کیفیت محصولات کشاورزی می داند و اضافه می کند: در این راستا باید زیرساخت های لازم را فراهم کنیم.

تیموری توضیح می دهد: اقدامات خوبی در گذشته صورت گرفت اما دغدغه ای که به آن توجه نشد؛ افزایش مهارت برای حل مساله بود که امیدواریم بتوانیم با بستر و مزارعی که وجود دارد، در این راستا فعال شویم.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با تاکید بر این نکته که دانشجو باید هویت، معرفت و مهارت پیدا کند، می گوید: دانشگاه مانند کارخانه می ماند و اصلی ترین محصول آن انسان سازی است.

ضرورت راه اندازی نهضت کار در دانشگاه

تیموری ادامه می دهد: باید نهضت کار در دانشگاه راه بیفتد تا مهارت زایی و مهارت آموزی نهادینه شده و دانشجویان شخصیت کافی برای حل مساله داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان باید از ایده ها و یافته هایشان، درآمد کسب کنند، می افزاید: تولید محصولات با تنوع خوب و با هدف رفع محدودیت یکی از ماموریت های دانشگاه است و تلاش می کنیم با پژوهشکده های تخصصی که در اختیار داریم، محصولات جدیدی را که کشور در تهیه آن محدودیت دارد، ارائه دهیم.

تیموری با اشاره به اینکه با بحران هایی همچون کم آبی، فرسایش خاک و از دست دادن سرزمین برای کشاورزی مواجه ایم و باید تدبیر کنیم، ادامه می دهد: در دنیا به سمت کشاورزی پایدار و حفاظتی حرکت و به سمت تولید بدون شخم رفته اند تا خاک و آب را حفظ کنند اما در کشورمان درک درستی از کشاورزی حفاظتی وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اعلام اینکه مازندران برای توسعه راهی جز کشاورزی ندارد، اضافه می کند: اصلی ترین دغدغه مان این است که ارتباط میان دانشگاه و جامعه تقویت شود.

تیموری توضیح می دهد: مبادی متعددی وجود دارد که باید روابط مان با آنها تحکیم شود و سازمان جهادکشاورزی یکی از نقاط هدف ماست.

وی با اشاره به اینکه شورای سیاست گذاری تحقیقات وظیفه اش مساله یابی کشاورزی و پیداکردن راهکار برای حل معضلات است، می افزاید: در گذشته حضور پررنگی در این شورا نداشتیم و هم اکنون تلاش می کنیم با حضور جدی تر، مسائل کلان را شناسایی و با جهت دهی درست، حل شان کنیم.

مازندران، سند توسعه کشاورزی ندارد

تیموری با بیان اینکه کشاورزی استان مازندران سند توسعه ای ندارد، می گوید: در این راستا دانشگاه موکلف به تدوین سند توسعه کشاورزی شد تا در دو فاز ۵ و ۲۰ ساله، تابلوی توسعه کشاورزی استان را تدوین کند و تاکنون ۷۰ درصد کار تدوین سند توسعه کشاورزی نیز صورت گرفت.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری ادامه می دهد: در شورای توسعه کشاورزی، دو شهر بابل و بهشهر بعنوان پایلوت انتخاب و مقرر شد کارشناسان این دو شهر آموزش های اولیه را فرا گیرند و در این راستا ارتقا سطح کیفی کارشناسان در مزرعه را دنبال می کنیم.

ناظران کشاورزی، غائب اند

تیموری با اعلام اینکه ناظران کشاورزی، غائب بوده و امضافروشی می کنند، یادآور می شود: نظارت در مزرعه در مازندران در فجیع ترین حالت اجرا می شود و ناظران فنی و بهداشتی فقط حق امضا می گیرند و در مزرعه حضور ندارند.

وی خاطرنشان می کند: متاسفانه نظارتِ ناظران کیفی نبوده ونقش دانش در این میان ایفا نمی شود.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه متاسفانه در استان آمایش سرزمین صورت نگرفته است، تاکید می کند: باید با شناسایی اقلیم، محصولات پایه ای، استعدادها و ظرفیت ها را شناسایی کنیم.

تیموری به قدمت ۴۵ ساله دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری اشاره می کند و یادآور می شود: استقلال دانشگاه از سال ۸۸ صورت گرفت و در این فرصت کوتاه امکان این نبود که دانشگاه بتواند همه موارد را بازسازی کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از زیرساخته ها با وجود محدودیت ها ایجاد شد، ادامه می دهد: همه بخش ها به موازات هم رشد نکرد و باید نگاه متوازن به توسعه دانشگاه شود.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه در ۸۵ هکتار از زمین های «سوته» طرح های مختلفی ازجمله زراعت چوب و احیا خاک اجرایی شد، می گوید: ۳۸ طرح اساسی و بنیادی بین مجموعه های آموزش کشور توزیع شد و دانشگاه کشاورزی مازندران بعنوان مجری محوری طرح «استفاده از آب شور در صنعت، کشاورزی و شرب» انتخاب گردید.

دکتر تیموری با اعلام اینکه در ۵ طرح دیگر نیز بعنوان همکار و معین هستیم، اضافه می کند: دانشگاه دارای سه پژوهشکده «ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی»، «اکوسیستم های خزری» و «صنایع غذایی» بوده و این پژوهشکده ها طی پنج سال اخیر ۱۸ محصول جدید را معرفی کردند.

وی با بیان اینکه آزمایشگاه ها، پژوهش و آموزش را به شکل هدفمندی هدایت می کنند، می گوید: آزمایشگاه مجهز شمال کشور را در دانشگاه راه اندازی کردیم که پایلوت استان های شمالی است و امسال نیز یک میلیارد تومان تجهیزات برای آن درنظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.