اهواز- به گفته رسانه های محلی، یکی از نمادهای سه گانه اهواز «۵ نخل» که در کنار چهار شیر سالهاست نفس می کشد، قرار است تخریب شود.

آیا تخریب نخل های پنجگانه اهواز صحت دارد؟

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ نخل نماد خوزستان است، اگر در شهرهای دیگر نام خوزستان را بشنوی یک نخل به ذهنت می آید، میدان پنج نخل نیز از میادین زیبای شهر و گره خورده با هویت و طبیعت اهواز است یکی از نمادهای سه گانه ای که سالهاست در کنار چهار شیر نفس می کشد، چند وقتی است در خبرها به گوش می رسد، برای برنامه عمرانی سال جدید به بهانه اصلاح هندسی و با پوشش کاهش ترافیک در ورودی پل سوم قصد تخریب میدان ۵نخل را دارند! این تصمیم بر چه اساسی گرفته  شده یا شایعه اش چرا شکل گرفته دلیلی است تا به سراغ مسئولان مربوطه آن برویم.

حفظ آثارملی الفبای جذب توریست

امروز همه کشورها به این موضوع واقفند که صنعت توریست معنای واقعی یک اقتصاد پر سود است، توریست به هر کشوری برود مسلما برای دیدن تکرار نیست اقوام، رسوم، مناطق خاص و آثار طبیعی، باستانی و ملی هر کشور خاص خودش است که دیگران را جذب می کند تا کیلومترها راه را طی کنند تا از این دنیا چیزهای بکرتری ببینند، بنابراین حفظ این آثار الفبای پروراندن هدف جذب توریست است نه از بین بردن آنها به خیال رسیدن به رویاها، نمادهای سه گانه اهواز نیز جز همین جذابیت هاست.

لزوم بازسازی میدان پنج نخل

به جای از بین بردن میدان ۵ نخل اگر به بروز کردن و بازسازی آن فکر کنند مسلما خاطره خوشی برای کسی که اهواز را برای دیدن انتخاب می کنند می گذارند با دیدن این میدان زیبا و قدیمی، راه سفر دوباره توریستی باقی می ماند و همین بود که تا چند وقت پیش خبر از تعمیر چهار نخل و بازسازی نخل شماره پنج  بود حال چه اتفاقی بالاتر از تمام دلایل گفته شده باعث شده عده ای هوای نبودن این میدان در سر داشته باشند، عجیب است.

بار ترافیکی نابودگر پنج نخل

عضو شورای کلانشهر اهواز در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین درباره خبر تخریب این میدان با ذکر این موضوع که در قرارداد سازندگی که در پی تفاهم نامه هایی که با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) برای همکاری در ساخت داشتیم قرار شد ۶ پل و یک زیرگذر طی حدود ۴ سال در اهواز برای برطرف کردن گره ترافیکی شهر زده شود، عنوان می کند: در زیر فلکه نخل به علت احداث پل۴ یا شهید بندر بار ترافیکی بوجود می آید که برای برطرف کردن آن نیاز به یک زیرگذراست.

محمدرضا ایزدی این بار ترافیکی را دلیل ساخت زیرگذر می داند و تصریح می کند: زیرگذر در زمان رسیدن به میدان نخل کار ساز است به همین دلیل در برنامه های عمرانی و در بودجه ۹۷ اعتباری برای طراحی قرار داده شده و قرارگاه خاتم الانبیا هم به دنبال انجام طرح هستند، اما اینکه میدان نخل به علت ساخت آن قرار است خراب شود نه چنین چیزی درست نیست و مطمئن باشید این اتفاق نمی افتد.

تخریب پنج نخل صحت ندارد

مدیر منطقه سه شهرداری، مجتبی یوسفی با بیان اینکه این خبرها صحت ندارد و تخریب ۵ نخل صورت نمی گیرد، می گوید: اتفاقا ما برنامه ای برای احیای ۵ نخل را در دستور کار خود قرارداده ایم با دقت عمل و با استفاده از ابزار و وسایل مدرن و آهن آلات مانیسمان و فوق صنعتی بازسازی آنها را شروع کرده ایم، البته خروجی مسایل فنی این کاربا شهرداری مرکز است اما ما احیای آنها را در برنامه کاری داریم.

همه می دانیم از بین رفتن نماد هر شهری از بین رفتن تاریخ و وجودیت آن است و لازم است در این مورد شهرداری اندیشه بیشتری به خرج دهد تا معضلی دیگر بر استان وارد نشود چراکه حتی اگر این اشتباه ناخواسته باشد هم پذیرفتنی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.