خوشبختانه به لحاظ طراحی در برندهای داخلی ضعفی مشاهده نمی شود اما موضوع مهم بحث کیفیت است که متاسفانه به دلایل مختلفی منجر به تولید قطعات بی کیفیت شده است. تقویت قطعه سازان و حمایت از آنها می تواند در این فرآیند منجر به توسعه دانش فنی قطعه سازی و ایجاد وتغییر وتوسعه و افزایش کیفیت در قطعه سازی داخلی شود.

برخی از خودورسازان داخلی به دلیل همکاری با شرکت های خارجی تولید خود را متوقف کردند

قدس آنلاین- ساحل عباسی: ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودور درتوضیح دلایل افزایش قیمت خودروی خارجی به خبرنگار قدس آنلاین گفت: اگر وارد کننده خودرو بتواند از ارز مبادله ای استفاده کند دراین صورت می توان افزایش قیمت ارز مبادله ای را قابل قبول دانست درغیر این صورت بازار خودرو با افزایش قیمت سرسام آوری مواجه می شود که نمونه های آن را در روزهای اخیر شاهد بودیم. مسلما با افزایش نرخ ارز واینکه وارد کنندگان نمی توانند از ارز دولتی استفاده کنند مجبور به تهیه ارز از بازار آزاد می شوند از این رو قیمت تمام شده خودرو نیز افزایش می یابد.

 وی در خصوص دلایل روانی خروج آمریکا از برجام وتاثیر آن بر برجام خاطر نشان کرد: موضوع خروج خودروسازانی چون  پژو و رنو که به موضوع روز صنعت خودروسازی بعد از خروج آمریکا از برجام تبدیل شده است از جمله موضوعاتی است که متاسفانه قبل و بعد از موضوع برجام تمام تمرکز صنعت خودروسازی کشور را حول محور برجام قرار داد و امروز  با اعلام خروج این دو شرکت خودروساز از کشور شاهد افزایش جو روانی در بازار خودرو هستیم. این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: تمرکز سیاست مداران و صنعت گران بر موضوع برجام  و عواید اقتصادی آن و عدم استفاده کامل از فضای برجام همه و همه به صنعت خود روسازی داخلی آسیب زد و ما نتوانستیم به قدر کافی صنعت خودروسازی کشور را با تکیه بر توانمندیهای داخلی افزایش دهیم. بدیهی است سیاست های غلط مدیران ومسوولان کشور در نتایج برجام در بسیاری از حوزه ها و موضوعات اقتصادی ضرر و زیان قابل توجهی به پیکره اقتصاد بیمار کشور وارد کرد که نتایج آن امروز مشخص شده است.

خلخالی با اشاره به سیاست های غلط مسوولین وتاثیر آنها در کاهش کیفیت خودروسازی داخلی به قدس آنلاین گفت: امید می رود همه ما درکنار هم یک بار دیگر بتوانیم از کنار بحران های اقتصادی وتحریم ها بگذریم چرا که در غیر این صورت وابستگی های موجود بیش از این به ما آسیب می رساند. بهترین راهکار در راستای تقویت صنعت خودروسازی داخلی در همه زمان ها اعم از تحریم یا غیر تحریم جدی گرفتن تولید برندهای داخلی وعزم جمعی برای تقویت آنهاست. وی اظهار داشت: متاسفانه بعد از ورود شرکت های خودروساز خارجی به کشور برخی از خودورسازهای کشور به دلیل همکاری با خودروسازهای خارجی تولید خود را متوقف کردند در حالی که می توانستند در همکاری با خودروسازهای خارجی طرح های خود را تقویت و روانه بازار کنند هر چند اکنون نیز می توان به آماده کردن وتولید طراحی های داخلی اهتمام داشت تا هر چه سریع تر به تولید رسیده ونیازهای داخلی و همچنین بازار صادرات به منطقه را پوشش دهد.

خلخالی در ادامه گفت: بی شک با چنین رویکردی می توانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم چرا که به لحاظ دانش فنی در طراحی و تولید محصولات خودرویی در داخل کشور کمبودی وجود ندارد و تنها موضوع مهم مدیریت صحیح است تا بتوانیم این دانش فنی را به یک مزیت اقتصادی تبدیل کنیم بنابراین در اولین قدم باید به توانمندی های خود ایمان بیاوریم وبه این سمت حرکت کنیم تا بتوانیم صنعت خودرو را از این وضعیت خارج کنیم.

این  کارشناس خودرو افزود: در حوزه افزایش  کیفیت نیازمند یک ریشه یابی عمیق هستیم اینکه به چه دلیلی کیفیت  تولیدات داخلی پایین است و چرا خودروساز ایرانی تمایلی به دادن محصول با کیفیت به دست مردم ندارد از جمله مسائلی است که نیاز به ریشه یابی دقیق دارد. شاید مهمترین موضوع دراین حوزه مداخله دولت هاست. متاسفانه برخی مدیران اعتقادی به شکوفایی وتوانمندی صنعت خودروسازی کشور ندارند بنابراین موجب ضعف این صنعت می شوند وهمین واکنش های منفی  بر صنعت خودروسازی کشور تاثیرات سویی به جای می گذارد.

وی تصریح کرد: سوال این است هنگامی که نظام مدیریتی ثبات ندارد و مدیران به توانمندی صنعت خودروی کشور اعتقادی ندارند و از آن حمایت نمی کنند آیا می توان انتظار داشت که  خودروی با کیفیت به دست مردم برسد؟ متاسفانه فرآیند تولید قطعات در داخل کشور اقتصادی نیست ودولتها حمایت چندانی از فرآیند تولید قطعات در داخل کشوربه عمل نمی آورند وهمین موضوع منجر به کاهش کیفیت قطعات می شود.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه در بیان دلایل ضعف قطعات در صنعت خودروسازی کشور اظهار داشت: خوشبختانه به لحاظ طراحی در برندهای داخلی ضعفی مشاهده نمی شود اما موضوع مهم بحث کیفیت است که متاسفانه به  دلایل مختلفی منجر به تولید قطعات بی کیفیت شده است که تقویت قطعه سازان و حمایت از آنها می تواند در این فرآیند منجر به توسعه دانش فنی قطعه سازی و ایجاد تغییر وتوسعه و افزایش کیفیت در قطعه سازی داخلی شود.

 وی در پایان با تاکید بر خروج صنعت خودروسازی از انحصار چند شرکت خاص خاطر نشان کرد: بی شک باید فضای صنعت خودرو از انحصار برخی شرکت ها خارج شود چرا که این انحصار گرایی منجر به خودسری درافزایش قیمت ها می شود اما با توجه به اینکه اقتصاد کشور همواره در معرض تکانه ها و شوک های مختلف قرار دارد بنابراین نمی توان انتظار داشت که این اتفاق یک شبه و به صورت رادیکال و سریع انجام شود بلکه نیازمند حرکتی بلند مدت و رقابتی کردن بازار داخلی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.