قزوین_ رییس کل دادگستری استان قزوین با بیان اینکه قوه قضاییه گام‌های بلندی برای مبارزه با فساد برداشته است که برخی منافعشان به خطر افتاده، گفت: در استان نیز با مفسدان اقتصادی برخورد می کنیم و هیچ حاشیه امنی برای مفسدین اقتصادی وجود ندارد.

هیچ حاشیه امنی برای مفسدین اقتصادی وجود ندارد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حجت الاسلام نورالله قدرتی ظهر روز دوشنبه در نشست خبری با جمعی از رسانه های گروهی استان قزوین در سالن اجتماعات دادسرای عمومی و انقلاب قزوین اظهار داشت: نقش رسانه در ابعاد مختلف نقش بسیار بزرگی است و رسانه ها رکن چهارم دموکراسی در دنیا هستند؛ رسانه در راستای احقاق حقوق و رعایت عدالت دارای نقش ارزشمندی است.

وی افزود: دستگاه قضا و دادگستری با بحث عدالت و احقاق حق عجین است و جایگاه عدالت از دیدگاه بزرگان دین هم در تحکیم و هم تشریح وجود دارد؛ به عبارت دیگر پایه و اساس عالم هستی براساس عدل و داد و عدالت است.

رییس کل دادگستری استان قزوین بیان کرد: در نظام تکوین سرتاسر عدالت وجود دارد و شارع مقدس در نظام تشریح و قانونگذاری و اجرا دستور به عدالت داده است و  هم در مرحله تعمیم و هم در مرحله اجرا قوانین باید عادلانه تصویب شود.

قدرتی عنوان کرد: در مقام اجرا، نظارت و قضاوت باید مدیرانی گمارده شوند که آگاه باشند چرا که جایگاهی که قضاوت دارد منصب بسیار ارزشمند و والایی است و به تعبیر امام یکی از ارکان مهم نظام اسلامی است که موجب تحقق عدالت در عرصه های مختلف اجتماعی می شود وو می تواند پویایی جامعه را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه حاکمیت اسلامی بر اساس موازین دینی ایجاد شده و در دستگاه قضا بزرگانی مانند شهید بهشتی آمدند و گام های بلندی را برداشتند، اضافه کرد: در حال حاضر عدالت، این گوهر ناب بشریت در سطح جهان محقق نشده است و امیدواریم حکومت عادلانه با ظهور منجی محقق شود.

رییس کل دادگستری استان قزوین مطرح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بزرگانی همچون شهید بهشتی به عنوان معمار دستگاه عدلیه مطرح شدند و گام های بلندی را برداشتند که البته هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم؛ اگر در حال حاضر قضاتی مساله قضا را مدیریت می کنند بر اساس قانون است و اگر بر اساس شرع باشد امور بسیاری باید رعایت شود.

قدرتی عنون کرد: دستگاه قضا فعالیت های ارزشمند و بزرگی را انجام داده اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و اصحاب رسانه می توانند نقش بسیار مهمی را در خصوص جایگاه و مأموریت های دستگاه قضا ایفا کنند؛ مأموریت های مختلف از جمله پنج مأموریت مهم برای دادگستری تعریف شده که عمده وظیفه دستگاه قضا احقاق حق و تحقق عدالت بوده که صراحتا و طور شفاف بیان شده است.

وی ضمن بیان این نکته که سلامت دستگاه قضا تضمین کننده سلامت سایر دستگاه هاست و به عنوان چشم ناظر و بیدار حکومت اسلامی به همه دستگاه ها نظارت دارد، یادآور شد: دستگاه قضایی اگر اصلاح شود همه دستگاه ها هم اصلاح می‌شوند چراکه در بحث احقاق عدالت دستگاه قضایی محور است.

رییس کل دادگستری استان قزوین ادامه داد: استقلال دستگاه قضایی ضامت تحقق عدالت در جامعه است و دستگاه قضایی باید استقلال داشته، بیطرف، منصفانه و عادلانه باشد و فضای محاکمه باید طوری باشد که متهم بدون خوف از خود دفاع کند؛ حقوق متهم باید در فضای دادگاه رعایت شود و به دور از حب و بغض های شخصی و سیاسی باشد.

قدرتی اضافه کرد: یکی از آسیب های اجتماعی این است که مردم نمی دانند از حقوق خود چگونه حمایت کنند و این در حالی است که دستگاه قضا باید علاوه بر پرونده های داخلی پرونده های بین المللی را نیز بررسی کند؛ دستگاه قضایی و دادگستری براساس سیاست‌های کلی قضایی در راستای احقاق حق تلاش دارند. 

رییس کل دادگستری استان قزوین با بیان اینکه قوه قضاییه گام‌های بلندی برای مبارزه با فساد برداشته است که برخی منافعشان به خطر افتاد گفت: در استان نیز با مفسدان اقتصادی برخورد می کنیم و هیچ حاشیه امنی برای مفسدین اقتصادی وجود ندارد.

قدرتی خاطرنشان کرد: مفسدین اقتصادی سعی می کنند از مراکز و دستگاه ها افرادی را جذب کنند اما قوه قضائیه در راستای اهداف انقلاب و امام گام نهاده و پیگیر تمام امور است. 

قدرتی اظهار داشت: مفسدین اقتصادی سعی می کنند از مراکز و دستگاه ها افرادی را جذب کنند اما قوه قضائیه در راستای اهداف انقلاب و امام گام نهاده و پیگیر تمام امور می باشد و حتی ممکن است پرونده های مفسدین اقتصادی مختومه باشد بازهم ما با جدیت پیگیر بوده و هیچ حاشیه ای برای مفسدین در هر سطح و قشری قائل نیستیم.

وی عنوان کرد: درب دستگاه قضاییه در استان به روی مردم باز است و همه همکاران هم وظیفه دارند به مسائل و مشکلات مردم رسیدگی کنند ضمن اینکه صندوق شکایات هم در دادگستری‌ها وجود دارد تا مردم مسایل و مشکلات خود را بیان کنند. 

در ادامه این نشست معاون فرهنگی دادگستری استان قزوین برنامه‌های هفته قوه قضاییه را تشریح کرد.

دیدار با وکلا و کارشناسان دادگستری، بازدید از دفاتر خدمات الکترونیک قضائی، دیدار مردمی و عطرافشانی و غبارروبی مزار شهداء از جمله برنامه هایی بود که حجت الاسلام عبداللهی به آن اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.