قدس انلاین – سعید کوشافر: طی روزهای اخیر شهروندان مشهدی گلایه های فراوانی از سایتهای واسطه گر فروش کالا مطرح کرده اند،سایتهای دیوار و شیپور که تا همین چندی قبل کارراه انداز مردم بودند اکنون به بلای جان انهاو کارراه انداز دلالان تبدیل شده اند.

نقش غیرقابل انکارسایتهای واسطه گر درگرانی های اخیر/ سازمانهای نظارتی هیچ برخورد با گرانفروشی های دیوار وشیپورنمیکنند/ دیوار وشیپور آلت دست عده دلال و سودجوشده است

مردم بر این باورند که این سایتها اگر چه به  بهانه مکان وفرصتی برای فروش کالاهای دست دوم وکارکرده شهروندان طراحی و مورد استفاده قرار گرفت اما اکنون به محلی برای جولان دلالان و سودجویان از بازاراشفته خودرو واملاک تبدیل شده وهیچ نظارتی هم بر ان نیست .

مهدی محمدی یک شهروند مشهدی میگوید : اکنون این سایتها به محلی برای گرانی تبدیل شده است وبنگاه داران با اعلام قیمت های بی پشتوانه و گران دراین سایتها برای یکدیگر پیغام میفرستندواز دیگر سو باعث شده تا ارامش فکری شهروندان به هم بریزد.

وی می افزاید: همین چند روز قبل جلوی چشم خودم یک دلال ماشین بدون اینکه ماشینی دراختیار داشته باشد خودرویی را با قیمتی بسیار بالا دراین سایت اگهی کردوگفت که اینکار به دیگر دلالها این پیام را میدهد که باید قیمت را به این اندازه برسانند ومردم را ترغیب میکند تا به بازار هجوم برده و خرید کنند حتی اگر گران باشد.

وی اظهارداشت : اینکه خودرویی که فقط 100 میلیون قیمت دارد دراین سایت ها 150میلیون اگهی میشودو خودرویی که فقط 120 میلیون قیمت دارد برای فروش 200 میلیون اگهی میشود و خودروهای پرمصرف مثل پارس و206 را بالای 60 میلیون قیمت میزنند جز اشفته کردن ذهن مردم و ترغیب به گران فروشی چه دستاوردی دارد؟

***کسی نظارت نمیکند

این کارمند مشهدی میگوید: اگر یک مغازه برچسب قیمتش هزارتومان بالاتر باشد سازمان تعزیرات و 124 اورا جریمه میکننداما جلوی چشم همین مسوولان اینهمه اگهی گرانفروشی دیده میشود و هیچ اقدامی نمیشود جای سوال  وتامل دارد.

درهمین راستا یک کارشناس سازمان صنعت، معدن وتجارت به خبرنگار ما میگوید: این سایتها مصداق واحد صنفی نیست که سازمان بازرسی ونظارت بخواهد با انها برخورد کند. اینها سایتهای واسطه گرهستندو خودشان چیزی نمیفروشند ولی کسانی که به این سایتها مجوز داده اند میتوانند بر انها نظارت داشته وبا انها برخورد کنند.

وی میافزاید : انگونه که بنده اطلاع دارم این سایتها برای فروش کالاهای دست دوم راه اندازی شده اندو احتمالا دراساسنامه انها هم این موضوع درج شده است و بنابراین میتوان انها راملزم کرد که اگهی های مربوط به کالاهایی مانند خودروی صفر کیلومتر که قیمت مصوب دارند را ازسایت خود حذف کرده یا درج نکنند.

درعین حال این کارشناس گفت که اجازه مصاحبه ندارد وباید مقامهای مسوول درسازمان بازرسی ونظارت پاسخگو باشند چرا که این سایتها به واقع حتی بیش از رسانه ها در گرانی وگرانفروشی های اخیر دست دارندو به آلت دست دلالان تبدیل شده اند و عملانبض بازار دست انها افتاده است .

***سایتهای واسطه دردست دلالها

بر هیمن اساس خبرنگار ما تلاش کرد تا بامدیران دو سایت واسطه گر معروف درکشور تماس بگیرد که هیچکدام به پیامهای مکرر خبرنگار ما پاسخ نداند.

این درحالی است که طی سالهای گذشته بسیاری از کلاهبرداران وافراد کلاش با سو استفاده از اگهی های این سایتهای واسطه گر باعث ایراد خسارت به شهروندان شده اند که کلاهبرداری ، اخاذی و زورگیری های متعدد درمشهدو تهران ازان جمله است اما هیچ سازمان یا نهاد مسوولی درمقابل این سایتها هیچ عکس العملی  ازخود بروز نداده است .

اکنون نیز سکوت نهادهای مسوول دربرابر این سایتها که باعث ایجاد اغتشاش دربازار ودامن زدن به گرانیهای اخیر شده اند برای مردم سوال انگیز شده است .

یک کارشناس اقتصادی میگوید : طی سالهای گذشته مردم اطلاعات خودرا از طریق رسانه ها به دست میاوردندو این درحالی بود که رسانه بخاطر خاصیت و رسالت پرسشگری خود همواره مطالبات مردم از مسوولان راهم مطرح میکرد.

به گفته علی رضا قربانی با ورود اینترنت وسپس شبکه های مجازی ، سودجویان نهایت استفاده را کرده وبا بازارسازیهای کاذب قیمتهارا به میل خود افزایش یا کاهش میدادند.

او اظهارداشت : این درحالی بود که همه مردم به شبکه های مجازی دسترسی نداشتنداما این سایتهای واسطه گر دقیقا کاری را انجام  میدهند که حتی خود دلالها هم نمیتوانند انجام دهندو طی همین چندماه اخیر حتی بیش از بنگاههای خودرو واملاک این سایت ها بودند که روی بازار تاثیر داشتند وجالب که مسوولان هم میدانندو هیچ کاری نمیکنند.

وی تصریح میکند: وقتی یک بنگاه خودرو یا ملک قیمتی میدهد باید مسوولیتش را بپذیردو درمقابل سازمانهای نظارتی پاسخگو باشد و میتوان بخاطر این جوسازی ازاو شکایت کرد بنابراین دلالهای بنگاهها خیلی هم بیگدار به اب نمیزنند اما دراین سایتها هرکس میتواندهرقیمتی که دلش میخواهد بزندو درمقابل ان هم پاسخگو نباشد . شاید درنگاه اول اینگونه گفته شود که کسی به این ها توجه ندارد اما باید تاکید شود که هیمن تکرار یک قیمت گران باعث ایجاد تشویش ذهن مردم شده وانها را تحت تاثیر قرار میدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.