گناباد- مدیر کل منابع طبیعی و ابخیزداری خراسان رضوی از اختصاص یک میلیارد و 500میلیون تومان ازمحل صندوق ذخیره ارزی به طرحهای آبخیز داری گناباد خبر داد .

یک میلیارد و 500میلیون تومان به طرحهای منابع طبیعی و آبخیز داری گناباد اختصاص یافت

به گزارش خبرنگار قدس انلاین مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی امروز سه شنبه در جلسه شورای اداری شهرستان گناباد  که در محل فرمانداری این شهر برگزار شد گفت: 15 کانون بحرانی در سطح استان وجود دارد که از این تعداد 4 کانون در شهرستان گناباد است .

علیرضا صحرایی افزود: امسال 150میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای مقابله با بیابان زایی اختصاص یافته که از این مبلغ  یک میلیارد و 500میلیون تومان به طرحهای ابخیز داری گناباد اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون با اجرای طرحهای منابع طبیعی در سطح استان بسیاری از کانونهای بحرانی تثبیت شده گفت تا کنون 570هزار هکتار از این کانونها نهالکاری و تثیت شده است و هنوز 55هزار 600هکتار دیگر باقی مانده است که نیاز به اعتبار و تلاش مسولین دارد.

صحرایی ،گناباد را در زمینه مبارزه با بیابان زایی سر امد استان دانست و گفت: با اجرای کمربند سبز از سبزوار تا سرخس کانونی که بخواهد استان را تهدید کند وجود ندارد اما باید با مشارکت تمام دستگاهها و مردم در امر مبارزه با بیابان زایی تلاش شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی هم در این جلسه نسبت به کاهش منابع  اب در دشتهای استان هشدار داد وگفت: میزان برداشت اب در استان 120درصد بیشتر از سایر مناطق است که این امر در اینده نه چندان دور مشکلاتی برای مردم خواهد داشت .

 علی اصغر  طالبان فرد افزود: انچه در گذشته اتفاق افتاده در راستای توسعه  بخش اجرایی مربوطه بوده  و اگر در کنار کارهای عمرانی  نیم نگاهی هم به توسعه محیط زیست می شد اکنون با این بحران روبرو نبودیم .

وی آگاهی رسانی به مردم و ایجاد همگرایی در دستگاهها  اجرایی  برای اصلاح و تغییر رویکردها را  خواستار شد وگفت: نداشتن استراتژی  پایدار مبتنی بر محیط زیست  و نداشتن رویکرد و مدیریت جامع             در توسعه از مشکلات امروز کشور است .

فرماندار گناباد هم در این جلسه  کاهش تولید را به خاطر  تخریب منابع طبیعی  توسط بشردانست و گفت:تا سال 2030تقاضا برای غذا و اب به ترتیب 50و 30درصد افزایش خواهد یافت لذا از هم اکنون باید برنامه ریزان در تلاش باشند .

محمد علی نبی پور با اشاره به اینکه مردم گناباد در  بهار سال  95 ، 27 روز با ریزگردها  دست و پنجه نرم کردند  را فراموش نکردند .و در طی این دو سال  با تلاش دست اندر کاران بسیاری از این کانونهای ریز گرد مهار شده اما کافی نیست و تمام دستگاهها باید هوشیار و نسیبت به محیط زیست  حساس باشند.

وی گفت هر چند دولت در زمینه بهره وری اب  قدمهای خوبی برداشته اما کافی نیست بطوریکه هنوز بیش از 90 درصد اب  تولیدی در بخش کشاورزی مصرف میشود .

فرماندار گناباد افزود:یک چهارم کانونهای بحرانی خراسان در گناباد واقع شده و دست اندرکاران باید نگاه ویژه ای به این شهرستان داشته باشند .

وی با گلایه از عدم تخصیص اعتبار برای پروژه آبخیزداری سیاه کوه گفت بیش از 600رشته قنات شهرستان از این حوزه تغذیه میشوند که در صورت اجرای ان از خشک شدن قنوات جلوگیری خواهد شد.

نبی پور با اشاره به گرانیهای اخیر در سطح بازار  و کلافه شدن مردم از این امر گفت: متاسفانه ریشه برخی از این گرانیها منشا خارجی و برخی روانی است و یک عده سود جو بر مردم فشار می اورند اما  خود مردم باید هوشیار باشند .

وی با اشاره به  درگیریهای  اخیر در شهرستان گفت: متاسفانه سطح  تاب اوری اجتماعی مردم کاهش یافته لذا  تمام دستگاهای  اجرایی با راه اندازی میز خدمت در ادارات در ایجاد  نشاط اجتماعی بیشتری در جامعه  تلاش نمایند.

در این جلسه از مجتبی محرابی رئیس قبلی  اداره منابع طبیعی و ابخیزداری شهرستان گناباد  که به مرکز استان منتقل شده تجلیل و حسین چمنی بعنوان سرپرست جدید اداره معرفی شد .همچنین به مناسبت روز جهانی بیابان زدایی از فعلان این عرصه  تجلیل شد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.