سخنگوی دولت به نامه شماری از چهره های اصلاح طلب به مسئولان عالی نظام برای مذاکره مجدد با دونالد ترامپ واکنش نشان داد و گفت: این حرف نشان می دهد عقل سیاسی این عده کامل نیست که چنین توصیه ای به ما می کنند.

کسانی که پیشنهاد مذاکره با ترامپ را می دهند عقل سیاسی شان کامل نیست

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی قدس آنلاین، محمد باقر نوبخت در نشست خبری با رسانه ها اظهار داشت آیا کسانی که با قدری فشار می گویند با دولت آمریکا وارد مذاکره شوید  فکر می کنند شخصی مثل ترامپ قابل اعتماد است و هرچه می گوید با آن پایبند می ماند، کسی که در هواپیما تعهدات و امضای خود را  نقض می کند، چه تضمینی دارد که به توافقی پایبند بماند.

وی تأکید کرد: اینکه عده ای خارج نشین یا چهره های داخلی نامه بدهند به ما که با ترامپ مذاکره کنید نشان می دهد عقل سیاسی آنها کامل نیست که چنین توصیه ای می کنند.

نوبخت با بیان اینکه این نامه از یکسو نماد آزادی سیاسی است که افراد هرچه به ذهنشان میرسد، درست یا غلط بیان می کنند، اظهار داشت:نظام نشان داده هرزمان برای پیشرفت منافع کشور نیاز به مذاکره بوده پای میز مذاکره نشسته است و برجام یک نماد این رویکرد  است، امروز هم نظام این رویه را کنار نگذاشته است، اما کسیتوافق رسمی قبلی برایش بی اعتبار است و با زبان زور و غیر منطقی با ملت بزرگ ایران حرف می زند قابل مذاکره کردن نیست و ملت ایران هم مذاکره با چنین فردی را نمی پذیرد.

وی اضافه کرد: ما اصلا زمینه ای برای مذاکره با آمریکا  و چنین فردی نمی بینیم اما این بدان معنا نیست که ایران با اصل گفتگو و مذاکره مخالف است. ما مذاکره را یک ابزار مناسب در موارد مختلف می دانیم  و هم اکنون با اتحادیه اروپا برای اجرای اثربخش برجام درحال مذاکره هستیم و دیپلماتهای ما مدام در حال سفر و مذاکره هستند

سخنگوی دولت افزود: عقل سلیم در این شرایط که یک کشور یا فرد حرف زور می زند مقاومت کنیم تا از این مرحله عبور کنیم و تجربه هم نشان داده کشورهایی که در این شرایط مقاومت و پایداری کرده اند نتیجه مثبت آنرا هم دیده اند.

تصمیمات شورای عالی هماهنگی قوا برای حمایت از بازار سرمایه و بورسب

محمد باقر نوبخت در ادامه این نشست از برگزاری دومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا خبر داد و گفت : این جلسه به بحث و تصمیم گیری درباره نحوه حمایت از بازار سرمایه و بورس اختصاص داشت.

محمد باقر نوبخت افزود: تصمیمات مهم و مناسبی در این جلسه اتخاذ شده و بر این مبنا می توانیم در یک اقدام هماهنگ از ظرفیت سه قوه و امکانات کشور برای بی اثر کردن یا کم اثر کردن تحریم ها استفاده کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در یک هفته گذشته اتفاق خوبی در بازار سرمایه رخ داد و نقدینگی بجای تمرکز بر بازار ارز و طلا و ایجاد یک تقاضای غیر واقعی به بازار  سرمایه منتقل شد، اظهار داشت: بازار سرمایه نیاز به حمایت عملی دارد و شورای هماهنگی اقتصادی قوا بر این موضوع متمرکز شده است و مقام معظم رهبری هم اعلام کردند از مصوبات این شورا حمایت خواهند کرد.

وی گفت تصمیم گرفته جلسات این شورا به صورت هفتگی برگزار شده و ادامه یابد.

نرخ سومی برای ارز در کار نیست

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره خبرهای منتشر شده درباره نرخ سوم ارز و احتمال پذیرش مبادله دلار با نرخ ۶ هزار تومانی و رسمیت یافتن مبادلله ارز میان صادر کنندگان و وارد کنندگان به نرخ توافقی، با رد این اخبار گفت: ما یک نرخ دلار داریم که ۴۲۰۰ تومان است.

یحیی آل اسحاق، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران روز گذشته گفته بود دولت رسما به اتاق بازرگانی اعلام کرده که در کنار دلار ۳۸۰۰ تومانی و ۴۲۰۰ تومانی، ارز دیگری به عنوان نرخ سوم خواهیم داشت که بخشنامه اولیه آن نیز از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام شده و قرار است کالاهایی که در سامانه نیما وارد نمی‌شوند ارزشان بین صادرکنندگان و وارد کنندگان به صورت توافقی مبادله شود.

نوبخت اما صدور چنین بخشنامه‌ای را از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارد رد کرد و افزود: ما از طریق ارزی که در اختیار داریم پاسخ متقاضیان را می‌دهیم. دسته‌بندی‌هایی برای کالاها صورت گرفته نه از جهت اهمیت کالاها، بلکه از نوع ارزی که به آنها تعلق می‌گیرد. ارز مورد نیاز ما یا از طریق ارز حاصل از صادرات نفتی یا صادرات غیرنفتی از جمله پتروشیمی و صادرات خرد به برخی کشورها مثل افغانستان و عراق انجام می‌شود. یک گروه از کالاها از ارزهای نفتی استفاده می‌کنند، یک گروه از ارزهای حاصل از پتروشیمی و بخشی هم مربوط به صادرات خردی است که اشاره شد.

نوبخت ادامه داد: ارزهای حاصل از فروش نفت و پتروشیمی با نرخ ۴۲۰۰ تومان تعیین می‌شود. در خصوص بخش سوم قرار شد توافق میان کسانی که می‌خواهند از این نوع ارز استفاده کنند انجام شود چون ممکن است غیر از نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی، هزینه دیگری وجود داشته باشد. همین مورد است که شبهه ایجاد کرده که دولت می‌خواهد نرخ سومی برای ارز به رسمیت بشناسد در حالیکه نرخ رسمی ارز از نظر ما ۴۲۰۰ تومان است.

تشکر نوبخت از کمپین نخریدن کالا

وی همچنین نسبت به اقدام علی کریمی و کمپینی که وی به راه انداخته است واکنش نشان داد و گفت: البته در این مورد نمی‌شود نسخه کلی پیچید. در زمان رکود، تلاش دولت این بود که صنعت خودروی کشور را فعال کند، اما همان مقطع کمپینی راه‌اندازی شده بود که خودرو خریداری نشود، کمپین قابل قبول نبود اما در این مورد گرانی‌های اخیر خودرو این کمپین قابل قبول است. اگر کالایی گران فروخته می‌شود، کسی آن را نخرد. از علی کریمی بخاطر راه انداختن کمپین گران نخریدن کالاها تشکر می‌کنم، اقدام او قابل قبول است. تولید و فروش خودروها افزایش یافته است اما باز هم می بینیم قیمت خودرو بالا می‌رود، این کمپین در این مورد خاص خوب است.

باید کلاهمان را در بازار نفت محکم بگیریم

وی در پاسخ به سوالی در مورد موضع روسیه در اوپک در قبال جایگزینی نفت ایران، تصریح کرد: لزومی ندارد در روابط بین‌الملل دو کشور در تمام حوزه‌ها اتحاد منافع داشته باشند. دو کشور می‌توانند در موضوعی، موضع مشترک و در موضوعی دیگر، منافع مشترک نداشته باشند. تلاش دشمن این است که سهم ایران را در اوپک بگیرد و تلاش ما هم این است که سهم خود را در بازار نفت حفظ کرده و مذاکره با اروپا هم در همین راستا انجام می‌شود. کشورهای دیگر هم تلاش می‌کنند نفت خود را بفروشند و از خلاءهایی که ایجاد می‌شود استفاده کنند. در واقع هر کسی باید کلاه خود را محکم بگیرد ولی این را نباید به این حساب گذاشت که برخی کشورها که در برخی زمینه‌ها با ما همگرایی دارند، با رژیم صهیونیستی همراه شدند.

عده‌ای می‌خواهند دولت را در شرایط سخت قرار دهند

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری در مورد اظهارات منتقدان دولت در مورد قانون تامین مالی تروریسم تصریح کرد: منتقدان و مخالفان دولت به دنبال این هستند که تلاش‌های دولت را کم جلوه و بی‌تأثیر بیان کنند. در حالی که تلاش می شود بی جهت به آمریکا بهانه تأمین مالی تروریسم تلاش می‌کند ما را ما را به لیست سیاه برگرداند و در این خصوص به ما انتقاد می کنند.

وی افزود: در چنین شرایطی وضعیت اقتصادی ما سخت‌تر خواهد شد که در این صورت نیز باز به دولت انتقاد خواهند کرد که چرا این شرایط را ایجاد کردید؟ عده‌ای از هرچه که دولت را بتواند در شرایط سخت قرار دهد حمایت می‌کنند ولو اینکه این شرایط باعث تضعیف نظام شود.

اصلاحیه‌های بودجه در شرایط تحریم

رئیس‌سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سرال دیگر خبرنگار قدس آنلاین درباره تأکید نمایندگان مجلس بر ضرورت اصلاح لایحه بودجه ۹۷ متناسب با وضعیت جدید تحریم‌ها، گفت: از اواخر سال گذشته و فروردین ماه امسال ۴ سناریو را بر اساس شدت تحریم تعریف کردیم و با اطلاعاتی که از وضعیت پیش رو در اختیار داشتیم، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است. البته دولت اختیارات و امکانات کافی و مجوزهای لازم را نیز در اختیار دارد.

وی افزود: البته فعلا تحریمی اعمال نشده و فقط شیپور جنگ را نواخته‌اند که برخی در این آزمون متاسفانه خوب عمل نکردند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت باید نیازهای اصلی کشور را شناسایی و برطرف کند، اظهار داشت: یکی از مسائل مهم نظارت و تنظیم بازار است که در جلسه روز گذشته نیز مقرر شد دستگاه‌های نظارتی به کمک اصناف با تمام قوا برای تنظیم بازار وارد شوند.

نوبخت پیرامون پرداخت افزایش حقوق کارکنان، گفت: درصد افزایش حقوق کارکنان به دستگاه‌ها پرداخت شده اما نیازمند احکام است که در روزهای آینده احکام آن صادر خواهد شد.

وی درباره اظهارات یکی از اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه کابینه دولت اراده و دانش لازم برای حل مشکلات کشور را ندارد، گفت: این اظهارنظرها نشان می‌دهد عرصه سیاسی کشور فراخ است و هر کسی می‌تواند اظهارنظر کند. مشکل خاصی هم نیست و ما به نظرات موافقان و مخالفت عادت کردیم اما قطعا نظرات این فرد را تایید نمی‌کنم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد واردات برخی کالاها از جمله خاک گربه یا سلطل زباله با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: از ۹ میلیارد دلار ارزی که دولت پرداخت کرده است ممکن است مقداری از این کالاها هم وارد شده است اما باید ببینیم این کالاها چه سهمی از این رقم ۹ میلیارد دلاری دارد. سیاست دولت این است که وقتی کالایی در داخل کشور وجود دارد، مشابه آن وارد نشود.

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد واردات خودروهای لوکس به کشور، گفت: در مقطعی در چند ماه قبل تعدادی خودرو ثبت سفارش و به کشور وارد شد. در حال حاضر خودروها با ارز ۴۲۰۰ تومانی ثبت سفارش می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.