یزد - رئیس جهاد کشاورزی استان یزد گفت: با توجه به بحران کم آبی در استان یزد، اصلاح الگوی کشت، ترویج کشت گیاهان داروئی، توسعه و ترویج کشت گیاهان کم آبخواه و کشت متراکم گلخانه ای در استان از سیاستهای سازمان جهاد کشاورزی استان یزد برای مقابله با بی آبی در استان است.

اصلاح الگوی کشت سیاست جهاد کشاورزی برای مقابله با بی آبی است

سید جمال سجادی پور در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهارداشت : بالغ بر ۲۰ درصد از اراضی استان تحت پوشش آبیاری های نوین قرار گرفته این سازمان با ارائه مشوق هائی مانند پرداخت اعتبارات بلاعوض و تسهیلات بانکی ، سعی در تشویق کشاورزان و ایجاد فرهنگ مصرف بهینه آب را برای کشاورزان دارد .

وی افزود : برای اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار وایجاد استخر و شبکه گذاری تا مزرعه از اعتبار استانی و خود کشاورزان استفاده می شود  و هزینه اجرای آبیاری  تحت فشار از طریق هزینه های ملی تامین می شود.  ۲۲۵۰۰ هکتار از اراضی قابل کشت استان تا پایان سال ۱۳۹۶ تحت پوشش سامانه های نوین آبیاری قرار گرفته که از این میزان۳۰۰۰ هکتار آن در سال ۹۶ انجام گرفته است.

سجادی پورتصریح کرد: زمین های قابل کشت در استان بیش از ۱۵۹هزار هکتار بوده  که به دلیل خشکسالی های متمادی تنها ۱۱۸هزارهکتار از اراضی استان قابل کشت است که در سال ۹۵ سطح زیر کشت محصولات کشاورزی استان ۱۱۷هزار هکتار بوده است.

وی افزود: از سال ۹۶ در اجرای برنامه حذف وکاهش سطح زیرکشت محصولات پر آبخواه طی یک دوره کوتاه مدت ۱۲ هزار هکتاراز سطح زیر کشت محصولات پر آبخواه  کاملاً حذف و بیش از ۲۱ هزار هکتار نیز محصولات کم آبخواه جایگزین آنها خواهد شد.  همچنین ۲۱۰۰۰ هکتار ازسطح زیر کشت محصولات پرآبخواه جایگزین محصولات کم آبخواهی مانند: گیاهان دارویی، زعفران، گل محمدی، زرشک، عناب، پسته، زیتون، زیره، ارزن، کتیرا و ... می شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.