قزوین_ مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: در سال ۴۰ هزار واحد خون کامل در استان قزوین نیاز داریم تا بتوانیم نیاز بیماران را تأمین کنیم و به شبکه خون رسانی برسیم.

سالانه ۴۰هزار واحد خون در استان نیاز است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمدحسین برادران صبح روز سه شنبه در نشست خبری جمعی از رسانه های گروهی استان قزوین در اداره کل انتقال خون این استان به آمار مقایسه ای اهدای خون در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ پرداخت و اظهار داشت: در سال گذشته، ۵۳ هزار و ۶۰۰ نفر به پایگاه های انتقال خون مراجعه کردند که نسبت به سال ۹۵، ۱۳ درصد رشد در مراجعه صورت گرفته است.

وی افزود: در سال گذشته، ۳۸ هزار و ۵۰۰ نفر موفق و در سال ۹۵ هم ۳۵ هزار و ۳۰۰ نفر موفق به اهدای خون شده اند که ۹ درصد افزایش رشد اهدای خون صورت گرفته است؛ در شاخص رشد اهدای خون در کشور، استان قزوین  بعد از استان گیلان، رتبه دوم را کسب کرده است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: در مقایسه دو ماه ابتدای سالجاری نسبت به سال گذشته می توان گفت که ۸ هزار و ۵۷۹ نفر به پایگاه های انتقال خون در سالجاری مراجعه کرده اند و در سال گذشته هم ۹ هزار و ۶۳۷ نفر مراجعه کننده داشتیم که در دو ماه گذشته سالجاری، با کاهش ۱۱ درصدی مراجعه کننده و کاهش ۱۴.۵ درصدی آمار خونگیری همراه بودیم.

برادران اضافه کرد: فرهنگ سازی اهداء خون در بین مردم فعالیت مشکلی است و از همشهریان درخواست داریم تا مردم را به اهدای خون تشویق کنند و هدف اصلی ما در تشویق اهدا کنندگان، در حوزه اهداکنندگان مستمر است.

وی با بیان اینکه فعالیت های اداره کل انتقال خون را افزایش داده ایم، یادآور شد: برای نخستین بار در کشور توانستیم  نخستین تلویزیون شهری اختصاصی پایگاه انتقال خون را به خود اختصاص دهیم و امیدواریم راه اندازی شود.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین تصریح کرد: در ماه رمضان سالجاری نسبت به سال گذشته، در بخش مراجعه ۱۵ درصد کاهش و در بخش خونگیری ۱۷ درصد کاهش صورت گرفته است.

برادران با اشاره به آمار چهارساله اهدای خون (از سال ۹۳ تا ۹۶) بیان کرد: در میانگین کشوری، به ازای هر یکهزار نفر، ۲۷ نفر اهدای خون داریم که در استان قزوین در سال ۹۳ و این آمار برابر ۲۴ نفر، در سال ۹۴ برابر ۲۵ نفر، در سال ۹۵ برابر ۲۷.۷ و در سال ۹۶ برابر ۳۰ به ازای هر یکهزار نفر بوده است که رشدی قابل قبول دارد.

وی مطرح کرد: آمار دوماه گذشته سال جاری نگران کننده و زنگ خطری است که اگر این روند و کاهش مراجعه کننده و اهدا ادامه داشته باشد به کاهش ذخایر خونی منجر می شود؛ در سال ۴۰ هزار واحد خون کامل در استان قزوین نیاز داریم تا بتوانیم نیاز بیماران را تأمین کنیم و به شبکه خون رسانی برسیم.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین تشریح کرد: با چندین دانشگاه از جمله دانشگاه فرهنگیان، پیام نور، علمی کاربردی و اداره کل ورزش و جوانان و امور بانوان استانداری تفاهم نامه همکاری منعقد کردیم تا بتوانیم از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد در راستای فرهنگ سازی اهدای خون استفاده کنیم.

برادران مطرح کرد: ۵۸ درصد از مجموع افرادی که خون اهدا کرده اند به عنوان اهداکننده مستمر بودند.

وی اضافه کرد: راه اندازی مرکز ثابت خونگیری استان با همکاری اداره کل راه و شهرسازی موفق شدیم أخذ کنیم با موافقت استانداری بتوانیم مرکز اهدای خون پلاسما را راه اندازی کنیم.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین بیان کرد: مطالعات برای راه اندازی ساختمان مرکزی اداره کل انجام شده و انتقال ساختمان مذاکراتی انجام شده است چراکه این ساختمان استانداردهای لازم را ندارد و از نو باید ساخته شود؛ ۴ میلیاردتومان برای استانداردسازی نیاز است.

برادران یادآور شد: در سالجاری سامانه سیار انتقال خون که اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار لازم دارد و بخشی از سوی استانداری (۲۰۰ میلیارد تومان) تأمین شده است و امیدواریم استان دارای سامانه سیار خون باشد؛ روزانه ۲۰۰ نفر مراجعه کننده داریم و از تمامی گروه های خونی نیازمند خون هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.