گزارش سازمان ملل متحد از آمار آواره‌های سراسر جهان در سال گذشته رکورد جدیدی را ثبت کرد.

آمار تأسف‌بار سازمان ملل: سال گذشته به طور متوسط هر دو ثانیه یک نفر در جهان آواره شده است

قدس آنلاین، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) در گزارشی اعلام کرد بیش از ۶۸ میلیون نفر سال گذشته در پی وقوع جنگ، خشونت و انواع دیگر ظلم آواره شده اند. براساس گزارش سازمان ملل که روز سه شنبه منتشر شد تعداد آواره‌ها در سال ۲۰۱۶، ۶۵.۶ میلیون نفر بوده و آمار آواره‌ها در سال گذشته رکورد جدیدی را ثبت کرده است.

در گزارش UNHCR آمده است بار دیگر جنگ سوریه در بالا بردن آمار آواره‌های جهان نقش داشت. اما شرایط دیگر کشورهای در حال توسعه مانند کنگو، سودان جنوبی و میانمار نیز بر بالا رفتن این آمار تاثیرگذار بوده است. سازمان ملل برای توصیف روند وحشت آور آواره شدن مردم گفت: در سال گذشته به طور متوسط هر دو ثانیه یک نفر آواره شده است. همچنین از هر ۱۱۰ نفر یک نفر روی این سیاره پناهجو یا آواره یا به دنبال پناهندگی است.

«فیلیپو گراندی» کمیساریای ارشد سازمان ملل در امور پناهجویان گفت: جهان به نقطه بحرانی و حساسی رسیده است و نیازمند یک توافق جهانی برای پناهجویان است. گراندی در این خصوص گفت: «ما در موقعیت حساسی هستیم و مدیریت آواره‌های جهان نیازمند یک رویکرد جامع است. نباید کشورها و جوامع را برای مدیریت این بحران تنها بگذاریم. البته جای امیدواری وجود دارد، چون چهارده کشور در حال آماده کردن یک طرح جدید برای رسیدگی به شرایط مهاجران هستند و دستیابی به یک توافق در ماه‌های آینده امکان پذیر است».

این مقام سازمان ملل در ادامه افزود: «همزمان با روز جهانی پناهجو از تمام اعضای سازمان می‌خواهم در این مسئله همکاری کنند. هیچ کس به انتخاب خودش پناهجو نمی‌شود، اما ما برای کمک به آن‌ها حق انتخاب داریم».

پناهجویان بیشتر از کدام کشورها می‌آیند؟

گزارش سازمان ملل متحد که پیش از فرا رسیدن روز جهانی پناهجو (چهارشنبه) منتشر شد چند نکته کلیدی در باره واقعیت‌های آوارگی اجباری را روشن می‌کند:

  • ترکیه برای چهارمین سال متوالی برترین کشور مهاجرپذیر جهان است و ۳/۵ میلیون پناهجو را درون مرزهای کشورش جای داده است.
  • پاکستان و اوگاندا با پذیرش ۱.۴ میلیون پناهجو پس از ترکیه به ترتیب تعداد مهاجران زیادی را نسبت به دیگر کشورها میزبانی کرده اند.
  • بیشتر پناهجویان (بیش از دو-سوم مهاجران جهان) از پنج کشور می‌آیند: سوریه (۶.۳ میلیون)، افغانستان (۲.۶ میلیون)، سودان جنوبی (۲.۴ میلیون)، میانمار (۱.۲ میلیون) و سومالی (۹۸۶۴۰۰).
  • همواره باور بر این بوده است که اغلب پناهجویان از طریق دریای مدیترانه سعی می‌کنند از مرز عبور کنند، اما گزارش مذکور نشان می‌دهد تعداد این افراد در سال گذشته نسبت به سال ۲۰۱۶ کاهش یافته است. تعداد زیادی از مهاجران سعی می‌کنند در کشورهای نزدیک به وطنشان بمانند به طوری‌که از هر پنج نفر چهار نفر در کشورهای همسایه باقی می‌مانند.
  • آمریکا بیشترین تعداد درخواست پناهندگی (۳۳۱۷۰۰) را دریافت کرده است و پس از آن آلمان، ایتالیا و ترکیه به ترتیب بیشترین درخواست‌ها را دریافت کرده‌اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.