کرج - رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی استان البرز با بیان اینکه طرح های بیابان زایی در ۵۴ هزار و۱۷۷ هکتار از اراضی این استان در حال اجرا است گفت: جهت مقابله با پدیده گرد وغبار از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری بودجه ای بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال مصوب شده است.

تخصیص اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریالی جهت مقابله با پدیده گردوغبار در البرز

علی طاهری در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، با اشاره به اینکه کشور ایران دارای  ۱۶۴میلیون هکتار اراضی با تنوع اقلیمی روی کمربند خشک جهان واقع شده است، گفت: بخش عمده ای از این اراضی در بخش بیابانی واقع  شده است و این نواحی به علت ضعف پوشش گیاهی و خاک های فقیر کم عمق در معرض تخریب قرار گرفته است.

وی افزود: از مجموعه اقداماتی که در چارچوب طرح های توسعه در مناطق خشک، نیمه خشک صورت می گیرد بخشی مبتنی بر اصول توسعه پایدار است.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان البرز مساحت کل بیابان های قابل احیا استان البرز را  ۴۵ هزار و ۱۹۸ هکتار عنوان کرد و گفت:  از این مقدار ۲۴ هزار و ۶۹۸ هکتار در محدوده شهرستان اشتهارد و ۲۰ هزار و ۵۰۰ هکتار در شهرستان نظرآباد واقع شده است.

وی ادامه داد: طرح های بیابان زایی که تاکنون برای عرصه های بیابانی استان البرز در  دست اجرا بوده ۵۴ هزار۱۷۷ و هکتار است.

طاهری از مهمترین اقدامات انجام شده اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان البرز را نهال کاری مناطق بیابانی دو شهرستان نظرآباد و اشتهارد در سال ۹۶ عنوان کرد و گفت: این طرح شامل کاشت نهال در اراضی بیابانی و آبیاری و مراقبت عرصه های کاشت شده به مساحت ۱۰ هزار هکتاروهمچنین قرق و حفاظت از عرصه های نهال کاری شده درعرصه های بیابانی می باشد.

این مسئول اقدامات انجام گرفته در راستای مقابله با بیابان زایی از سال ۹۷- ۹۶  کاشت نهال در اراضی بیابانی به مساحت ۲ هزار ۶۵۰ هکتار  برشمرد و گفت: آبیاری و مراقبت عرصه های کاشت شده به مساحت ۹۲۵ هکتار و حفاظت و قرق مناطق نهال کاری شده و جنگل بیابانی ۷ هزار هکتار می باشد.

 وی در ادامه گفت: جهت مقابله با پدیده گرد وغبار از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری در سال ۹۶ بودجه ای بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال مصوب شده است که بیش از ۴۰ درصد آن تاکنون تخصیص داده شده است.

طاهری نتایج  حاصل از اقدامات انجام شده در اراضی بیابانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری را جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش تولید علوفه در اراضی بیابانی و مراتع تخریب شده قشلاقی، جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها، افزایش سطح آبهای زیر زمینی و تقویت دامداری مناطق برشمرد و گفت: جلوگیری از هدر رفتن آبهای سطحی  براثر فرسایش پوشش گیاهی، کاهش گرد وغبار و اثرات زیست محیطی، پروژه بین المللی ترسیب کربن، تلطیف هوا در اراضی بیابانی از دیگر اقدامات  اداره منابع طبیعی استان البرز است.

این مسئول درپاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص پروژه ترسیب کربن در استان البرز، گفت: پروژه تعمیم ترسیب کربن به منظور کاهش اثرات گرمایشی زمین و ارائه مدلی برای اکوسیستم های خشک از طریق رهیافت های مشارکتی در مدیریت بهینه منابع طبیعی اجرا می شود.

طاهری شهرستان اشتهارد را به عنوان یکی از مناطق بیابان های ریزگرد استان جهت اجرای پروژه ترسیب کربن مورد اشاره قرار دادو گفت: سطح اجرای پروژه ۳۷ هزار و ۸۲۷ هکتار می باشد.

وی در پایان تعداد روستاهای محدوده طرح را ۱۴ پارچه آبادی دانست و گفت: این روستاها شامل فردآباد، مختارآباد، جعفرآباد و پلنگ آباد می باشند که جمعیت روستا های پایلوت ۳ هزار و ۶۸۳ نفر است که ۱۸ درصد از آنها تاکنون جذب این پروژه شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.