دو تماس تلفنی بین عالی ترین مقامات سیاسی ایران و قطر در یک ماه گذشته، تاکید بر این نکته مهم است که رمز شکست و خنثی سازی توطئه ها علیه کشورهای حاشیه خیلج فارس وحدت و انسجام این کشورها است .

تهران در کنار دوحه، دشمنان دو ملت همچنان خشمگین

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین 'حسن روحانی' رییس جمهوری اسلامی ایران و 'شیخ تمیم بن حمد آل ثانی' که حدود یک ماه پیش و همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان تلفنی گفت وگو کرده و بر مشترکات دو کشور تاکید و مذاکره را بهترین سلاح برای حل اختلافات میان همسایگان بر شمرده بودند، دیروز ( دوشنبه) هم به مناسبت فرارسیدن عید سعید فطر در یک تماس تلفنی، رایزنی های سیاسی میان دو کشور را ادامه دادند.

روحانی در این گفت و گو با تاکید بر حمایت مجدد جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت قطر، گفت: تهران محاصره تحمیلی قطر را ناعادلانه، باعث تفرقه و تنش بیشتر میان کشورهای منطقه می‌داند و تلاش خود را برای همکاری دو ملت و دولتها و ثبات منطقه به کار می‌گیرد و همچنان در کنار دوحه خواهد بود.
امیر قطر هم روابط دیرینه دو کشور را درحال توسعه ارزیابی کرد و گفت: مصمم هستیم که این روابط پیش از پیش در همه عرصه ها توسعه یافته و تقویت شود و من شخصا روند توسعه روابط تهران و دوحه را دنبال می کنم .
گرمی روابط ایران و قطر که در گسترش روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور طی یک سال گذشته متجلی شده، موجبات هراس و وحشت دشمنان دو ملت را فراهم آورده است .
کشورهایی که با بستن مرزهای خود به روی همسایگان و برادران دینی آنان را در تنگنا قرار داده بودند تا به زانو در آیند اکنون از حمایت تهران از دوحه نگران شده اند .
وزیر مشاور در امور خارجه امارات که معمولا سخنگوی کشورهای تحریم کننده قطر هم محسوب می شود، در واکنش به گفت وگوی تلفنی امیر قطر با رییس جمهوری اسلامی ایران، نتوانست خشم خود را پنهان کند .
'انور قرقاش' در توئیتی نوشت: ارتباطات میان قطر و ایران در بالاترین سطوح و هماهنگی ها در دیدگاه ها مسأله عجیبی نیست، بلکه این روابط آشکار شده است.
وی که به فرافکنی در میان کشورهای حوزه خلیج فارس شهیر است، از این فرصت هم استفاده کرد تا دلیل شکست ائتلاف خود خوانده عربی – آمریکایی در یمن را به گردن همکاری های ایران و قطر بیندازد.
او مدعی شد: این رویکرد ( نزدیکی سیاسی ایران و قطر ) در راستای حمایت از حوثی ها ( انصارالله ) در یمن است .
ادعای حمایت از ارتش و گروههای مقاومت در یمن از سوی ایران و قطر درحالی صورت می گیرد که این کشور در سه سال گذشته تحت شدیدترین محاصره ائتلاف خودخوانده عربستان و امارات قرار داشته و اگر قرار بود کمکی به مردم یمن انجام شود، قطعا این کمک در قالب ارسال مواد غذایی یا دارو صورت می گرفت .
وزیر اماراتی همچنین خود را وکیل مدافع مردم قطر نشان داد و با هدف اختلاف افکنی، مدعی شد که توسعه روابط تهران – دوحه ممکن است با رضایت مردم قطر نباشد.
این ادعا در حالی مطرح می شود که علاوه بر مقامات سیاسی قطر، مردم این کشور از کمک های جمهوری اسلامی ایران در روزهای سخت به کشورشان قدردانی کردند و بر خلاف ادعای وزیر اماراتی، آنچه را نخواهند بخشید، اقداماتی است که ائتلاف علیه آنها روا داشته است .
با قطع روابط عربستان، امارات، بحرین و مصر، شمار زیادی از اتباع قطری که همسر آنها یکی از اتباع کشورهای مذکور است، در یک سال گذشته از خانواده خود دور مانده اند و دهها نفر از کسانی که در این کشورها مشغول به کار بودند، تحت فشار دولت های تحریم کننده، کسب و کار خود را رها کرده اند .
این همه در حالی است که جمهوری اسلامی ایران با وجود برخی اختلافات سیاسی گذشته، هرگز از این اختلافات برای ضربه زدن به کشورهای همسایه و سختی دادن به مردم آنها، سوء استفاده نکرد.
چندی پیش وزیر شهرداری و محیط زیست قطر در حاشیه نمایشگاه کشاورزی این کشور، ضمن یادآوری دوران سخت تحریم، گفت: در حالی تحریم شدیم که از مجموع 22 میلیارد دلار واردات قطر 20 میلیارد دلار آن از طریق امارات و عربستان صورت می گرفت. مردم قطر هیچگاه کمک های ایران به خود را در شرایط دشوار فراموش نخواهند کرد.
حتی اگر رابطه قطر و ریاض عادی شود، دوحه رفتار خصمانه همسایگان عربش را که عربستان در آن نقش محوری ایفا کرد، فراموش نخواهد کرد. دوحه آموخت که چنین رفتاری از سوی این کشورها هر زمان دیگر امکان تکرار مجدد دارد.
آمریکا بارها گفته است، اختلاف میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس، برنامه های این کشور را در منطقه برای مقابله با ایران با شکست مواجه کرده است. در واقع دولت 'دونالد ترامپ' همواره و به درستی وجود جمهوری اسلامی ایران را عامل اصلی شکست و خنثی سازی طرح های خود برای منطقه ارزیابی کرده است.
اینکه جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ سیاست های درست در منطقه و جهان اهداف طمعکارانه سیاست های آمریکا را بر ملا کرده، واقعیتی است که دولت واشنگتن به خوبی به آن اشاره کرده است .
خلیج فارس یکی از مهم ترین و راهبردی ترین مناطق جهان محسوب می شود که امنیت آن نه تنها مورد توجه کشورهای منطقه که مورد طمع قدرت ها و بازیگران فرا منطقه ای هم بوده است .
آمریکا به عنوان یکی از متغیرهای امنیت منطقه، همواره مانع از شکل گیری همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس برای حفظ امنیت بوده است، چه زمانی که از 'محمدرضا پهلوی' به عنوان ژاندرام منطقه علیه بقیه استفاده می کرد و چه اکنون که با ادعای واهی 'رادیکالیسم شیعه'، 'ایران هراسی' را در منطقه ترویج می کند.
در مقابل این رویکرد، راهبرد ایران ایجاد یک 'سیستم جمعی منطقه‌ای' با کشورهای همسایه خلیج فارس برای تامین امنیت و همکاری توسط این کشورها است، ضمن اینکه این سیستم همکاری منطقه‌ای می‌تواند یک روابط متوازن با هر پنج عضو دائم شورای امنیت داشته باشد.
'محمد جواد ظریف' وزیر خارجه ایران در شورای روابط خارجی آمریکا خطاب به کشورهای منطقه گفت: شما نمی‌توانید امنیت را خریداری کنید. خرید میلیون‌ها دلار تجهیزات نظامی، امنیت به همراه نمی‌آورد. اکنون برخی از همسایگان ما به آمریکا سفر می‌کنند و برای خرید تسلیحات بیشتر از این کشور با یکدیگر رقابت می‌کنند تا حمایت واشنگتن را برای خود فراهم کنند، غافل از اینکه امنیت، خریدنی نیست.
جمهوری اسلامی امنیت و ثبات خویش را در گرو امنیت و ثبات منطقه - به ویژه امنیت و شکوفایی همسایگان عرب خود – می داند. این مسأله ای است که باید برای همگان در اولویت باشد. در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران در فرصت های مختلف، خواستار بنیان نهادن یک پیمان امنیتی مشترک شده است که بر پایه گفت وگو، اصول مشترک و سازوکارهای اعتمادسازی استوار باشد تا مقدمه ای برای خروج منطقه از 'دالان تاریکی' باشد که توان همۀ کشورها در آن دچار فرسایش می شود.
جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده که برای حفاظت از حسن همجواری، امنیت و منافع مشترک، آماده همکاری با همه طرف ها است.


منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.