قدس انلاین : مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: استاد شمسی‌نژاد یکی از مهم ترین میراث زندگی امروز ما به شمار می‌رود.

استاد شمسی‌نژاد یکی از مهم‌ترین میراث زندگی امروز خراسان رضوی است
 ابوالفضل مکرمی فر بعدازظهر روز گذشته 28 خردادماه در مراسم تجلیل از سیدجلال شمسی نژاد از پیشکسوتان معماری مقرنس کار ایران که در محل موزه بزرگ خراسان با حضور جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان عرصه صنایع دستی برگزار شد، با اشاره به خصوصیات این استاد مقرنس کاری اظهار کرد: این موضوع به درستی امروزه قابل لمس است، چرا که انسانی بی‌ادعا، پر تلاش و کم توقع است و اگر امروز بناهای تاریخی ما می‌توانستند سخن بگویند، حرف‌های زیادی برای ایشان داشتند و امروز آمده‌ایم تا به جای این بناهای ارزشمند از این استاد بزرگ و پیشکسوت هنرهای معماری سنتی خراسان تشکر و قدردانی کنیم.
وی ادامه داد: امروزه بناهای تاریخی و به ویژه بناهایی که در آن‌ها از مقرنس به کار گرفته شده است گویای حقایق این استاد بزرگ است که بیش از پنج دهه در راستای احیای این بناهای تاریخی با تمام وجود و علاقه فراوانی که به این هنر داشته‌اند، تلاش‌های بی دریغ و صادقانه‌ای را انجام داده است و هیچ گاه دیده نشده که به ایشان پیشنهادی داده شود و این استاد پیشکسوت آن کار را انجام ندهند و آن را قبول نکنند و در واقع ایشان از هیچ یک از پیشنهادها هراسی نداشتند و آن کار با تمام وجود انجام می‌دادند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی عنوان کرد: در واقع ایشان در راستای انتقال تجربیات خود به شاگردان و افرادی که در این عرصه فعالیت داشتند هیچ گونه دریغی نداشتند و این کار با اخلاص انجام می‌دادند. 
مکرمی فر خاطرنشان کرد: به جرات می‌توانم نام این استاد بزرگ را استاد پنجه طلا نام گذاری کنم چرا که پنجه‌های طلایی او را می‌توان در همه بناها از جمله بنای تاریخی مصلی، مدرسه غیاثیه خرگرد خواف، شهر اصفهان و... مشاهده کرد و تمامی ایوان‌های مقرنس کاری، کار باشکوه ایشان را نیز می‌توان در این بناها شاهد بود. 
وی تصریح کرد: یکی از کارهای هم پیوستگی و گسستگی است که از معمار گذشته داریم و اکنون آن را گم کرده‌ایم، اما ایشان این پیوستگی که از دوره قاجار به نسل جدید منتقل کرده است چرا که این موضوع نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.