جوین_ فرماندار شهرستان جوین گفت: تحویل کتاب های مازاد در منازل به کتابخانه های سطح شهرستان جوین یکی از حسنات سیئه است که پاداش دنیوی و اخروی برای واقف داردو گردش در وقف کتاب ها اقتصاد مقاومتی را تقویت می کند

کتابهای مازاد خودرا تحویل کتابخانه های شهرستان جوین نمایید

 به گزارش خبر نگار قدس آنلاین، فرماندار شهرستان جوین در گفتگو با خبرنگار ما به شهروندان جوینی توصیه کرد: برای توسعه فرهنگ در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، عقیدتی، سیاسی و فن آوری لازم است مردم به کتاب خوانی روی آورده، تا فرهنگ جامعه توسعه یابد.  

حسین جمشیدی تاکید کرد: در همین راستا از تمامی فرهنگ دوستان جامعه و آحاد مردم شهرستان جوین ومهاجرین جوینی سایر شهرستان ها در خواست می کنم، کتاب های مازاد خود را به کتابخانه های سطح شهرستان جوین تحویل دهند و این عمل سیئه ای خواهد بود، که پاداش دنیوی و اخروی برای واقف دارد و وقف در گردش کتاب اقتصاد مقاومتی را توسعه می دهد. 

وی خاطر نشان کرد: با انجام این عمل وقف در گردش کتاب در سطح شهرستان جوین گسترش یافته و سبب رشد و توسعه فرهنگی در جامعه شهری و روستایی خواهد شد.  

 امام جمعه شهرستان جوین نیز گفت: از اهالی شهرستان جوین می خواهم برای توسعه کتابخانه های سیار کتاب های محبوس شده خود را به کتابخانه وقف در گردش تحویل نمایند.  

حجت السلام دلیری پور تصریح کرد: وقف صدقات جاریه ای است، که پس از مرگ انسان هم اجرش مداوم برای واقف می آید.  

وی تاکید کرد: برای ترویج مطالعه و کتابخوانی باید تمامی دستگاههای مرتبط با فرهنگ وارد کار و زار شوند،  در غیر این صورت ضربه مهلکی به فرهنگ جامعه وارد خواهد شد.  

وقف فرهنگی برای ترویج کتاب خوانی: 
مدیر کتابخانه  وقف در گردش فرهنگی در نشستی صمیمی به خبر نگار ما گفت: امکان واقف شدن تک تک جمعیت ۶۰ هزار نفری شهرستان جوین با وقف در گردش فراهم می شود،   به همین منظور برای اولین بار در سطح کشور طرح " وقف در گردش کتاب " و مشاوره رایگان به صورت سیار در شهرستان جوین به اجرا در آمد، که با اجرای این طرح فرهنگی امکان واقف شدن و بهره مندی از پاداش بزرگ وقف، این احسان ماندگار برای همه افراد جامعه فراهم می شود، و  فرقی نمی‌کند  وقف،  وقف است، وقف زمین یا وقف خانه و مستغلات یا وقف یک جلد کتاب هر شهروند برخوردار یا غیر برخوردار، کوچک یا بزرگ، پیر یا جوان، روستایی یا شهری، بالا شهری یا پایین شهری، همه و همه حداقل می توانند یک جلد کتابی را که در خانه دارند، و در گنجه اتاق خود بدون استفاده خاک می خورد، به مرکز فرهنگی " وقف در گردش سیار " تحویل دهند، و لذت یک بار " وقف " کردن را در زندگی خویش تجربه نمایند.  

کتاب و کتابخانه را به صورت رایگان به خانه مردم می بریم: 

محمد علی شمس آبادی  هدف از اجرای این طرح فرهنگی خاطر نشان کرد: حدود سال ۸۶ اولین کتابخانه شهرستان را همزمان با شهرستان شدن منطقه جوین با عنوان «کتابخانه عمومی و مشارکتی شهرستان» با کمک و همکاری سردار مدافع حرم شهید حسنعلی شمس آبادی ایجاد کردیم.  

این فرهنگی بازنشسته ادامه داد: با گسترش شبکه های مجازی و کشاورز بودن بیشتر مردم شهرستان و عوامل دیگر، رفت و آمد مردم به کتابخانه سال به سال کمتر شد،  و به همین دلیل بر آن شدیم، تا این بار با کمک و همراهی خانواده سردار شهید، کتاب و کتابخانه را به خانه شهروندان ببریم.   

 این فرهنگی پیش کسوت تصریح کرد: هم اکنون این طرح در قالب یک کانتینر ۶ متری چرخ دار و سیار در محله های مختلف شهر و روستا همچون آموزش و پرورش و مجاورت مراکز آموزشی، مصلای نماز جمعه در برخی از مراکز برگزاری نماز جمعه ها و بوستان ها و محله های شهر و شهرستان و روستا های بخش مرکزی و عطاملک در حال اهدای کتاب و نیز ارائه خدمات مشاوره ای رایگان در زمینه ازدواج و تحصیل و شغل و خانواده به شهروندان است.

وی افزود: در این مرکز سیار فرهنگی علاوه بر خدمات کتاب به صورت وقف در گردش، خدمات مشاوره ای در زمینه تحصیلی و شغلی و ازدواج به جوانان و همه مردم به رایگان داده می شود.  

جای خالی مرکز فرهنگی وقف در گردش: 

در حال گفتگو با مدیر کتابخانه وقف در گردش،  یکی از شهروندان که یک گونی پر از کتاب های متفرقه برای اهدا به این مرکز فرهنگی آورده بود، به خبرنگار ما گفت: تا کنون جای خالی این مرکز فرهنگی که به اصطلاح کتاب های اضافی مردم را به شیوه جالب " وقف در گردش " جمع آوری می کند و در جامعه به چرخش در می آورد، خالی بود.  

تکتم کلاته آقامحمدی گفت: در فرهنگ عمومی  نان و کتاب هر دو مقدس و برکت محسوب می شوند،  نون خشکی ها  و نمکی ها زحمت جمع آوری ضایعات نان  را در شهر و محله ها انجام می دهند ولی تا کنون برای کتاب های اضافی و بدون استفاده شهروندان که در خانه ها و منازل اشخاص یا اداره ها و نهاد ها خاک می خورد، و فضای زیادی راهم اشغال کرده بود، ناچارا نگهداری می کردیم.  

وی تصریح کرد: این مرکز سیار فرهنگی هم این مشکل کتاب های اضافی در خانه ها را رفع کرد، و هم مردم را در یک کار خیر مذهبی و معنوی مشارکت داد، تا به راحتی و بدون هیچ زحمتی هم محیط زندگی خود را از وجود کتاب های اضافی جاگیر خلوت کنند، و هم حرمت کتاب را پاس دارند، و در چرخه استفاده عموم آن هم به صورت وقف در گردش قرار دهند.  

وقف کتاب ازهدیه بهتراست:
این شهروند تصریح کرد:وقف در گردش کتاب بسیار کار عاقلانه و اقتصادی است، و از هدیه کتاب هم بهتر است، چون وقتی کتابی را به شخصی هدیه می دهید، در واقع کتاب در مالکیت آن شخص باقی می ماند، و پس از استفاده در قفسه گنجه کتابخانه شخص محبوس می شود، در حالی که در این طرح  وقف در گردش شخص کتاب را به رایگان می گیرد، و چون کتاب  مهر  وقف در گردش را دارد، شخص گیرنده کتاب را در منزل حبس نمی کند و پس از استفاده آن را به دیگری تحویل می دهد.  

کتاب های کمیاب و قدیمی از خانه های مردم به این مرکز فرهنگی تحویل می شود: 

یکی از شهروندان که دو جلد کتاب برای همسر دانشجوی خود از این مرکز فرهنگی وقفی برداشته بود، به خبرنگار ما گفت: یک جلد از این کتاب را برای همسرم لازم داشتم، تمام کتاب فروشی ها پرسه زده، ولی پیدا نکردم، تا این که به صورت اتفاقی این کتاب مورد نیاز را در این مرکز فرهنگی صلواتی پیدا کردم.  عبدالمجید نقابی با اظهار خوشحالی از وجود این مرکز فرهنگی و به تعبیر ایشان ایستگاه صلواتی کتاب، گفت: به خانه برسم هر چه کتاب اضافی دارم، با کارتن به این مرکز صلواتی تحویل می دهم، تا مردم از آن ها استفاده کنند.  

وی اظهار داشت: کتاب های مازادبر استفاده بی شماری در خانه ها وجود دارد، که قابل استفاده در جامعه است، ولی در خانه ها محبوس شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.