قدس آنلاین: ‌رئیس نظام مهندسی خراسان رضوی گفت: اصل اول قانون نظام مهندسی و هدف اولی که در آن دیده شده، رعایت اصول و قوانین اسلامی در سیما و منظر شهرها است که به دلایل اقتصادی این اصول در سیما و منظر مشهد رعایت نشده است.

رعایت اصول اسلامی در سیمای مشهد قربانی موضوعات اقتصادی شده است

حسین کامران در حاشیه نخستین سمینار تخصصی نمای ساختمان در خصوص اهمیت نمای ساختمان گفت: نمای ساختمان از مواردی بود که به صورت همایش در سازمان نظام مهندسی وسایر ارگان‌ها تا کنون کمتر داشته‌ایم ولی باید هم از این نظر که سیما و منظره شهر و هم از لحاظ ظاهری باید مورد توجه قرار می‌گرفت.

وی بیان کرد: نمای و سیمای نشان از  هویت شهر است، بنابراین باید ماهیت و انتظار که شهروندان از سیمای هرشهر دارند در آن رعایت شود. موضوع بعدی خود نمای ساختمان که پوسته خارجی ساختمان است، امروز با توجه به تنوع مصالح و جهانی شدن مصالح، تقربیا نماها جدیدی داریم که برخی ناشناخته و برخی دیگر به لحاظ عملکرد و نصب خیلی آگاهای لازم ممکن نسبت به آنها نداشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مواردی مانند ریزش نما جدا از بدنه ساختمان در زلزله کرمانشاه شاهد بودیم و همچنین شاهد حریق در نما بوده‌ایم، این حوادث ایجاب می‌کنند که همایش‌های این چین در جهت کاربردی و آگاهی دادن به جامعه مهندسین برگزار کنیم که هم شناخت به تکنولوژی روز داشته باشیم و هم در خصوص سیما و منظره شهر گام‌های موثر را برداریم.

رئیس نظام مهندسی خراسان رضوی اظهار کرد: در عمل و کاربرد اهمیت موضوع روزبه روز بیشتر خودش را نشان می‌دهد، در قدیم توصیه می‌شود که سنگ صاف را نباید با سیمان نصب کرد، در صورتی که در آئین نامه آمده که این سنگ‌ها باید با گیرهای در بتن و اسکوپ رعایت شود؛ اما  متاسفانه دقت ناکافی باعث شد که خیلی از این موضوعات رعایت نشود و حوادث نشان داد که باید نکات ایمنی در نمای ساختمان را رعایت کرد.

وی گفت:  برگزاری این همایش‌ها دلیل بر این که فضای جدیدی در کاربرد بهتر و کم خطرتر وایمنی‌تر به لحاط کیفی واجرای داشته باشیم.

کامران در خصوص این‌که آیا برنامه‌های درخصوص توجه به نمای ساختمانی مشهد صورت گرفته؟ افزود:  کمیته سیما و منظر در شهرداری با هماهنگی نظام مهندسی شروع به کار کرده است.

رئیس نظام مهندسی خراسان رضوی در ادامه سخنان خود ضمن اشاره سیما ومنظر مشهد هپیت اسلامی ندارد ابراز کرد: اصل اول قانون نظام مهندسی و هدف اولی که در آن دیده شده، رعایت اصول و قوانین اسلامی در سیما و منظر شهرها است، انتظار می‌رفت در مشهد در این زمینه رویکرد مثبت تری می‌داشته‌ایم که به نظر من آن اتفاق به آن شکل که باید نیفتاده.

وی بیان کرد: آن هویت اسلامی که به ویژه  انتظار می‌رفت در اطراف حرم داشته باشیم، نداریم، متاسفانه شهر نقایصی دارد و سیمای خیلی اسلامی در اطراف حرم نداریم و در جاهای دیگر شهر خیلی کم رنگ است.

کامران گفت: انتظار می رفت که در اطراف حرم  اصول اسلامی در سیمای شهری مد نظر قرار می‌گرفت که برای زائران،   این شهر به مانند تابولی بود و  می‌توانست خوب بدرخشد.

 رئیس نظام مهندسی خراسان رضوی افزود: دلیل این‌که اصول اسلامی در سیمای شهر رعایت نشده، به هر صورت موضوعاتی مانند اقتصادی و کم توجه‌ای بوده  که باعث این وضع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.