قدس انلاین : صحبت‌های نمایندگان جنبش دانشجویی و سخنان نمایندگان مردم مشهد این گمانه را تقویت می‌کند که یک عملیات روانی با اسم رمز "مشهد" در جریان است تا در فرصت به‌دست آمده از تعویق FATF توجهات به‌سمت دوقطبی ساختگی توسط موافقان FATF برود و جامعه از مسیر آگاهی بیشتر منحرف شود.

اسم رمز «مشهد» برای فرار از پاسخگویی درباره FATF
در هیاهوی تصویب قانون FATF، روزهایی که هر فردی سعی می‌کرد به طریقی، مخالفت خود را نشان دهد و جنبش دانشجویی علم این ابراز مخالفت‌ها را برداشته بود، برخی از بهارستان‌نشین‌ها تلاش کردند، مشهد را یک سوی ماجرا قلمداد کنند تا به‌جای پرداختن به‌اصل مخالفت‌ها نسبت به‌تصویب FATF ماجرا را در حد یک اختلاف‌نظر سیاسی کاهش دهند و بر چرایی این مخالفت‌ها سرپوش گذارند.

مطرح کردن مشهد، حاشیه‌ای برای نپرداختن به‌اصل اعتراضات مردم است

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به‌اعتراضات دی ماه 1396 در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد گفت: آنجا هم در 700 نقطه کشور اعتراض شکل گرفت، اما عده‌ای فقط ماجرا را به‌مشهد ارتباط دادند تا حضور مردم و اعتراضات مردمی را سیاسی جلوه دهند و برای این منظور باید کانونی به‌نام مشهد تعریف کنند، زیرا در آن جریان حزب اللهی قوی است و آقای رئیسی حضور دارد که در انتخابات ریاست جمهوری هم بوده است.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی این برخورد با مسائل را اشتباه دانست و افزود: دوستان به‌جای اینکه به‌اصل بپردازند، برخورد فرمالیته سیاسی می‌کنند و فکر می‌کنند، اصل ماجرا فراموش می‌شود، اما این تفکر غلط است و راه به‌جایی نمی‌برد.

وی با تأیید این مسئله که متن پیامک‌ها عموما هشداردهنده نسبت به‌اثرات دنیوی و اخروی رأی نمایندگان بوده است، توضیح داد: چند پیامک از میان هزاران پیامک مردم بوده که به‌نماینده توهین کرده‌اند یا مطالبی مانند «باید در مجلس را بست» یا «آن را به‌توپ بست» هم به‌نمایندگان رسیده، برخی از همکاران ما خیلی دلشان نمی‌خواهد در میدان بودن مردم را ببینند.

قاضی‌زاده ضمن ابراز خوشحالی از حضور مردم در صحنه و آگاهی و هوشیاری آنان گفت: در طول تاریخ بسیاری از سیاستمداران در جهل و ناآگاهی توده‌های مردم خیانت کردند، ولی امروز مردم این اجازه را نمی‌دهند و همکاران ما باید از این مسئله خوشحال باشند، ولی مردم هم در این امر به معروف و نهی از منکر خودشان مراتب امر به معروف و نهی از منکر را در نظر بگیرند تا موثر باشد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی توضیح داد: کار آماری برای بررسی صحت ماجرا نکرده است، اما اگر ادعای همان نماینده‌ای که گفته است، 20 درصد پیامک‌هایم از کد 915 مشهد بوده را بررسی کنیم، مسلما 80 درصد پیامک‌ها از جای دیگر بوده و این نوع رفتار یک فرار به جلو است.

کمترین حق یک دانشجو مطالبه از نمایندگان است

دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز در خصوص ارتباط پیامک‌ها با مشهد و اظهارات نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد گفت: کم‌کم برای جنبش دانشجویی اثبات می‌شود که حرف این نمایندگان از سر بغض و کینه‌ای است که نسبت به‌برخی افراد دارند و همان طور که یک روز درب دستشویی‌های حرم را پیش کشیدند، امروز هم پیامک‌ها را به مشهد مربوط می‌کنند تا آب را گل‌آلود کنند و ماهی خودشان را بگیرند.

حسین اخگرپور ضمن تاکید بر آزادگی جنبش دانشجویی؛ متذکر شد: جنبش دانشجویی پای این آزادگی خون داده است و هیچ‌وقت آن را خرج ارگان‌ها و جناح‌های مختلف نمی‌کند و این پیامک‌ها یک مطالبه عام دانشجویی بود و کمترین حق شهروندی یک دانشجو مطالبه از نمایندگان در مسائلی است که آینده نظام و کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

وی گفت: مدعیان پیامک سازماندهی شده، چون خودشان خیلی کار سازماندهی شده، انجام داده‌اند تا به‌برخی جناح‌ها، ارگان‌ها و مجموعه‌های انقلابی فشار وارد کنند، اکنون تشکل‌های دانشجویی و انقلابی را هم به‌دید خودشان نگاه کرده و به‌آنان اتهام وارد می‌کنند.

این فعال دانشجویی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که آیا به‌عنوان یکی از افراد اصلی جنبش دانشجویی‌ساز و کار مشخص و قانونی برای ارتباط مستمر شما با نمایندگان مجلس وجود دارد، بیان کرد: متاسفانه هیچ‌ساز و کار خاصی برای ارتباط‌گیری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیست و حتی ارتباط با خود مجلس شورای اسلامی نیز برای نخبگان و تشکل‌های دانشجویی تعبیه نشده، ارتباط‌هایی که در حال حاضر داریم، در سطح برخی نمایندگان اتفاق می‌افتد که جنبش دانشجویی را ابزاری نمی‌بینند و ارتباط تنگاتنگ و چهره به چهره با آنها داریم، اما بسیاری از نمایندگان که حق‌طلب، حق‌گو و مطالبه‌گر بودن دانشجویان زیاد باب میلشان نیست، هیچ‌وقت خودشان را در معرض این مطالبات قرار نداده‌اند، با توجه به‌شیوه‌ای که دارند، انتظار نمی‌رود، بعد از این هم تجدیدنظر کنند.

اخگرپور با تاکید بر اینکه جنبش دانشجویی سطوح مطالباتی خود را هیچ‌وقت تغییر نمی‌دهد، اضافه کرد: FATF با آینده نظام و انقلاب مرتبط است و شانتاژ رسانه‌ای نمایندگان در خصوص پیامک‌های ارسال شده نمی‌تواند دانشجویان را منزوی کند و همان‌طور که شهید مظلوم بهشتی فرمود، دانشجو موذن جامعه است و اگر خواب بماند، نماز امت قضا می‌شود، ما وظیفه خودمان می‌دانیم که واقعیت‌های این معاهده ننگین را به‌مردم بگوییم و روز به‌روز در راستای آگاه‌سازی بیشتر مردم پیش می‌رویم.

نمایندگانی که هر چهار سال به‌انتخاب مردم شهرشان به‌مجلس شورای اسلامی راه پیدا می‌کنند و در این چهار سال، هیچ قانونی آنها را مجبور به‌پاسخگویی نمی‌کند و هیچ ساختاری برای ارتباط مستمرشان با مردم و شنیدن نظرات و انتقادات مردم در نظر گرفته نشده، چگونه می‌خواهند وکیل ملت باشند و از حقوق مردم در مجلس دفاع کنند؟

در چنین شرایطی دور از انتظار نیست که برخی نمایندگان نسبت به‌حداقلی‌ترین راه ارتباط مردمی که ارسال پیامک است، هم واکنش منفی نشان دهند و این حق را برای مردم قائل نباشند که نگرانی‌های خودشان را از این طریق به‌نمایندگان مجلس برسانند.

کلمات زیبا و عملکرد بسیار زشت نمایندگان

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت نیز در اظهار نظری در خصوص این موضوع گفته است: وظیفه نماینده مجلس این است که یک ارتباط منطقی و معنادار با تشکل دانشجویی حوزه انتخابیه خود و یک راه ارتباطی با مردم داشته باشد.

اسماعیل کوهی‌مقدم در اکانت توئیتر خود نیز نسبت به این عدم ارتباط نمایندگان با نخبگان و دانشجویان واکنش نشان داده است و این طور می‌نویسد: "‏من نه تنها به‌عنوان یک ‎شهروند تهرانی، نه‌تنها به‌عنوان یک ‎فعال دانشجوی تهرانی، بلکه حتی به‌عنوان دبیر یک اتحادیه دانشجویی فرصت گفت‌وگو با نماینده‌های مردم تهران را ندارم!"

وی در توئیتی دیگر ادامه می‌دهد: "‏همه اینها به کنار! من حتی حق ارسال پیامک به‌نماینده شهرم را هم ندارم و کسی چنین حقی برای من قائل نیست که مدعی حقوق شهروندی، دموکراسی و آزادی بیان است! کلمات زیبا و عملکرد بسیار زشت"

این فعال دانشجویی همچنین سازوکار برخی کشورها از جمله آلمان را در زمینه موظف بودن نماینده به‌ارتباط مستمر با مردم مثال می‌زند و نبود سیستم ارتباطی مشخص در ایران برای مردم و حتی نخبگان جامعه را مورد نقد قرار می‌دهد.

نمایندگان دولت، نه مردم!

دبیر اتحادیه انجمن مستقل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد گفت: قطعا واکنش مضحک و خنده‌دار برخی نمایندگان مجلس از ارسال پیامک موکلشان در مورد تصمیمات مجلس در تاریخ ثبت می‌شود.

محمدرضا گلرومفرد افزود: این نمایندگان بیشتر از دولت نمایندگی می‌کنند تا مردم و در عین حال که شعار آزادی سر می دهند، حتی حاضر به‌دیدن پیامک مخالفان خود نیستند.

این فعال دانشجویی در خصوص ادعای توهین‌آمیز بودن پیامک‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد گفت: متن پیامک‌ها کاملا مودبانه و محترمانه بوده، به طوری که در واکنش اعتراضات نمایندگان که محتوای پیامک‌ها را تهدیدآمیز و بی‌ادبانه دانسته بودند و مرکزیت آن را در مشهد، کمپینی راه افتاد که اسکرین شات پیامک خود را در صفحات اجتماعی خود به‌اشتراک گذاشتند.

بررسی پیامک‌های منتشر شده نیز تلقی برخی نمایندگان از تهدید را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد و این گمان را تقویت می‌کند که ادعاهای مطرح شده در خصوص پیامک‌های تهدیدآمیز با چنان غلظتی که برخی از نمایندگان به آن پرداخته‌اند، بازی سیاسی برای انحراف افکار عمومی از چرایی موافقت نمایندگان مذکور با قانونی است که در آن تحریم سپاه و نیروهای جبهه مقاومت همچنان محل بحث است و خود تحریمی موجود در این قانون جای دفاعی ندارد، پس بهترین دستاویز تخریب مطالبه کنندگان است تا از شدت مطالبات در این زمینه کاسته شود یا به بهانه این تخریب‌ها نمایندگان از زیر بار پاسخگویی به‌افکار عمومی شانه خالی کنند.

درد مشترک، مردم را دور هم جمع می‌کند

نماینده دیگر مردم مشهد در مجلس نیز هفته گذشته در واکنشی نسبت به‌سازماندهی خاص پیامک‌های ارسالی بیان کرد: شما وقتی می‌بینید یک تجمعی به‌عنوان مثال، درباره مشکل موسسات مالی شکل گرفته است، نمی‌توانید بگویید که کسی دستور برپایی آن را داده است، بلکه یک درد مشترک آنها را دور هم جمع کرده، یک زمانی است، مردم می‌بینند، کلاه گشادی به نام FATF  را دارند بر سرشان می‌گذارند که بدتر از برجام است، با وجود دلایل زیاد بر استعماری بودن این لایحه، کسی توجه نمی کند، طبیعی است که واکنش نشان می‌دهند، من هم جای آنها باشم، اعتراض می‌کنم.

نصرالله پژمانفر نیز مانند قاضی‌زاده از جمله نمایندگانی است که در موضوع حق‌التدریسی‌ها 150 پیامک از مردم دریافت کرده، با اشاره به این مسئله اضافه کرد: این مسائل چنگ انداختن مردم به‌تنها راه ارتباطی موجود است و نباید سازماندهی شده تلقی شوند.

صحبت‌های نمایندگان جنبش دانشجویی که صراحتا این اقدام را یک عملکرد کشوری در سطح دانشجویان مطالبه‌گر جریان انقلابی می‌دانند و از اعلام عمومی این مسئله که جنبش دانشجویی این حرکت را انجام داده است، ترسی ندارند و سخنان نمایندگان مردم مشهد که از نیاز عده‌ای برای دوقطبی‌سازی و بی‌اساس بودن ادعای سازماندهی حکایت دارد، این گمانه را تقویت می‌کند که یک عملیات روانی با اسم رمز "مشهد" در جریان است تا در فرصت به‌دست آمده از تعویق FATF کسی نتواند در مسیر شفاف‌سازی هر چه بیشتر ابعاد نگران‌کننده این معاهده سخن بگوید و توجهات به‌سمت دو قطبی ساختگی توسط موافقان FATF  برود و جامعه از مسیر آگاهی بیشتر منحرف شود.

واکنش‌های سلبی نمایندگان نسبت به پیامک‌های دریافتی آنقدر شدید است که نمی‌شود، بدون کسب نظر متخصص در این زمینه جمع‌بندی مناسبی داشت.

ارسال پیامک به نمایندگان هیچ منعی ندارد

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در این باره معتقد است: همه دموکراسی‌های دنیا این مشکل را دارند که نمایندگان مجلس تا زمانی که رأی نیاوردند و در حال رقابت با یکدیگر هستند، بین مردم حضور پیدا می‌کنند، ولی زمانی که در قدرت قرار می‌گیرند، دیگر پاسخگو نیستند و دسترسی مردم به آنها کاهش پیدا می‌کند و نمایندگان معتقدند، وقت رسیدگی و سر زدن به‌مردم را ندارند و کار اصلی آنها قانون‌گذاری است.

روح ‌لله اسلامی با اشاره به‌اینکه نمایندگان مجلس مصونیت قضایی دارند؛ ادامه داد: این مسئله سبب می‌شود، امکان اقدام علیه نمایندگان یا مطالبه و وادار کردن نمایندگان به‌پاسخگویی وجود نداشته باشد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی یکی از راه‌های ارتباطی با نمایندگان در دنیا را استفاده از تکنولوژی دانست و متذکر شد: زمانی ارتباط فقط از طریق روزنامه‌ها، رادیو و تلوزیون بود، اما امروز ارتباط از طریق پیامک یا صفحات شخصی مسؤولان در شبکه‌های اجتماعی برای همه مردم در دسترس است و این مسئله منعی ندارد، البته این مسئله با توجه به عدم وجود قانون خاص نیاز به‌ساماندهی بیشتری دارد.

اسلامی احزاب، رسانه‌های قدرتمند و نهادهایی مانند دفاتر محلی نمایندگان در شهرها و سیستم دموکراسی مستقیم توسط خود مردم را راهکارهایی می‌داند که در دنیا بیشتر مورد استفاده هستند، ولی با این وجود معتقد است، همچنان دنیا در این زمینه دچار مشکلات جدی است.


دشمنی‌ها با مشهد به همینجا ختم نشد و نماینده مردم تهران که قبلا نیز بدون تحقیق در خصوص درب دستشویی‌های حرم مطهر مدعی شده بود، جنس آنها ایرانی نیست، این روزها با توئیتی دیگر از اژدهای هفت سر فساد در شبکه بانکی غیرشفاف اسم برد و دیار خراسان را زادگاه بسیاری از آنان دانست که مردم مشهد در توئیتر به‌ادعای محمود صادقی پاسخ دادند.

استاندار خراسان در این زمینه گفت: اگر جایی به‌مردم خراسان جسارتی شود، حتماً به‌عنوان خادم مردم پاسخ‌خواهیم داد.

بهتر آن است نمایندگان مجلس به‌جای فرافکنی و جنگ روانی علیه مردم مشهد و بازی سیاسی و نخ‌نما شده این روزهایشان، اگر دفاع از FATF قابل تبیین است، برای مردم شرح دهند که چرا در پی تصویب قانونی هستند که در آن تعریف تروریست از سوی کشورهایی مانند آمریکا و عربستان صورت می‌گیرد و کیست که نداند، مسببان تشکیل داعش، جبهه مقاومت را تروریست می‌دانند.

= = = = = = = = = = =

گزارش از: فاطمه سهامی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.