برخی بر این باورند که باید تنها برای جذب گردشگر مذهبی برای مشهد تلاش کرد وبرخی دیگر جذب گردشگر مذهبی را جدای از جذب سایرگردشگران نمی دانند.

چرا گردشگران کمتر به مشهد می آیند؟/ تاثیر تبلیغات سوء خارجی و نداشتن برنامه برای جذب گردشگرمذهبی/ مشهد ارزانتر مقصد گردشگری برای مسلمانان جهان

قدس آنلاین – سید حبیب قاآنی: خیلی از کسانی که درکار گردشگری هستند باورشان هم نمیشد که امسال شبهای قدر ۱۰۰درصد ظرفیت هتلهای مشهد تکمیل باشد، گروهی از زائران در زائرسراها و حسینیه ها اسکان یابندو بخشی هم راهی منازل اجاره ای شوند.

اما این تجربه نشان داد که حتی درمناسبتهای مذهبی هم میتوان گردشگر جذب شهرهای مذهبی کرد به شرط انکه شیوه های درست جذب گردشگر را بدانیم .

طی سالهای اخیر اینگونه به نظر میرسد که تعداد زائران خارجی مشهد مقدس کاهش یافته است ، زمانی بود که تعداد زائران خارجی این شهر با زائران ایرانی برابری میکردو در هرکوی وبرزن نشانی از زائران عرب زبان ، پاکستانی و یا حتی هندی دیده میشد اما انگار این روزها دیگر ان بازار از رونق افتاده است .

دراین میان برخی بر این باورند که باید تنها برای جذب گردشگر مذهبی برای مشهد تلاش کرد وبرخی دیگر جذب گردشگر مذهبی را جدای از جذب سایرگردشگران نمیدانند.از دیگرسوبه گفته شرکتهای گردشگری تلاشها برای جذب گردشگر از سایرکشورها هم این روزها به دربسته میخورد وراه  به جایی نمیبرد.

***تبلیغات سوء

 یک راهنمای گردشگری معتقد است که در حال حاضر تنها موضوعی که از ورود توریست‌ به ایران ممانعت می‌کند، تبلیغات سوء علیه ایران است.

محسن مکرم در خصوص صدور ویزا برای گردشگران خاطر نشان کرد: معتقدم مشکلاتی قبل از ورود گردشگران به ایران در بحث ویزا و تبدیل پول وجود ندارد، نظام ما صدور ویزا را برای بسیاری از گردشگران خارجی فراهم کرده‌است و همه نوع همکاری با توریست‌های خارجی می‌شود، حتی برخی گردشگران در فرودگاه‌ها می‌توانند ویزای ورود به ایران را تهیه کنند اما گردشگران کشورهایی از قبیل کانادا، آمریکا و انگلستان نیاز دارند که از قبل ویزا تهیه کنند.

این راهنمای گردشگری افزود: ایرانیان مقیم و گردشگران ایرانی در سایر کشورها می‌توانند مبلغان گردشگری ایران باشند و در حال حاضر تنها موضوعی که از ورود توریست‌ به ایران ممانعت می‌کند تبلیغات سوء است، در واقع کشورهایی که با ما خصومت دارند مایلند شهروندانشان به ایران سفر نکنند و مهمان‌نوازی و روحیه انسان‌دوستانه ایرانیان را نبینند و در کشور خود واقعیت را انعکاس ندهند.

مکرم تصریح کرد: گردشگران خارجی که از تهران وارد ایران می‌شوند، به شیراز، اصفهان، یزد و کاشان سفر می‌کنند و تنها ۲۰ درصد از آنها به مشهد می‌آیند، البته گردشگران قطارهای گردشگری که از مرز ترکمنستان وارد می‌شوند از مشهد نیز بازدید می‌کنند، همچنین باید اشاره کرد که مشهد، مقصد ۹۵ درصد گردشگران مسلمان است.

***راه جذب گردشگر

  درهمین حال مدرس گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود گفت: بسته‌های تبلیغاتی مناسب که از سوی آژانس‌های مسافرتی تهیه و ارائه می‌شود، قطعا در ورود توریست به کشور بسیار تاثیرگذارخواهد بود، چنانکه تورهایی که با عنوان تورهای آشناسازی از سوی دفاتر خدماتی برگزار می‌شود به افزایش سفر به ایران در شرایط فعلی کمک خواهد کرد.

سید مسعود منتجبی عنوان کرد: برای انتخاب مقصد سفر از سوی گردشگر، معرفی صحیح جاذبه‌ها از سوی مراکز اطلاع‌رسانی هر کشور که می‌تواند سفارتخانه و آژانس‌های مسافرتی باشد باید صورت گیرد، همچنین برنامه‌ریزی تبلیغاتی از سوی سازمان‌های ذیربط همانند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری لازم است.

مدرس گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود ادامه داد: بسته‌های سفر به ایران در دنیا مشخص و مبتنی بر حوزه‌های فرهنگی- تاریخی ایران است و شهرهای اصفهان، شیراز، کرمان، یزد و کاشان اصلی ترین مقاصد گردشگری کشور در این حوزه تلقی می‌شوند.

منتجبی با توجه به نوسانات ارزی در ایران خاطرنشان کرد: ایران جزو مقاصد ارزان قیمت سفر در دنیاست و این امر زمینه و فاکتور مناسبی برای انتخاب از سوی گردشگران است، تنها مشکلی که وجود دارد این است که کارت‌های بین المللی در کشور قابل استفاده نیست و در حال حاضر بانک ملی شبکه‌هایی تدارک دیده است که گردشگران بتوانند از کارت‌های اعتباری داخلی استفاده کنند.

***بی اطلاعی برخی توریست‌ها

 دراین راستا، دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان گفت: برخی از مسافران خارجی نمی‌دانند در مشهد فرودگاه وجود دارد یا هتل‌هایی چندستاره زیادی در این شهر فعالیت می‌کند.

مجید فرقانی، اظهار کرد: کاهش نرخ ارز و ارزش پول کشور در برابر ارزهای خارجی موقعیت مناسبتری برای گردشگران خارجی فراهم شده است تا از این شرایط بهره ببرند و با نرخ ارزان‌تر به ایران سفر کنند.

وی خاطر نشان کرد: مشکل اساسی گردشگران خارجی در کشور مربوط به تبدیل ارز است، به دلیل تحریم‌هایی که از قبل وجود داشته است، مراودات بانکی انجام نمی‌شود و گردشگران امکان استفاده از کردیت‌کارت (کارت اعتباری بین‌المللی) خود را ندارند.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان ادامه داد: سیاست‌های بانک مرکزی شفاف و مشخص نیست که گردشگر بداند به چه شکل ارز خود را تبدیل کند و صرافی‌ها نیز از فعالیت منع شده‌اند. امنیت مالی گردشگران مساله بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود زیرا گردشگر باید بداند پول خود را چگونه و به چه شکل تبدیل کند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای خارجی در فرودگاه‌ها ویزا صادر می‌کنند از این رو امر صدور ویزا برای گردشگران خارجی لازم است که تسهیل شود.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان با بیان اینکه ما نمی‌توانیم در رسانه‌های بین‌المللی تبلیغات کنیم، بیان کرد: رسانه‌های خارجی به دلایل مختلف مجوز تبلیغات گردشگری در ایران را به ما نمی‌دهند و پیشنهاد می‌کنیم دولت و دستگاه‌هایی که در خارج از کشور دارای نمایندگی هستند به شکلی گردشگری را تبلیغ و ترویج کنند.

وی خاطرنشان کرد: مقصد بسیاری از گردشگران مسلمان، ایران است و آن‌ها به شهرهایی همانند مشهد، قم و شیراز سفر می‌کنند. همچنین گردشگرانی که قصدشان دیدن آثار تاریخی و باستانی است از کشورهای شرق آسیا و کشورهای اروپایی به کشورمان می‌آیند.

فرقانی افزود: در حال حاضر ما ارزانترین و باکیفیت‌ترین واحدهای اقامتی را داریم که متاسفانه مردم دنیا مطلع نیستند و در این رابطه باید بیشتر تبلیغ شود، حتی برخی از مسافران خارجی نمی‌دانند در مشهد فرودگاه وجود دارد و یا نمی‌دانند هتل‌هایی چندستاره زیادی در این شهر فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.