قدس انلاین: مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد گفت: ما در خراسان مشکل تولید برق نداریم اما به این علت که شبکه کشور سراسری است، باید آن را مدیریت کنیم. در واقع ما اگر در مدیریت مصرف مشارکت می‌کنیم، این برای کل کشور است.

خراسان مشکل تولید برق ندارد
علی سعیدی امروز در جلسه شورای اداری شهرستان در فرمانداری مشهد اظهار کرد: ما موظف هستیم برق شهرستان مشهد، شاندیز و روستاهای اطراف را تامین کنیم. شهرستان مشهد 3.5 میلیون جمعیت دارد که تعداد مشترکین ما در شرکت توسعه برق مشهد بیش از 2 میلیون و 900 هزار نفر است.
وی افزود: بنای ما این بوده که سطح ارایه خدمات را مطابق با آخرین پیشرفت‌های دنیا در نظر بگیریم. شهر مشهد ویژگی‌های زیادی دارد که سبب می‌شود اهمیت تامین برق براساس معیارهای جهانی در آن مد نظر باشد. اهداف جهانی صنعت برق در سال 2025 میلادی به رسمیت شناخته شده و بر اساس این اهداف باید شبکه‌های برق هر کشوری افزایش جدی داشته باشد؛ قطعی‌ها کم و برای این کار هوشمند باشد. از همه مهم‌تر باید محیط‌زیست را حفظ کنند.
سعیدی با بیان اینکه چشم‌انداز جمهوری اسلامی نیز برای سال های  1404‌ یا 1405 تعریف شده که مصادف با سال 2025 میلادی است، عنوان کرد: براساس این چشم‌انداز ما باید کارهای مهمی را انجام دهیم. 8 سال دیگر باقی مانده است. براساس این چشم‌انداز باید صنعت برق پایدار و جریان برق همواره برقرار باشد. برای این کار باید استراتژی داشته باشیم. در سال 1405 می‌خواهیم میزان متوسط خاموشی هر مشترک را به 14 دقیقه برسانیم. در حال حاضر این میزان در کشور 1000 و در مشهد 77 دقیقه است که باید به 14 دقیقه کاهش یابد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد بیان کرد: باید میزان مراجعات حضوری و دریافت خدمات خود را به صفر برسانیم. ما باید همه این کارها را با رویکرد اقتصادی انجام دهیم. ما از فناوری‌های جدید استفاده کردیم تا فرایندهایمان اصلاح شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از کارهای مهمی که ما باید برای تامین برق داشته باشیم، تعمیرات است، تصریح کرد: ما تا چند سال پیش برای انجام تعمیرات شبکه را خاموش می‌کردیم تا آن را تعمیر کنیم. با استفاده از فناوری‌های جدید بدون خاموشی می‌توانیم تعمیرات را انجام دهیم. سیم‌های مسی را جمع و کابل‌های نگهدار را جایگزین کرده ایم تا مردم دچار حادثه نشده و شاخه‌های درختان هرس نشود.
سعیدی در خصوص مدیریت مصرف گفت: تصور بدون برق زندگی کردن مشکل است. اگر برق قطع شود، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی از کار می‌افتد و مشکلات زیادی ایجاد می‌شود. تامین رفاه، توسعه اقتصادی، تامین امنیت اجتماعی و تامین ارتقای سلامت و بهداشت مردم وابسته به برق است. ما مشکل فرهنگی داریم و مصرف ما بهینه و درست نیست. ما چند برابر کشورهای پیشرفته مصرف سرانه انرژی داریم. تا زمانی که این مساله حل نشود، هر کاری که در بخش آب و برق انجام دهیم، جوابگو نیست. راه‌حل این است که فرهنگ مصرف آب و برق را اصلاح کنیم.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد خاطرنشان کرد: هر نفر ما چند برابر کشورهای پیشرفته برق و آب مصرف می‌کند. ما همه امکانات صنعت برق کشور را به کار می‌گیریم تا 200 ساعت تامین برق مردم را به شکل پایدار داشته باشیم. پیک مصرف برق کشور ایران 200 ساعت و سالی بیش از 8000 ساعت است. اگر فرهنگ مصرف را درست نکنیم، تمام پول کشور را باید صرف ایجاد نیروگاه کنیم تا 200 ساعت را پاسخگو باشد. اگر 200 ساعت مصرف درست داشته باشیم، نیازی نیست که دلار خود را به خارج دهیم تا نیروگاه ایجاد کنیم.
حدود 30 درصد پیک کشور ایران را کولرهای آبی و گازی تشکیل می‌دهد
وی ادامه داد: ما سالانه حدود 6 درصد در مصرف رشد داریم که وحشتناک است. حدود 30 درصد پیک کشور ایران را کولرهای آبی و گازی تشکیل می‌دهد. اگر مردم و به ویژه ادارات در رابطه با سرمایش کمی معقول‌تر برخورد کنند تا مصرف مدیریت شود، 20 هزار مگاوات صرفه‌جویی می‌شود. اگر ادارات ما همکاری کرده و از ساعت 11 تا 15 مصرف سرمایشی خود را کم کنند، مساله حل می‌شود.
سعیدی با بیان اینکه امسال وضع بدتر است، عنوان کرد: بارندگی در سال گذشته کم بوده و سدهای کشور که 20 درصد انرژی را تامین می‌کردند، خالی شده است. در واقع سدها برای ساعات پیک بودند. 8000 مگاوات ساعت در بهترین شرایط کم داریم که یا باید خاموش و یا مدیریت کنیم. ما در خراسان مشکل تولید برق نداریم اما به این علت که شبکه کشور سراسری است، باید مدیریت کنیم. همه به ویژه ادارات باید کمک کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد بیان کرد: از طرف دولت بخشنامه شده که حداقل اگر نمی‌توانید ساعات کار ادارات را تغییر دهید، بعد از ساعات اداری لوازم سرمایشی را خاموش کنید. روشنایی زاید باید خاموش شود تا به نقاط دیگر کشور کمک کنیم. با عمل به بخشنامه باید حداقل 10 درصد مصرف را کم کنیم. ما در مشهد مشکلی نداریم و اگر در مدیریت مصرف مشارکت می‌کنیم، برای کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.