وزیر نفت گفت:در مقطع کنونی با هیچ افزایش تولیدی موافق نیستم، زیرا در بازار تعادل نداریم و ضمن این که قرار نبود در جلسه اوپک در مورد افزایش تولید بحثی داشته باشیم. پرداختن به این موضوع نشان دادن چراغ سبز به تصمیم‌های آمریکاست.

ایران مخالف افزایش تولید نفت/ پرداختن به این موضوع چراغ سبز به تصمیم های آمریکا است

به گزارش قدس آنلاین،بیژن زنگنه در حاشیه سمینار بین المللی اوپک در جمع خبرنگاران گفت: در مقطع کنونی با هیچ افزایش تولیدی موافق نیستم، زیرا در بازار تعادل نداریم. ضمن این که قرار نبود در جلسه اوپک در مورد افزایش تولید بحثی داشته باشیم. پرداختن به این موضوع نشان دادن چراغ سبز به تصمیم‌های آمریکاست.

وزیر نفت با بیان این که از نظر من حتی ۵۰۰ هزار بشکه هم نباید به تولید نفت اضافه شود، افزود: بر اساس توافق قبلی، قرار بود حدود۲ میلیون بشکه کاهش تولید داشته باشیم که هم اکنون در عمل شاهد ۳ میلیون بشکه کاهش تولید هستیم، بنابراین اگر اعضای اوپک یک میلیون بشکه نفت وارد بازار کنند، دیگر مشکلی نبوده و نیازی به افزایش تولید نیست.

زنگنه در پاسخ به این که نظر شما درباره خروج روسیه از توافق کاهش تولید چیست، گفت: این میل خود آنهاست، روس‌ها کاملا داوطلبانه به تصمیم کاهش تولید پیوستند و هیچ تعهدی در این ارتباط ندارند. موضوع صحبتم غیراوپک نیست. بحث من تنها در مورد اوپک و تصمیم‌های آن است.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، هیچ‌گونه بی‌تعادلی در بازارهای جهانی نفت خام مشاهده نمی‌شود، اما شرایط مربوط به سال آینده موضوع دیگری است. ما یک توافق و تصمیم معتبر داریم و معتقدیم هیچ‌گونه مشکلی در بازار وجود ندارد، اما بر اساس تنش‌های سیاسی، شاهد بی‌ثباتی و تنش در بازار هستیم.

زنگنه با بیان این‎که تصمیم آقای ترامپ مبنی بر خروج از برجام مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت‌های نفت است، به طوری که پس از اعلام آن، قیمت نفت افزایش ۶ دلاری را شاهد بود، ادامه داد: اکنون قیمت‌ها براساس بنیان‌ها نیست، بلکه بر اساس تصمیم‌های سیاسی است.

وزیر نفت با بیان این‎که ما با سطح کنونی قیمت‌ها مشکل نداریم، گفت: رئیس جمهوری آمریکا مشکلی با قیمت‌های بالا ندارد، زیرا این سطوح قیمتی سبب افزایش تولید شیل اویلمی‌شود، اما در افکار عمومی این گونه جلوه می‌کند که مخالف است و از اوپک می‌خواهد که شرایط را تغییر دهد و اوپک را مقصر این شرایط جلوه می‌دهد، در حالی که این شرایط را اوپک به وجود نیاورده، بلکه این دولت آمریکاست که مسبب این شرایط است و حال هم شرایط باید ازسوی خودشان اصلاح شود.

زنگنه یادآور شد: اوپک یک سازمان بین‌المللی و متعلق به ۱۴ عضو است و از هیچ جایی دستور نمی‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما در خصوص کاهش تولید و صادرات نفت ایران با اعمال تحریم‎های آمریکا چیست، گفت: ما تلاش می‌کنیم به هر قیمتی که شده، حداقل اثرپذیری را در بخش تولید و صادرات نفت داشته باشیم.

وزیر نفت همچنین در پاسخ به این سوال که آیا درخواست ایران مبنی بر در دستور کار قرار گرفتن موضوع تحریم ایران و ونزوئلا در نشست روز جمعه، از سوی آقای رئیس اوپک رد شده است، گفت:‌ خیر رد نشده است. هم ما (ایران) و هم ونزوئلا درخواست کرده‌ایم و برخی اعضای دیگر هم حمایت کرده‎اند. بحث ما این است که بازار نفت نباید سیاسی باشد و اوپک هم یک سازمان سیاسی نیست و به همین دلیل هم باید با هرگونه سیاسی شدن بازار و استفاده سیاسی از ابزار نفت علیه تولیدکنندگان یا حتی مصرف‌کنندگان مخالفت شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.